Zvládání konfliktních situací OP3BK_PsKS 2. seminář Fáze konfliktu - opakování Fáze 1 Postoje ke konfliktu (různé zdroje; dětství, zkušenosti, média...) Fáze 2 Vlastní konflikt Fáze 3 Odezva, reakce (křik, snaha mluvit o situaci, odchod...) Fáze 4 Následek (obvyklá reakce vede k obvyklému následku) Cyklus konfliktu - opakování vyhrocení zmírnění řešení stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) dochází ke konfliktu názory a stanoviska ke konfliktu ˇUstoupíme Štěžujeme si ˇHledáme autoritu Ňemluvíme s ním ˇBrečíme ˇMlátíme kolem sebe ˇVtipkujeme ˇBavíme se o konfliktu (zesiluje) důsledky Příčiny konfliktu Konflikty kvůli majetku Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost. ,,Sedí na mém místě." ,,Tohle je moje..." Konflikty způsobené psychickými potřebami Přátelství, láska, úspěch Obtížněji řešitelné, ,,tváří se" často jako předchozí typ Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách. Nejhůře řešitelné Atakují naše vnímání sebe sama Reagujeme často stažením se Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu Vnitřní (intrapsychické) ,,Chci zhubnout ale TAK miluju bůček..." Mezi osobami (interpersonání) Uvnitř sociální skupiny Např. ,,Kliky" uvnitř pedagogického sboru Meziskupinové Např. Žáci vs. učitelé ­ mobily ve vyučování atp. Utváření individuálních přístupů ke konfliktu osobitý styl reakcí člověka na konflikt vznikající na základě řady vlivů působících na člověka: společenský postoj, se kterým se ztotožňujeme v názoru na konflikt, vzory jednání, které jsme odpozorovali od svých rodičů, učitelů, oblíbených filmových hrdinů a jiných významných osobností v konfliktních situacích naše přímá osobní zkušenost s konfliktem Přístupy ke konfliktu 1 únik, vyhýbání se konfliktu: představa, že konflikt je ,,špatný" vyhýbání se dotyčné osobě (,,Nemám s ním problém, jen ho nechci vidět...") odmítání vlastních neg. pocitů (,,To mi nevadí, to se mě nemůže dotknout...") zapírání konfliktu (,,Toto přeci ještě není konflikt...") přizpůsobení (souhlas je jednodušší) (,,Ano, samozřejmě, že máš pravdu...") nevede k řešení, potlačované emoce, latentní konflikt Přístupy ke konfliktu 2 konfrontace představa, že je potřeba se konfliktu postavit, vnímá situace jako ,,buď-anebo", ,,kdo s koho" hájení vlastních pozic a odmítání argumentů oponenta (,,Pravdu může mít jen jeden!; Tady jde o princip!") konfrontace z pozice síly vztah nadřízený-podřízený, učitel-žák, starší-mladší... (,,Už jsem řekl!") často nevede k řešení, často dlouhý a úporný boj Přístupy ke konfliktu 3 řešení problému nutné sebevědomí, ochota a komunikační dovednosti kompromis vyjednávání, každý se něčeho vzdá účinný tehdy, kdy se podaří prosadit podstatné, v opačném případě - rozmrzelost a přizpůsobení se dohoda ,,win-win" strategie, ochota vyjít vstříc jde o to, aby byly uspokojeny potřeby obou stran, příčin konfliktu i to, co obě strany dohodou riskují, důvěra velká šance na potlačení konfliktu v budoucnu Komunikace - schéma pan Vysílajícípan Vysílající pan Přijímajícípan Přijímající vzkaz,vzkaz, komunikékomuniké zpětnázpětná vazbavazba kódováníkódování dekódovánídekódování komunikačníkomunikační bariérabariéra Komunikace ­ kromě informací Metakomuniační klíče (tón, úsměv, ;) Sdělování emocionálního stavu Sdělování vztahů a postojů k tématu rozmluvy Sdělování vzájemných vztahů a postojů Sdělování sebepojetí Sdělování vztahů, které si přejeme udržovat Sdělování pravidel o dalším průběhu komunikace Nic neříkající sdělování V sociální situaci není možno nekomunikovat! Komunikace - druhy Neverbální sdělování pohledy sdělování výrazem obličeje (mimika) sdělování pohyby sdělování fyzickými postoji (posturologie) sdělování gesty (gestika) sdělování dotykem (haptika) sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika) sdělování úpravou zevnějšku Komunikace jednáním Verbální zvuková (systém fonetických znaků) i písemná forma (systém grafických znaků) řeči otázky: Kdo, co, jak, komu, efekt? Co řečeno nebylo, kdy (situace), s jakým záměrem? paralingvistické aspekty řeči: Intenzita hlasového projevu Tónová výška hlasu Barva hlasu Délka projevu Rychlost projevu Přestávky v projevu Akustická výplň přestávek Přesnost projevu Způsob předání slova