MASARYKOVA UNIVERZITA VBRNĚ EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA Nauka o podniku II Brno 2006 1 Výroba jako hlavní podniková funkce a plánování výrobního programu a výrobního procesu 1.1 Výroba jako hlavní funkce podniku 1.1.1 Pojem výroba a jeho obsah · Veškeré podnikové funkce o každá kombinace výrobních faktorů · Podnikové výkony o zahrnuje základní podnikové funkce · Zhotovení o tovární výroba, vyrábění 1.1.2 Vztah výroby k odbytu, investování a financování Tři oblasti podnikového procesu · výroba, · odbyt, · financování a investování. 1.2 Plánování výroby =cílené plánování a formování podnikového výrobního procesu. Je třeba plánovat tyto oblasti: · výrobní program, · výrobní proces, · připravenost výrobních faktorů pro výrobu. 1.2.1 Plánování výrobního programu =určit optimální výrobní program, tj. · které druhy (co), · v jakém množství (kolik) a · v určitém období (kdy) vyrobit. Rozlišujeme: · dlouhodobé plánování a · krátkodobé plánování. · Plánování výrobního programu Čtyři modelové situace: · Velikost měsíčního odbytu je konstantní (pekárny) · Odbytové množství pravidelně sezónně kolísá (zmrzlina, nápoje, jízdní kola) `a řešení: o výrobní množství se přizpůsobí výkyvům odbytu o udržuje se konstantní výroba o do výrobního programu se zařadí výrobky, jejichž sezónní odbytové výkyvy jsou vůči původním výrobkům fázově posunuty, o možnost v době útlumu odbytu vyrábět pro jiné podniky nebo naopak v sezónní špičce zadávat práci jiným podnikům. · Při nákupu se vyskytují sezónní výkyvy (cukrovary) · Konjunkturální výkyvy 1.2.2 Plánování výrobního procesu =stanovení · jakými výrobními postupy, · během kterého období a · ve kterých nákladových střediscích se má plánované množství výrobků vyrábět. Rozlišujeme: · dlouhodobé plánování a · krátkodobé plánování. 1) Výrobní postupy (dlouhodobé plánování) Výrobní postupy členíme ze dvou hledisek: · organizačního hlediska a) organizační typy výroby · opakovanosti výroby b) výrobní typy. a) organizační typy výroby O/ Proudová výroba O/ Dílenská výroba O/ Skupinová výroba O/ Výroba na stanovišti O/ Výrobní hnízdo b) Výrobní typy O/ Kusová výroba O/ Opakovaná výroba o Hromadná výroba o Sériová výroba o Druhová výroba o Výroba všaržích 1. Krátkodobé plánování výrobního procesu Rozlišujeme zde oblasti: · určení velikosti dávky, · lhůtové plánování, · plánování kapacit. a. Určení velikosti dávky · Optimální velikost dávky: m … výrobní dávka M … roční spotřeba N[f] … fixní náklady výrobní dávky N[l] … variabilní náklady na skladování na ks a období (náklady skladovací + náklady z vázanosti) b. Lhůtové plánování Cílem lhůtového plánování je stanovení termínů zahájení a dokončení pracovních postupů, které jsou spojeny s různými výrobními zakázkami a to · se zřetelem na technologicky podmíněné pracovní postupy a · bez ohledu na kapacitní omezení. c. Plánování kapacit V jeho rámci se časově stanovují pracovní postupy · na základě lhůtového plánování · s ohledem na kapacitní omezení. 2 Plánování nákupu, dopravy a skladování 2.1 Oblasti a úkoly nákupu a skladování Podnik je spojen se svým hospodářským okolím · opatřovacím trhem, · odbytovým trhem. Základní funkce podniku a jejich vazba 2.1.1 Na opatřovacím trhu podnik poptává · výrobní faktory o práci o HIM o materiál · peněžní kapitál Všeobecné znázornění objektů opatřování v podniku 2.1.2 Na odbytovém trhu podnik nabízí · zboží (výrobky), · služby. 2.1.3 V každém podniku jsou 3 místa nákupu: · personální oddělení, · finanční oddělení, · nákupní oddělení. 2.1.4 Pojem nákup (užší než pojem pořízení) se vztahuje jen na pořízení: · materiálu, · zboží, · HIM. Pořizování HIM se člení na: o plánování obnovovacích investic, o plánování racionalizačních investic, o plánování rozšiřovacích investic. 2.1.5 Skladování plní funkce: · vyrovnávací, · zabezpečovací. Skladování může být: · spekulativního charakteru, · součást výrobního procesu. S ohledem na materiálový tok členíme sklady na: · vstupní sklady, · pohotovostní sklady, · mezisklady, · expediční sklady, · výrobní sklady. U obchodních podniků bývá většinou jen jeden sklad. 2.2 Plánování spotřeby, nákupu a dopravy 2.2.1 Plánování spotřeby je zjišťování: · druhu, · množství a · okamžiku spotřeby požadovaných vstupů. Plánování nákupu je plánovité stanovení jednotlivých dodávek materiálu nebo zboží ke krytí zjištěné spotřeby; a také k výběru dodavatelů. 2.2.2 Úkolem plánování nákupu je stanovit v souladu s plánem spotřeby: · objednací druh, · objednací množství a · objednací doby. 2.2.3 Rozpiska = ústřední zdroj dat v materiálovém hospodářství podniku. = seznam veškerých · surovin, · součástí a · sestav potřebných pro výrobu určitého výrobku. Rozlišujeme 3 formy rozpisek: · kvantitativní, · strukturní, · montážní. Kvantitativní rozpiska pro finální výrobek P 2.2.4 Plánování spotřeby v průmyslovém podniku vychází z · očekávaného odbytu a · disponibilní kapacity v obchodním podniku vychází z · očekávaného odbytu Při plánování spotřeby dochází ke konfliktu cílů: · potřeba co nejobsáhlejšího a nejdetailnějšího plánování · se vzrůstem přesnosti rostou náklady a roste zatížení pracovníků 2.2.5 ABC analýza · ulehčuje rozhodování o potřebě přesnosti plánování · zkoumá vztahy mezi množstvím a hodnotou materiálu Textové pole: Hodnotový podíl v procentech 2.2.6 Plánování nákupu = přesné stanovení (u daného druhu materiálu): o dodacích lhůt, o dodacího množství, o příslušných dodavatelů. Druhy nákupu: · příležitostný nákup, · výrobně synchronizovaný nákup, · nákup do zásoby. 2.2.7 Plánování nákupu a dopravy Výběr dodavatelů: · spolehlivost, · počet dodavatelů. Plánování dopravy: · dodavatelsky, · vlastní dopravou. 2.3 Plánování skladového hospodářství Rozhodnutí o skladování: · dlouhodobé, · krátkodobé. Uspořádání skladu: · centrální sklad, · několik menších skladů na různých místech. Centralizace Decentralizace Organizační formy skladování: · volná skládka, · blokové skladování, · příhradové regály, · vjezdný regál, · průběžný regál, · přesuvný regál. 2.3.1 – vytížení skladu Nejdůležitější systémy realizace nákupu: systém signální hladiny zásob · stanoví se: o optimální objednací množství (pevné) o signální stav zásob na plánovací období · objednávkové intervaly jsou variabilní systém dodávkového cyklu · stanoví se konstantní dodávkové intervaly · objednací množství je proměnlivé 2.3.2 – zjištění optimálního objednacího množství Celkové náklady nákupu se skládají z: · pořizovacích nákladů v užším smyslu, · skladovacích nákladů a · nákladů předčasného vyčerpání zásob. 2.3.2.1 Základní model: 2 * roční spotřeba * fixní náklady objednávky pořizovací cena ks * (úrok. sazba + sazba sklad.nákladů) 3 Produkční teorie 3.1 Cíle a dílčí oblasti produkční teorie 3.1.1 Výrobky jsou vytvářeny určitou kombinací výrobních faktorů · materiálu, · hmotného investičního majetku a · práce. 3.1.2 Cíl produkční teorie = zjišťování funkčního vztahu mezi množstvím použitých výrobních faktorů a množstvím jimi vyrobených výrobků (objemu výroby) 3.2 Výrobní modely a funkce 3.2.1 Příklad jednoduché výroby: · výrobek M · vyráběn kombinací výrobních faktorů R1 a R2 Kombinace výrobních faktorů R[1] a R[2] k výrobě 5 jednotek výrobku M Bod R1 R2 M A 1 5 5 B 2 3 5 C 2 6 5 D 3 2 5 E 3 3 5 F 3 5 5 G 4 2 5 H 5 1 5 I 6 1 5 Graf kombinací výrobních faktorů 3.2.2 Technicky efektivní kombinace výrobních faktorů: · nenastává žádné plýtvání · je dodržen princip hospodárnosti 3.2.3 Předpoklady dodržení principu hospodárnosti · Daný objem výroby nelze vyrábět při snížení množství jednoho výrobního faktoru, aniž by bylo nutno zvýšit množství alespoň jednoho dalšího výrobního faktoru. · S daným množstvím výrobních faktorů není možné vyrábět vyšší objem výroby. Předpokládáme-li u všech VF a výrobků libovolnou dělitelnost a homogenitu, lze pro příklad jednoduché dvoufaktorové výroby sestavit produkční funkci: m = f(r[1], r[2]) Produkční funkce = funkční vztah mezi množstvím faktorů N[1] a N[2] (input) a objemem výroby m (output) u technicky efektivní výroby. V obecné formě lze objem výroby m zobrazit pomocí produkční funkce jako funkci výrobních faktorů R[1] až R[n] s množstvím r[1] až r[n]: m = f(r[1], r[2], … r[n]) 3.3 Substituovatelnost a limitovanost Křivka výrobních možností, neboli produkční izokvanta, představuje geometrické vyjádření všech technicky efektivních kombinací výrobních faktorů, které vedou ke stejnému objemu výroby. Pro různé objemy výroby existují různé izokvanty. Křivka výrobních možností – produkční izokvanta Produkční kopec (prostorový graf produkční funkce) 3.3.1 Substituční produkční funkce – výrobní faktory mohou být ve výrobním procesu vzájemně nahrazovány (substituovány). · Alternativní substituce – při výrobních faktorech vzájemně substituovatelných se lze zcela zříci výrobního faktoru R[1] nebo R[2]. · Omezená (periferní) substituce – kombinační proces vyžaduje použití alespoň minimálního množství každého výrobního faktoru. · Limitovaná produkční funkce – vychází z pevných poměrů použitých VF, pro každý objem výroby existuje pouze jedna technicky efektivní kombinace VF; produkční izokvanty mají podobu bodů. Izokvanty u limitované produkční funkce 3.3.2 Limitované výrobní procesy · nelze rozlišovat mezi několika kombinacemi výrobních faktorů · lze rozlišovat pouze mezi výrobními procesy s vždy předem daným poměrem zastoupení výrobních faktorů Vztah mezi limitovanými a substitučními produkčními funkcemi 3.4 Parciální a komplexní analýza Produkční kopec substituční produkční funkce dává do vzájemného vztahu tři veličiny: · množství výrobního faktoru R[1] (r[1]), · množství výrobního faktoru R[2] (r[2]) a · objem výroby m. Pomocí produkčního kopce mohou být zobrazeny funkce typu m = f(r[1], r[2]). Při analýze produkčních funkcí lze provádět tři druhy pozorování: [· ] objem m je stanoven konstantně, variabilní jsou množství r[1] a r[2] výrobních faktorů R[1] a R[2, ]· množství jednoho výrobního faktoru je stanoveno konstantně, variabilní jsou množství druhého výrobního faktoru R[2] a objem výroby m, · všechny tři sledované veličiny (r[1], r[2] a m) jsou variabilní. Přehled řešených otázek Otázka Konstantní Řez produkčním kopcem Analýza … (1) objem výroby (m) horizontální izokvant (2) množství faktorů (r1 nebo vertikální, paralelní k ose r2 nebo parciální změny r2) k ose r1 faktorů (3) poměr faktorů (r1 : r2) vertikální, podél procesní přímky celkové změny faktorů 4 Základy teorie nákladů 4.1 Vztah mezi produkčními a nákladovými funkcemi Produkční funkce umožňuje určit z počtu možných · kombinací výrobních faktorů (substituční funkce) a · výrobních procesů (limitované funkce) ty, které jsou vzhledem k dodržení · technické efektivnosti, neboli · principu kvantitativní hospodárnosti, optimální. 4.1.1 Nákladová funkce umožňuje vybrat z technicky efektivních · kombinací výrobních faktorů (substituční funkce) a · výrobních procesů (limitované funkce) ty, které vedou k minimálním nákladům a představují · ekonomicky nejefektivnější kombinaci výrobních faktorů, resp. · ekonomicky nejefektivnější výrobní proces. 4.1.2 Produkční funkce zachycuje kvantitativní vztahy mezi · množstvím výrobních faktorů a · objemem výroby m = f(r[1], r[2], … r[n]) Ohodnotíme-li množství jednotlivých výrobních faktorů r[1], r[2], … r[n] cenami c[1], c[2], … c[n], dostaneme funkci celkových nákladů N = c[1]r[1] + c[2]r[2] + … + c[n]r[n ]4.2 Funkce celkových nákladů 4.2.1 Nákladové izokvanty · Produkční izokvanta – vyjádření technicky efektivních kombinací výrobních faktorů vedoucích k danému výrobnímu množství · Nákladová izokvanta – vyjádření kombinace oceněných výrobních faktorů vedoucí k dosažení daného nákladového rozpočtu 4.2.1.1 Modelové přiblížení nákladové izokvanty pomocí produkční funkce: m = f(r[1], r[2]) Za podmínky konstantních cen výrobních faktorů`c[1] a`c[2] lze znázornit funkci celkových nákladů pro tuto produkční funkci následně: N = `c[1]r[1] +`c[2]r[2] Daný nákladový rozpočet N^0 lze rozdělit různým způsobem na oba výrobní faktory R[1] a R[2]: · celý rozpočet výhradně na nákup R[1] `a r[1] = · celý rozpočet výhradně na výrobní faktor R[2] `a r[2] = · celý nákladový rozpočet rozdělíme mezi různé kombinace výrobních faktorů R[1] a R[2] `a vznikne nákladová izokvanta jako spojnice úseků na osách r[1] a r[2]. Nákladové izokvanty 4.2.2 Nákladové minimum u limitovaných produkčních funkcí · Nákladové izokvanty – zahrnují všechny kombinace oceněných výrobních faktorů r[1] a r[2], které vedou k realizaci téhož nákladového rozpočtu · Produkční izokvanty – zobrazují všechny technicky efektivní kombinace výrobních faktorů r[1] a r[2], vedoucí k témuž objemu výroby`m Nákladové a výrobní izokvanty u limitovaných produkčních funkcí · Nákladové minimum limitované produkční funkce leží v bodě, ve kterém se nákladová izokvanta dotýká příslušné produkční izokvanty (bod A) · Existuje-li pouze jedna možná kombinace výrobních faktorů (jedna procesní přímka), je každá technicky efektivní kombinace výrobních faktorů kombinací s minimálními náklady · Nákladového minima dosáhneme, jestliže volíme výrobní proces, který při libovolném nákladovém rozpočtu umožňuje dosáhnout vyššího objemu produkce Nákladové minimum u substitučních produkčních funkcí – graf nákladových a produkčních izokvant 4.3 Typologie nákladů 4.3.1 Členění nákladů podle vztahu k velikosti produkce · variabilní (proměnné) náklady · fixní (stálé) náklady · celkové náklady: N = N[f]+N[v](m) = N[f]+n[v]*m 4.3.2 Členění nákladů podle tempa růstu · proporcionální náklady · nadproporcionální náklady (progresivní) · podproporcionální náklady (degresivní) 4.3.3 Členění nákladů podle ovlivnitelnosti rozhodováním · náklady relevantní pro rozhodování · náklady irelevantní pro rozhodování 4.3.4 Členění nákladů podle užitečnosti · užitečné náklady · neužitečné náklady 4.3.5 Ostatní členění nákladů · mezní (marginální) náklady · celkové přírůstkové náklady: DN = N[1] – N[0 ]· průměrné přírůstkové náklady: · oportunitní náklady (náklady příležitosti) · explicitní náklady · implicitní náklady · utopené náklady Vztah mezi jednotlivými kategoriemi nákladů q1 CN FN PFN VN PVN PCN Dq DN MN 0 200 200 - - 0 - - - - 1 208 200 200 8 8 208 1 8 8 2 216 200 100 16 8 104 1 8 8 3 224 200 167 24 8 74,7 1 8 8 10 275 200 20 75 7,5 27,5 7 51 7,3 15 314 200 13 114 7,6 20,9 5 39 7,8 18 340 200 11 140 7,8 18,9 3 26 8,7 q1 – objem výroby v kusech PVN – průměrné variabilní náklady CN – celkové náklady PCN – průměrné celkové náklady FN – fixní náklady Dq – přírůstek objemu výroby v kusech PFN – průměrné fixní náklady DN – celkové přírůstkové náklady VN – variabilní náklady MN – marginální náklady 4.3.6 Nákladové determinanty činitelé spolurozhodující o výši nákladů podnikatelského subjektu 4.3.6.1 Členění do skupin: · činitelé výrobní oblasti podniku · činitelé ostatních výrobních oblastí podniku · činitelé generované vnějším okolím (data) 4.4 Analýza bodu zvratu Odpovídá na otázky: · jaké je optimální množství produkce, které uhradí vynaložené náklady · od jakého objemu výroby již bude tvořen zisk Bod zvratu je množství produkce, při němž: · tržby z prodeje produkce se rovnají nákladům · příspěvek na úhradu fixních nákladů a zisku se rovná nákladům · příspěvek na úhradu z každé jednotky produkce nad bod zvratu vytváří zisk 4.4.1 Výpočet bodu zvratu: vychází z veličin: · m …… počet výrobků (velikost produkce) · c …… cena výrobku · n[v] …… variabilní (proměnné) náklady na jednotku produkce · N[f] …… fixní náklady celkem vychází z podmínek: · neměnná cena výrobku · lineární vývoj nákladů · zisk je rozdíl mezi tržbami a náklady 4.4.2 Postup výpočtu · Tržby: T = c*m · Náklady: N = Nf+m*nv · Zisk: Z = T-N · Dosadíme do vzorce T = N: c * m = Nf + m * nv · Bod zvratu mp = = · Příspěvek na úhradu: c – n[v] = pú - vyjadřuje rozdíl mezi cenou a jednotkovými variabilními náklady Bod zvratu 5 Vědecko-technický rozvoj, výrobkové a procesní inovace 5.1 Schumpeterova triáda, výrobkové a procesní inovace Podnik usiluje o udržení a upevnění svého postavení na trhu; musí mít jako součást své podnikatelské koncepce vědecko-technický rozvoj = snahu na základě vlastních nebo externích vědeckých a technických poznatků · zdokonalovat vyráběné výrobky a poskytované služby (výrobková inovace), · zlevňovat a zproduktivňovat používané výrobní (technologické), řídící a správní postupy (procesní inovace). 5.1.1 Joseph A. Schumpeter · inovace = hnací motor podnik. činnosti o nové kombinace výrobních činitelů o hlavní prostředek, který § uvádí do chodu kapitalistický stroj a § je zdrojem získání · nových výrobků, · nových trhů a · forem organizace průmyslu. · inovace = pouze první uvedení na trh nového výrobku, nové suroviny, nového technolog. postupu apod., tj. první materializace určité myšlenky = invence; všechnu ostatní výrobu nazýval imitátory · Schumpeterova triáda: invence – inovace- imitace Členění inovací z věcného hlediska: · výrobkové · procesní · kombinované Členění z hlediska životního cyklu: · výrobkové inovace · výrobkové varianty · vyřazování výrobku 5.1.2 Výrobkové inovace · Jsou zaměřeny na vytváření výrobků zcela nových, · založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace), · uspokojujících zcela nové potřeby (diverzifikace). Cílem je: · náhrada zastaralých výrobků · snaha o zachování tržního podílu · získání nových trhů 5.1.3 Procesní inovace · technologické inovace · inovace v řízení a správě Cílem je: · snížení o materiálové spotřeby o mzdových nákladů o snížení spotřeby energie o zmetkovitosti · zlepšení pracovních podmínek · zmenšení zatížení životního prostředí Inovacím musí předcházet vynaložení tvůrčí aktivity, tj. schopnost · odpoutat se od dosavadního stavu vnitřní struktury výr. organismu a · využít fantazie a tvořivé schopnosti. Invence je tvůrčí aktivita vedoucí ke změně ve struktuře vědění. Ne všechny nové poznatky (invence) přerostou do fáze realizace, tj. nestanou se inovacemi. 5.2 Kroky inovačního procesu · Podnik se bez inovací neobejde. · Inovace musí být pečlivě připraveny. · Východiskem je umístění výrobků na trhu. Umístění výrobku na masových trzích a ve výklencích trhu Výrobek by měl být umístěn na tržním segmentu, kde je · velká poptávka a · konkurenční nabídka velmi malá (= ideální stav x neexistuje). Pro umístění výrobků přicházejí v úvahu · masové trhy, · výklenky trhu, · smršťující se trhy. Příklad modelu: Prostor pro automobilové značky Příklad modelu:Prostorové vyjádření společných charakteristik 5.2.1 Výrobkové inovace · jsou potřebné z hlediska budoucího růstu podniku, ale současně o realizačně obtížné, o nákladné, o časově náročné. 5.2.2 Fáze inovačního procesu u výrobku podle Kotlera a Kusse 1. Tvorba námětů 2. Třídění a hodnocení námětů 3. Obchodní analýza námětů 4. Vývoj výrobků v užším slova smyslu 5. Tržní test 6. Zavedení a komercionalizace Schematické vyjádření procesu výrobkové inovace 5.3 Kvantitativní a kvalitativní stránka inovačního procesu Výrobek představuje komplex hmotných i nehmotných znaků, kterými je schopen uspokojovat určitou potřebu. Znak výrobku = příznačná užitečná vlastnost Nejdůležitější atributy výrobku: · funkčnost · trvanlivost · ovladatelnost · hygieničnost · bezpečnost užití · estetická působivost · ekologická nezávadnost Těžiště rozhodování v oblasti výrobkové politiky 5.3.1 Inovace: · diferenciace výrobků = doplnění výrobkové linie o nový výrobek · diverzifikace výrobků = zavedení nové výrobkové linie o horizontální – zavedení výrobku na stejném výrobním stupni o vertikální – výrobek odpovídající následné nebo předcházející etapě výroby o laterální – výrobky zcela rozdílného typu 5.3.2 Strategie zavádění nových výrobků: · napodobovací strategie · inovační varianta · nákupní varianta Životní cyklus výrobku 6 Odbyt jako hlavní funkce podniku a odbytová politika 6.1 Odbytová funkce podniku Hlavní podnikové funkce: 6.1.1 výrobní · nákup · výroba 6.1.2 odbytová Podnik je obklopen soustavou trhů: · průmyslový · peněžní a kapitálový · odbytový Fungování trhu = neustále se opakující proces tvorby a zhodnocování výkonů. Tvorba výkonů = pořízení výrobních faktorů a jejich zpracování do podoby výrobků a služeb. Zhodnocování výkonů = vyhledávání odběratelů a fyzická distribuce výrobků. Hodnotový koloběh: peníze `a výrobní faktory `a výrobky `a peníze 6.1.3 Centrálně plánované hospodářství - plán určuje: · co, · jaké množství, · v jaké kvalitě, · za jakou cenu, · a kterému odběrateli bude určeno. 6.1.4 Tržní hospodářství – podnik se svobodně rozhoduje a plánuje: · co, · v jakém množství, · za jakou cenu · a komu prodá. 6.1.5 závěry · Plánování odbytu se orientuje na podnikatelské cíle. · Plánovité jednání předpokládá podrobnou znalost o odbytovém trhu, tj. o zákaznících, jejich přáních a o konkurentech s jejich nabídkou. · Postavení podniku na trhu není trvalé, podnik musí trhy získávat a obhajovat. K tomu využívá nástroje odbytové politiky: o výrobková politika, o cenová politika, o komunikační politika, o distribuční politika. 6.2 Vztah odbytu a marketingu Podnikatelské jednání se orientuje vždy na tržní realitu. · Nenasycené trhy (trhy prodávajícího) – dominuje zájem podnikatele na výrobě · Nasycené trhy (trhy kupujícího) – orientace zájmu na prodej Různé interpretace pojmu marketing: · učení o optimálním uspořádání odbytu · tržně orientovaná nauka o podniku · samostatná vědní disciplína V našem pojetí (nejužší) je marketing optimální uspořádání odbytu. 6.3 Cíle odbytové politiky a její oblasti Podnikatelské chování je ovlivněno orientací na podnikatelské cíle. Při formulaci systému cílů vychází podnik z: · vlastních představ a přání, · vlastních možností a · podmínek okolí. Hlavního cíle podniku je možné dosáhnout jen: · ve spolupráci s nižší úrovní podnikového řízení a · když jsou pro ně stanoveny dílčí cíle. 6.4 Informace v oblasti odbytu Plánování odbytu zahrnuje: · přípravnou fázi a) Situační analýza b) Vypracování vývojových prognóz c) Stanovení cílů dobytu · prováděcí fáze d) Určení alternativ jednání e) Ohodnocení alternativ jednání f) Rozhodnutí o použití nástrojů g) Realizace opatření · kontrolní fáze h) Kontrola opatření Výzkum trhu = získávání informací 6.4.1 Úkoly výzkumu trhu: · vnitropodnikové informace · informace o rámcových podmínkách · informace o trhu 6.4.2 Pracovní postupy při výzkumu trhu: · definice cíle · volba výzkumného konceptu · získávání informací · vyhodnocování informací 6.4.3 Oblasti využití výzkumu trhu: 6.4.3.1 Kupní chování `a kupní rozhodování: · impulzivní · zvykové · extenzivní · limitované 6.4.3.2 Segmentace trhu = rozdělení trhu na skupiny kupujících · geografická segmentace · demografická segmentace · psychografická segmentace · segmentace na základě chování 6.4.4 Tržní a odbytové prognózy · odbytová prognóza = předpověď budoucího odbytu podniku v přesném vymezení výrobkovém, časovém, prostorovém a při určité míře nasazení nástrojů odbytové politiky · předmětem prognóz je zejména: o budoucí stav nebo o vývoj § potenciálu trhu § potenciálu odbytu § objemu trhu § objemu odbytu § podílu podniku na trhu · kvalitativní a kvantitativní prognózy Prognostické metody Vývojové prognózy Prognózy účinku Kvalitativní dotazování expertů dotazování expertů Kvantitativní extrapolace trendů funkce vyjadřující reakce trhu 7 Členění nástrojů odbytové politiky a výrobková a cenová politika 7.1 Konkurence a prostředky pro posílení konkurenčního postavení Model dokonalého trhu · Všichni účastníci jednají dle principu maxima · Existuje úplná transparentnost trhu · Platí podmínka homogenity · Účastníci reagují nekonečně rychle o na změny cen o na změny v ostatních tržních podmínkách Pro zmírnění cenového tlaku podnik usiluje: · diferencovat nabídku, · představit homogenní výrobek, · připoutat kupující k sobě na základě osobních kontaktů. Schéma forem trhu Nástroje odbytové politiky 7.2 Cíle a oblasti výrobkové politiky · Výrobková politika slouží k plnění podnikatelských cílů. · Cílem je vytvořit výrobky a služby, po kterých je poptávka. Jádro a okrajové oblasti výrobkové politiky 7.2.1 Programová a sortimentní politika · základní orientace výrobkové politiky · šířka a hloubka výrobního programu · rozsáhlý výrobní program Výrobek bude zařazen do výrobního programu, pokud prodejní cena > jednotkové variabilní náklady. Může být výhodné výrobek ponechat, i pokud c < n[v], pokud je ztrátový výrobek nezbytný pro prodej ziskového (komplement). 7.2.2 Obalová a značková politika Úloha obalu · technická · právní · hospodářská Cíle obalové politiky 7.2.3 Obalová politika má vazbu na ostatní nástroje odbytové politiky: · vytváření značky · reklama · cenová politika · výzkum trhu 7.2.4 Značkové zboží vytváří i obal · barva · tvar · logo · firemní jméno · znak a název výrobku Politika služeb pro zákazníky 7.3 Cíle a oblasti cenové politiky · Klasická teorie ceny o jaká odbytová cena umožňuje na dokonalých trzích maximální zisk · Praktická cenová politika o orientace na optimální utváření odbytové ceny na nedokonalých trzích o nástroje: § ceny § platební podmínky § dodací podmínky § rabaty 7.3.1 Principy tvorby cen · Nákladově orientovaná tvorba cen o cena na základě úplných nákladů: c = n(1+Zp/100) o cena na základě kalkulovaných nákladů: c = n[v]+pú o dlouhodobě minimální cena: V = N, resp. c = n o krátkodobě minimální cena: c = n[v ]· Poptávkově orientovaná tvorba cen o rozhodování o cenách na základě získávání informací o vztazích mezi cenou a množstvím § dotazováním spotřebitelů § pozorováním spotřebitelského chování · Tvorba konkurenčně orientovaných cen o prodávající se orientuje na cenové požadavky konkurentů nebo na průměrné ceny v oboru 7.3.2 Strategie cenové politiky · nízká vs. vysoká zaváděcí cena · strategie rychlého sbírání smetany vs. penetrační cena Platební podmínky · lhůty splatnosti · skonto při předčasné platbě · úroky při opožděné platbě · zajištění dodavatelského úvěru · kompenzační obchod · platby za vyměňované zboží Dodací podmínky · minimální rozsah dodávky · termín dodávky · místo předání zboží · převzetí pojišťovacích a přepravních nákladů Rabaty 8 Komunikační a distribuční politika 8.1 Cíle a oblasti komunikační politiky Cílem komunikační politiky je překonávat odbytové bariéry informací a cíleným ovlivňováním. Pro společnost hojnosti je příznačné: · nadměrně bohatá nabídka zboží · nepřehledné trhy · téměř homogenní, technicky vyzrálé výrobky · pohodlný k pasivitě inklinující zákazník Oblasti komunikační politiky: · reklama · podpora prodeje · public relations · osobní prodej 8.1.1 Reklama Plánování reklamy vyžaduje: · stanovit cíle o ekonomické o mimoekonomické · zjistit a zpracovat údaje o pro jaký objekt (výrobková, podniková) o pro jaký subjekt (cílová skupina) · určit nástroje reklamy o stanovení rozpočtu na reklamu o selekce médií – rozpis rozpočtu na média o utváření reklamního sdělení Reklamní cíle Slabiny praktických přístupů K výběru média se využívá stupeň jeho rozšíření, tj. výše nákladu a počet přijímačů: cena v tisících = * 1000 cena v tisících = * 1000 Účinnost reklamního sdělení spočívá na 3 elementech: · žádoucnost – u subjektu reklamy musí vzniknout přání opatřit si výrobek · exkluzivita – subjekt reklamy musí být přesvědčen o exkluzivitě a výlučnosti značky X · důvěryhodnost – subjekt reklamy musí být přesvědčen o serióznosti reklamní zprávy Ekonomická a mimoekonomická úspěšnost reklamy Cíle public relations 8.2 Cíle a oblasti distribuční politiky Úkolem distribuční politiky je transformovat produkci do podoby odpovídající potřebám zákazníka. Transformace: · prostorová · časová · kvantitativní · kvalitativní 8.3 Distribuční politika z hlediska maloobchodu a z hlediska výrobce 8.3.1 Z hlediska maloobchodu musí se zaměřit na požadavky konečných odběratelů (na zákazníka) Široké spektrum hledisek: · požadavky na distribuci · volba způsobu prezentace · způsob prodeje · volba umístění z prostorového hlediska · volba umístění s ohledem na konkurenci 8.3.2 Z hlediska výrobce optimalizace tržního kanálu (jaké, kolik a jaká forma distribučních orgánů) · přímý prodej pomocí svých zástupců · využití zprostředkovatelů Distribuční cíle podniku (výrobce): · minimální náklady na distribuci · maximální distribuční kvóta · maximální distribuční jistota Přednosti a důvody volby alternativních prodejních cest 8.3.3 Možnosti uspořádání přímého prodeje · obchodní cestující · obchodní zástupce · franšíza obchodní zástupci obchodní cestující – pouze částečně ovlivnitelní – přísně odkázáni na pokyny – prodej výrobků od většího počtu výrobců – prodej výrobků jednoho výrobce („vlastního pána“) – odměna formou množstevní provize – pevný plat (eventuelně s prémiemi) – spíše vyšší motivace – spíše nižší motivace 8.4 Optimalizace nástrojů odbytové politiky `a vyžaduje chronologicky: · optimalizovat svoji výrobkovou politiku, · cenovou politiku, · komunikační politiku a · svoji distribuční politiku. Strategické a taktické nástroje: · výrobková a distribuční politika `a strategický charakter · cenová politika a propagace `a taktický charakter 9 Investice a financování 9.1 Pojmy investice a financování · financování = opatřování kapitálu, vyjádřeno v pasivech rozvahy · investice = použití finančních prostředků k obstarání hmotného majetku, nehmotných aktiv a finančního majetku 9.1.1 Financování: · v užším slova smyslu (obstarání kapitálu) · v širším slova smyslu (+ opatření v kapit. oblasti nezbytná pro realizaci podnik. činnosti) · v nejširším slova smyslu (+ zajištění mimořádných opatření) 9.2 Podnikový obrat Platební prostředky · nejsou všechny průběžně investovány · připlývají přeměnou podnikových výkonů v peníze majetková oblast podniku se skládá ze dvou složek: · oblast platební · oblast investiční Spolu s kapitálovou oblastí jsou oblasti platební a investiční bilančním odrazem podnikového obratového procesu. Operace financující podnikový obrat 9.3 Likvidita Likvidnost = vlastnost majetkových složek podniku být více nebo méně lehce použity jako platební prostředky nebo na platební prostředky přeměněny Likvidita = schopnost podniku dostát všem platebním povinnostem a nevyhnutelným platbám v daném termínu 9.4 Druhy financování 9.4.1 Kapitálové transformace: · přeměna cizího ve vlastní kapitál · přeměna vlastního v cizí kapitál · přeměna jednoho druhu cizího v jiný druh · přeměna jednoho druhu vlastního v jiný druh 9.4.2 Pro systematizaci druhů financování lze použít kritérií: · původ kapitálu (vnější-vnitřní) · právní postavení původce kapitálu (vlastní-cizí) · vliv na majetkovou a kapitálovou strukturu · dispoziční lhůta (neomezený, dlouho-, krátko-dobý) · příčina financování (založení podniku, zvýšení kapitálu, fúze, změna právní formy, sanace) Členění podle původu kapitálu Členění podle právního postavení vkladatele Členění podle vlivu na majetkovou a kapitálovou oblast 9.5 Druhy investic Druhy investic Členění investic z hlediska jejich hodnoty v jednom období 10 Investiční plánování a investiční propočty 10.1 Hodnocení efektivnosti investic Má-li být · založen nový podnik · zachován podnik obnovou tech. a hosp. opotřebovaných zařízení · rozšířen podnik ® musí vlastnímu rozhodnutí o pořízení investic předcházet investiční plánování. Investiční rozhodnutí · určuje dlouhodobě druh a objem produkovaných výkonů · významně ovlivňuje další existenci podniku 10.1.1 Investiční plánování · musí být sladěno s kapitálovým plánováním · klíčový nástroj investičního plánování = investiční propočty `a pomocí nich se posuzuje o výhodnost investičního projektu o výhodnost více investičních variant o sestavení optimální kombinace investičních projektů vzhledem k možnostem jejich financování ® připravují investiční rozhodování · investice se bude realizovat, pokud zajistí investorovi návratnost peněžních výdajů spojených s pořízením a dostatečné zúročení vloženého kapitálu `a investice je výhodná pokud o součet peněžních příjmů převyšuje součet výdajů a o přebytek peněžních příjmů nad výdaji umožňuje amortizaci a přiměřené zúročení vloženého kapitálu 10.2 Metody hodnocení investic 10.2.1 pomocné praktické i) výpočet porovnávající náklady j) výpočet porovnávající zisk k) výpočet rentability l) výpočet návratnosti 10.2.2 finančně matematické m) hodnocení kapitálu n) vnitřní výnosové procento o) anuity 10.2.3 simultánní modely kapitálového rozpočtu a) Výpočet porovnávající náklady · srovnávají se náklady určitého období 2 nebo více projektů (za podmínky stejné kapacity) př. N[I](A) = N[J](A) + N[P](A) N[I](B) = N[J](B) + N[P](B) N[J] … jednorázové náklady N[P] … provozní náklady za dobu životnosti · v případě různé kapacity se při srovnávání musí přepočíst náklady na jednotku kapacity · kritické množství = objem výroby od nějž je výhodnější použít jiné výrobní zařízení · nedostatek: o krátký horizont o nelze vyvodit závěry o budoucích nákladech a výnosech a) Výpočet porovnávající zisk zahrnuje do výpočtu tržby – porovnává roční očekávaný zisk při různých investičních variantách chybí časové rozlišení budoucích nákladů a výnosů b) Výpočet rentability · v nejjednodušší podobě – vztahuje očekávaný roční zisk variant investičních projektů k investovanému kapitálu · rentabilita = c) Výpočet návratnosti · založen na výpočtu období, kdy je možné získat zpět peněžní výdaje spojené s daným zařízením (doba amortizace) · doba amortizace = · doba amortizace musí být nižší než amortizační doba, kterou považuje investor z hlediska zhodnocení rizika za reálnou · doba návratnosti dodatečných investičních nákladů: dn = d) Hodnocení kapitálu · u dané investice hodnota kapitálu = součet současných hodnot všech čistých příjmů (rozdílů mezi příjmy a platbami v jednotlivých letech), které souvisí s investicí · K = K … hodnota kapitálu E[t] … peněžní příjmy na konci období t A[t] … peněžní výdaje na konci období t i … kalkulační úroková míra (požadované nejnižší zúročení kapitálu) t … období (t = 0, 1, 2, …, n) n … ekonomická životnost objektu · investice je výhodná, jeli hodnota kapitálu K ^3 0 e) Vnitřní výnosové procento = míra odúročení, která vede k nulové hodnotě kapitálu`a = 0 · zjištěné vnitřní výnosové procento „r“ se porovnává s danou kalkulační úrokovou mírou jako měřítkem f) Anuity · jsou porovnávány průměrné roční peněžní výdaje investičního projektu s průměrnými ročními peněžními příjmy, přičemž se pomocí složeného úrokování přepočítávají toky plateb a příjmů na dvě srovnatelné a ekvivalentní řady · anuita investičního projektu: a = O/ roční přebytky peněžních příjmů · investice je výhodná, když je při dané kalkulační úrokové míře a ^3 0 g) Nedostatky finančně-matematických postupů · u budoucích hodnot toku plateb a příjmů musíme pracovat s hrubými odhady · kalkulační úrokovou míru lze pouze odhadnout – je vztažena k budoucnosti, o které nemáme jasné informace · předpokládá se, že příjmy a výdaje lze přiřadit jednotlivé investici Simultánní modely kapitálového rozpočtu · cílem = simultánní plánování celkového investičního programu ve stádiu formování · vychází se z optimálního plánu výroby a berou se v potaz vazby mezi všemi oblastmi podniku · komplexní celostní model optimalizace · pokusy `a nemá vysokou vysvětlovací hodnotu 10.2.3.1 Ekonomická životnost investice Trvá tak dlouho, dokud peněžní příjmy z tohoto zařízení v daném období stačí k tomu, aby: · pokryly běžné provozní výdaje, · byla pokryta nižší tržba při prodeji zařízení v daném období za zůstatkovou cenu, · byly pokryty úroky tržeb za zůstatkovou cenu, · byly pokryty daně z příjmu. 10.2.3.2 Optimální moment náhrady = okamžik, v němž má smysl nahradit staré zařízení novým 7. staré zařízení je sice ještě technicky využitelné, ale náklady na jeho opravy a údržbu rok od roku stoupají 10.3 Oceňování podniku !!! Hodnota podniku ^1 součet hodnot jednotlivých částí majetku!!! je třeba brát v úvahu také o dobré jméno podniku o postavení na trhu apod. · v případě, že je možné přesně určit budoucí vývoj, lze použít vzorce[1]: K = Praktické postupy oceňování podniku: · postupy, které vedou bezprostředně k ocenění podniku jako celku o postup ohodnocení podle výnosů o ocenění podstaty podniku o ohodnocení podle středních hodnot · postupy nejprve zjišťující hodnotu firmy (goodwill) a poté vypočtou celkovou hodnotu podniku (přičítají firemní hodnotu k reprodukční ceně) o postup podle kapitalizace vyšších zisků o metoda zkrácené lhůty přínosu goodwillu o v praxi užívané další metody (Stuttgartská metoda) 11 Majetková a kapitálová výstavba podniku 11.1 Majetková struktura podniku konkrétní složení prostředků = majetek původ, z něhož majetek vznikl, jeho finanční krytí = kapitál 11.1.1 Majetek je souhrn všech a) věcí, b) peněz, c) pohledávek d) jiných majetkových hodnot, které vlastní podnik a slouží k jeho podnikání 11.1.2 Stálý majetek (investiční, zřizovací, fixní) · slouží podniku déle než 1 rok, · nespotřebovává se najednou, ale · postupně se opotřebovává a úměrně tomu přenáší svou hodnotu ve formě odpisů do nákladů. 11.1.3 Oběžný majetek (provozovací) · je v podniku v různých formách (suroviny, materiál, peníze, pohledávky), · které se neustále mění, · oběžný majetek je v neustálém pohybu. Majetková struktura podniku 11.1.4 Schopnost přeměnit majetek podniku v peníze · vlastnost jednotlivých složek materiálu být použit nebo být rychle převeden na platební prostředky `a absolutní likvidita `a likvidnost · schopnost podniku uhradit své závazky v daných termínech `a relativní likvidita `a likvidita · Majetková struktura podniku je dána o odvětvím a typem podniku o a finanční politikou podniku. 11.2 Pravidla financování a kapitálová struktura 11.2.1 Pravidla financování · vychází z dané kapitálové potřeby · a stanoví základní zásady. a) Pravidlo vertikální kapitálové struktury b) Pravidlo horizontální majetkově-kapitálové struktury o zlaté pravidlo financování o zlaté bilanční pravidlo 1. Pravidlo vertikální kapitálové struktury o vztah vlastního a cizího kapitálu by měl být nejvýše 1:1 o stupeň zadlužení SZ = * 100 2. Pravidlo horizontální struktury kapitál-majetek · zlaté pravidlo financování o mezi dobou, během níž jsou vázány prostředky v majetku, a dobou, během níž je kapitál získaný pro jejich krytí k dispozici, musí být shoda · zlaté bilanční pravidlo o v užším pojetí – investiční majetek je nutno financovat vlastním kapitálem a oběžný majetek cizím kapitálem o v širším pojetí – investiční majetek má být financován dlouhodobým kapitálem a oběžný majetek krátkodobým 11.3 Zjištění kapitálové potřeby a jejího krytí 11.3.1 Investiční majetek · při založení (pořízení + ostatní náklady) · dovybavení (financování např. z odpisů) 11.3.2 Oběžný majetek · náklady jednoho výrobního dne x průměrná doba vázanosti kapitálu · přímý vliv na likviditu (nutno platit průběžně) 11.4 Analýza cash-flow CF = ukazatel charakterizující příliv prostředků z podnikových operací · umožňuje získat přehled o o likvidní situaci a o finančním vývoji podniku · orientuje se na tokové veličiny zabývající se o strukturními a o peněžně měřenými změnami v pohotových finančních prostředcích · slouží jako kontrolní a plánovací veličina CF lze zjistit · nepřímo o roční přebytek (zisk) + všechny náklady neznamenající peněžní výdaje – všechny výnosy neznamenající peněžní příjmy · přímo o rozdíl účetních nákladů, které jsou zároveň peněžními výdaji a všech výnosů znamenajících zároveň peněžní příjem · při zohlednění výsledkově neutrálních operací o dosavadní CF + změny stavu nepůsobící na výsledek, vyvolávající pen. příjmy – změny stavu nepůsobící na výsledek, vyvolávající pen. Výdaje 12 Účetní závěrka · Obsahuje číselné údaje o stavu a struktuře o majetku, závazků a jmění, o nákladů a výnosů a o o dosaženém hospodářském výsledku v předepsaném členění. · Tvoří ji: o rozvaha, o výkaz zisku a ztráty a o příloha – doplňuje a vysvětluje údaje rozvahy a výkazu zisku a ztráty. 12.1 Rozvaha · porovnání majetku a kapitálu jednoho podniku · majetek = aktiva = v podniku používané hospodářské a peněžní prostředky · kapitál = pasiva = součet všech dluhů podniku u vlastníků a věřitelů · strana pasiv rozvahy vyjadřuje původ finančních prostředků · strana aktiv rozvahy znázorňuje jejich použití · rozvaha o porovnává stavy aktiv a pasiv v jediném momentu (bilančním dnu) o ukazuje výsledek za dané období o nepodává však informaci o vzniku výsledku – k tomu slouží výkaz zisku a ztráty 12.1.1 Úkoly určené zákonnými předpisy rozvahám 1. ochrana věřitelů 2. ochrana společníků 3. ochrana zaměstnanců 4. ochrana finančních úřadů 5. korektura podkladů pro vyměření daní 6. ochrana v podniku zainteresované veřejnosti 7. ochrana podniku před náhlým zhroucením 12.2 Výkaz zisku a ztráty = výsledovka · srovnává o veškeré výnosy a o veškeré náklady určitého účetního období · zjišťuje tak nejen výsledek jako saldo, ale ukazuje také zdroje výsledku, tzn. vysvětluje jeho vznik · zjišťování výsledku je o zúčtování nákladů a výnosů a o ne zúčtování plateb (tj. ne peněžních toků) · výnosy podniku = peněžní částky, které podnik získal z veškerých svých činností za určité účetní období `a bez ohledu na to, zda došlo k jejich úhradě · náklady podniku = peněžní částky, které podnik účelně vynaložil na získání výnosů · hospodářský výsledek = rozdíl mezi výnosy a náklady TH přehled o výnosech, nákladech a hospodářském výsledku podniku podává výkaz zisku a ztráty = výsledovka · má stupňovitou podobu: · provozní výsledek = výsledek z činnosti, pro kterou byl podnik založen (výrobní podnik x obchodní podnik) · finanční výsledek · mimořádný výsledek · výsledovka + rozvaha = základní bilance podniku, jsou určeny legislativně a závisí mj. na právní formě podniku 12.3 Příloha a výroční zpráva Kapitálové společnosti musí účetní závěrku rozšířit o přílohu a výroční zprávu. Úkolem přílohy je zlepšit vypovídací schopnost závěrky doplňkovými údaji, specifikacemi, informacemi o finančních údajích, které se v rozvaze a výsledovce neobjevují: o popis použitých bilančních a oceňovacích metod, o popis, zdůvodnění a vysvětlení změn těchto metod, o popis, zdůvodnění a vysvětlení porušení kontinuity členění položek a oceňování, o podání zprávy o průběhu obchodní činnosti, situaci a o očekávaném vývoji společnosti. · Osobní společnosti a podniky jednotlivců nemusí sestavovat přílohu a výroční zprávu. · Představenstvo a jednatelé kapitálových společností jsou zavázáni o sestavit přílohu a výroční zprávu spolu s ostatními součástmi účetní závěrky v prvních třech měsících obchodního roku (pro malé firmy až 6 měsíců) a o předložit je neprodleně po sestavení k auditorskému ověření. · Příloha a výroční zpráva musí být úplné a srozumitelné tak, aby jim porozuměl i čtenář, který není odborníkem. 13 Podnikohospodářské techniky postupu 13.1 Úkoly podnikového početnictví 13.1.1 Dokumentační úloha · zachycuje a kontroluje peněžní a výkonové toky v podniku 13.1.2 Dispoziční úloha · zjištěním okamžikových stavů nebo porovnáním stavových a výsledkových veličin slouží ke kontrole hospodárnosti a rentability podnikových procesů a pro plánovací rozhodnutí zaměřená do budoucna 13.1.3 Výkazní a informační úloha · vztah podniku ke státním orgánům, vztah k vlastníkům, případně k věřitelům podniku a celé veřejnosti 13.2 Členění podnikového početnictví 13.2.1 Finanční účetnictví a rozvaha · účetnictví · inventarizace · roční závěrka (rozvaha, výsledovka, příloha) · účelové bilance, mezitímní bilance 13.2.2 Evidence a kalkulace nákladů · kontrola nákladů podle druhu · kontrola nákladů podle místa vzniku a odpovědnosti · kontrola nákladů podle účelu · krátkodobé závěrky · kalkulace nákladů 13.2.3 Podniková statistika · srovnávání uvnitř podniku · srovnávání v čase · srovnávání postupů · srovnávání skutečností s předpoklady · mezipodnikové srovnávání 13.2.4 Podnikové plánování a rozpočty Finanční účetnictví a rozvaha · úkolem je zaznamenávat hospodářsky významné děje v podniku, které vedou ke změně objemu nebo skladby majetku a kapitálu podniku · všechny stavové a tokové veličiny jsou v účetnictví vyjádřeny v peněžních jednotkách · zjišťování fyzického stavu se uskutečňuje inventurou a následně pak vzniká tzv. inventurní soupis majetku · rozvaha neobsahuje údaje o množství, ale pouze údaje o druhu a hodnotě · účty stavové = rozvahové · účty tokové = výsledkové Evidence a kalkulace nákladů `a nákladové (vnitropodnikové) účetnictví · úkolem je o srovnání vlastních nákladů s dosaženými výkony `a kontrola hospodárnosti o zjištění vlastních nákladů k dosaženým výkonům `a kalkulace ceny · propočet vlastních nákladů (kalkulace) `a základ pro cenovou politiku podniku Podniková statistika a srovnávání · vyhodnocuje podklady z účetnictví, rozvahy a nákladového účetnictví · slouží pro kontrolu hospodárnosti a jako podklad pro rozhodování a plánování · členění: o srovnávání v čase o srovnávání metod o srovnávání skutečných a předpokládaných veličin Podnikové plánování a rozpočty · je zaměřeno na stanovení budoucích nákladů, výnosů, hospodářského výsledku, příjmů a výdajů, vyplývajících z dlouhodobých i krátkodobých úkolů podniku · členění: o dlouhodobý rozpočet finančních zdrojů o roční prováděcí rozpočet o operativní rozpočet o rozpočet střediska 13.3 Základní pojmy podnikového početnictví · přijatá úhrada – poskytnutá úhrada · příjmy – výnosy · výdaje – náklady · výnosy – výkony · účetní náklady – náklady v kalkulaci 14 Controlling 14.1 Controlling jako koncepce ekonomického řízení 1. stanovení cílů 2. prognózy 3. plánování 4. porovnávání plánu a skutečnosti 5. analýzy odchylek 6. opatření na odstranění odchylek 7. stanovení nových cílů 1. Stanovení cílů · bez písemného stanovení cílů neexistuje ekonomické řízení · věcný cíl – formální cíle (rentabilita, likvidita a hospodárnost) · taktické, operativní a strategické cíle · globální a oborové cíle · autonomní a odvozené cíle 2. Prognózy · prognóza obratu a výkonu podniku `a obrat je výkon za dané období fakturovaný na třetí osobu o prognóza obratu ve výrobních podnicích o prognóza obratu v obchodním podniku o prognóza u podniku dopravy o prognóza snížení výnosů · prognóza nákladů o rozpočty nákladových středisek o rozbor slabých míst 3. Plánování · strategický controlling o scénáře, plánování a vývoj zásobníku zakázek o rozbor strategických mezer a jejich vývoj, rozbor závislostí o rozbor silných a slabých stránek a jejich vývoj o systémy včasného varování · taktický controlling o bezprostřední řízení a koordinace v podniku · operativní controlling o usměrňuje a koordinuje rentabilitu, likviditu a hospodárnost krátkodobě (1-3 roky) 14.2 Nástroje operativního ekonomického řízení 14.2.1 Finanční plán · Jeho úkolem je řízení a kontrola likvidity jako úzkého profilu. · Skládá se z: o plánu likvidity, o bilance pohybu majetku a kapitálu, o plánu financování. · Finanční plánování se člení na: o taktické (1-2 měsíce) o operativní (1-2 roky) o strategické (nad 2 roky) · Kontrola hospodárnosti · Zpráva o ekonomickém řízení ------------------------------- [1] v praxi nemáme dokonalé informace – využívá se osobní zkušenost