Zvládání konfliktních situací OP3BK_PsKS Úvodní seminář Kontakt na vyučujícího Mgr. Jan Mareš (učo 22918) jmares@fss.muni.cz konzultační hodiny: pondělí 11:00-12:00; jindy po předchozí domluvě (PdF MU, Katedra psychologie, Poříčí 31, Brno) úterý 14:00-15:00; ; jindy po předchozí domluvě (FSS MU, Katedra psychologie, Joštova 10, Brno) Požadavky na zápočet 1. aktivní účast v seminářích (2/3) 2. seminární práce (kazuistika): téma "Můj konflikt" popsat účastníky, cyklus konfliktu, příčiny, možné alternativní řešení... rozsah 2.s (MS Word, vložit do odevzdávárny v ISu) anonymizovat (žádná pravá jména ;) Studijní materiály předmětu v ISu a odevzdávání seminárních prací prezentace k dispozici zde sem odevzdávat seminární práce touto ikonkou se vkládá soubor Konflikt ve škole Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk... Konflikt běžně potkáváme i ve škole ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení... Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáků, eventuálně nepedagogickým personálem tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Přínos konfliktů konflikt nemusí mít vždy negativní náboj konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva osvojení nových komunikačních dovedností upevnění stávajících sociálních vztahů dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině dovednost jasného vyjadřování stanovisek dovednost efektivní komunikace osvojení dovednosti naslouchat konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám Konflikt - definice z latinského conflictus - ,,srazit se spolu" Webster - ,,Srážka, soutěž, nebo vzájemný střet proti sobě stojících nebo neslučitelných sil nebo vlastností (jako jsou myšlenky, zájmy, nebo vůle)". Jedná se tedy o nedorozumění mezi dvěma nebo více lidmi. Postoje ke konfliktu Co si myslíte o konfliktu? Postoje ke konfliktu Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání... Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...) Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování v průběhu konfliktu Fáze konfliktu Fáze 1 Postoje ke konfliktu (různé zdroje; dětství, zkušenosti, média...) Fáze 2 Vlastní konflikt Fáze 3 Odezva, reakce (křik, snaha mluvit o situaci, odchod...) Fáze 4 Následek (obvyklá reakce vede k obvyklému následku) Cyklus konfliktu vyhrocení zmírnění řešení stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) dochází ke konfliktu názory a stanoviska ke konfliktu ˇUstoupíme Štěžujeme si ˇHledáme autoritu Ňemluvíme s ním ˇBrečíme ˇMlátíme kolem sebe ˇVtipkujeme ˇBavíme se o konfliktu zesiluje důsledky Změna postoje ke konfliktu Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné Uvědomit si Snažit se Umět Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt? Cítíme se obviněni a nuceni se bránit? Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt? Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře? Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak? Ochota experimentovat. Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak. Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Příčiny konfliktu Konflikty kvůli majetku Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost. ,,Sedí na mém místě." ,,Tohle je moje..." Konflikty způsobené psychickými potřebami Přátelství, láska, úspěch Obtížněji řešitelné, ,,tváří se" často jako předchozí typ Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách. Nejhůře řešitelné Atakují naše vnímání sebe sama Reagujeme často stažením se Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu Vnitřní (intrapsychické) ,,Chci zhubnout ale TAK miluju bůček..." Mezi osobami (interpersonání) Uvnitř sociální skupiny Např. ,,Kliky" uvnitř pedagogického sboru Meziskupinové Např. Žáci vs. učitelé ­ mobily ve vyučování atp.