Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel. 549497232 stava@ped.muni.cz učitelství odborného výcviku a praxe (učitelství praktického vzdělávání) Požadavky • Seminární práce: • Řízení výchovných a vzdělávacích institucí - seminární práce • Zpracování programu pro vzdělávání (lze použít stávající programy ze škol, navrhnout inovace apod.): • Řidič kamionu, řidič nákladního automobilu, zámečník, zedník, obráběč kovů, elektrikář, svářeč, instalatér, brusič, truhlář • Společenský význam a historický vývoj daného řemesla • Návaznost na Rámcový vzdělávací program, ebeny. Školní program vč. Potřebných vstupních znalostí • Obsah dílčích, úplných kvalifikací • Hodnotící a kvalifikační standard • Metodika včetně časové náročnosti • Prémiový nadstandard: srovnání s vybranými zeměmi • Průzkum této profese ve firmách, školách, ceších apod. • Nebo obecně: • Porovnání postavení řemeslných profesí a jejich odborného výcviku (přípravy) v ČR, v zemích s duálním systémem a ve vybraných zemích EU ( např. Nizozemí, Francie, Švédsko)/ na vybrané profesi/ • Současné problémy získávání a přípravy řemeslných profesí a návrhy • Metodika monitorování potřeb a dalšího vzdělávání řemeslných profesí a možnost regulace • Případová studie potřeb a nabídky dalšího vzdělávání v profesích zámečník, zedník, obráběč kovů, truhlář, elektrikář, instalatér, svářeč apod. • Metodika a podmínky zapojení firem do systému závěrečných zkoušek na SOU, SOŠ, v kurzech dalšího vzdělávání a mistrovských zkoušek • Průzkum způsobů rozvoje odborného vzdělávání ze strany profesních podnikatelských organizací Tematické okruhy: • 1. Kurikulum - pojetí, proměny a trendy. • 2. Obsah vzdělávání - učební plány, učební osnovy, standardy. • 3. Informační systém pedagogické soustavy v ČR. • 4. Pedagogická administrativa, pedagogická dokumentace. Tematické okruhy: Tematické okruhy: • 10. Školský zákon č. 561/2004 Sb. • 11. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. • 12. Rámcový vzdělávací program. • 13. Image školy. • 14. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Tematické okruhy: • 15. Státní správa v řízení školství ČR. • 16. Samospráva v řízení školství ČR. • 17. Česká školní inspekce. • 18. Výchovně vzdělávací soustava v ČR. Tematické okruhy: • 19. Dětská práva v ČR. • 20. Prevence sociálně patologických jevů. Tematické okruhy: • 21. Školská zařízení a školské služby • 22. Organizace školního roku. Studijní prameny: • Světlík, J. Marketing školy.Zlín, Ekka 1994. • www.msmt.cz • www.mvcr.cz • Školské zákony, vyhlášky Věstníky MŠMT nebo Sbírka zákonů