Zvládání konfliktních situací OP3BK_PsKS 3. seminář Komunikace mezi lidmi - opakování pan Vysílajícípan Vysílající pan Přijímajícípan Přijímající vzkaz,vzkaz, komunikékomuniké zpětnázpětná vazbavazba kódováníkódování dekódovánídekódování komunikačníkomunikační bariérabariéra Komunikace ­ krom informací Metakomuniační klíče (tón, úsměv, ;) Sdělování emocionálního stavu Sdělování vztahů a postojů k tématu rozmluvy Sdělování vzájemných vztahů a postojů Sdělování sebepojetí Sdělování vztahů, které si přejeme udržovat Sdělování pravidel o dalším průběhu komunikace Nic neříkající sdělování V sociální situaci není možno nekomunikovat! Komunikace - druhy Neverbální sdělování pohledy sdělování výrazem obličeje (mimika) sdělování pohyby sdělování fyzickými postoji (posturologie) sdělování gesty (gestika) sdělování dotykem (haptika) sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika) sdělování úpravou zevnějšku Komunikace jednáním Verbální zvuková (systém fonetických znaků) i písemná forma (systém grafických znaků) řeči otázky: Kdo, co, jak, komu, efekt? Co řečeno nebylo, kdy (situace), s jakým záměrem? paralingvistické aspekty řeči: Intenzita hlasového projevu Tónová výška hlasu Barva hlasu Délka projevu Rychlost projevu Přestávky v projevu Akustická výplň přestávek Přesnost projevu Způsob předání slova Schopnost efektivní komunikace Jeden ze způsobů, jak překonávat komunikační bariéry Schopnost aktivního naslouchání předpokladem schopnost empatie, snaha o vcítění se pozice druhého schopnost projevit zájem (tón hlasu, výrazem tváře, gesty, očním kontaktem, postojem) nepřerušovat mluvčího, nedávat rady, nehovořit o svých podobných pocitech a zkušenostech Fáze aktivního naslouchání Povzbuzování Objasňování (rozvíjející otázky) (,,Jak dlouho už to trvá?"; ,,Proč si myslíš, že...") Parafrázování (opakování sdělení našimi slovy) (,,Jestli tomu správně rozumím, tak problém vidíš v tom, že...") Zrcadlení pocitů (dáváme najevo i porozumění tomu, co není vyjadřováno slovy) (,,Zdá se mi, že jsi kvůli tomu opravdu naštvaný...") Shrnutí (pocitů i informací, kdy dáváme možnost mluvčímu doplnit či upravit informaci) (,,Takže to, co jsi mi tady řekl vlastně znamená, že...") Uznání (dáváme najevo, že uznáváme závažnost pocitů i problémů druhé osoby) Potvrzování (,,Tohle musí být opravdu těžké udělat...") Co brání komunikaci? Přikazování (,,Musíš..!") Vyhrožování (,,Udělej to, nebo...") Kázání (,,Je to přeci tvoje povinnost...") Mentorování (,,Uvědomuješ si ale, že...") Razení (,,Já na tvém místě bych rozhodně..") Hodnocení (,,Jsi líný, blbý a máš dlouhé vlasy!") Omluvy, lakování ,,na růžovo" (,,Není to tak hrozné...") Vynášení soudů (,,Je na sebe chceš upozornit...") Zvědavost (,,Teda, vážně? Jak? Opravdu?") Efektivní promluva TY-VZKAZ je pro nás přirozenější, máme tendenci ho preferovat posluchač se cítí být obviňován, souzen a domnívá se, že si mluvčí myslí, že je špatný sebeobrana pak znemožňuje úplně porozumět tomu, co říká mluvčí nebude se zamýšlet nad sdělení JÁ-VZKAZ Já cítím... (popis vlastního pocitu) Když ty... (popis konkrétní situace, chování) Protože... (jaké to mělo pro nás důsledky) Ale chtěl(a) bych... (co může naši situaci zlepšit) Konflikty - souhrn Plánování a analýza co mi na konfliktu vadí? jak mě to ovlivňuje? proč je to pro mne důležité? nejsem předpojatý? co by pro mě situaci zlepšilo? Začít pozitivně vyjádřením kladných úmyslů oceněním druhého a poděkováním Vymezit problém a diskutovat o něm vyjádření námětů a pocitů s aktivním nasloucháním definovat zájmy a potřeby (je-li to nutné) diskutovat předpoklady, podezření a hodnoty Shrnout nové poznatky Navrhovat řešení vyhledávat výhody a nevýhody řešení a vybírat řešení uspokojivá oboustranně Naplánovat další jednání stanovit termín Děkuji za pozornost.