PŘÍPRAVA NA HODINU I. Téma hodiny: Zdravá výživa, jak tělo zpracovává potraviny, 8.třída Vypracoval: Kateřina Kubínová Ročník: čtvrtý Kompetence, které hodina rozvíjí: Učivo rozvíjí kompetence v oblasti zdravého stravování. Pomáhá vysvětlit princip trávení potravy v lidském těle. Výchovně vzdělávací cíle: Cílem učiva je působit na žáky v oblasti zdravého stravování. Vysvětlit jim princip zpracování potravy. Poukazovat na negativní působení špatných stravovacích návyků. Místo realizace: Školní třída. Časová dotace: 45minut. Pojmy opěrné: Zdravá výživa, potravinová pyramida. Pojmy nové: Zpracování potravin, nežádoucí způsoby výživy. Pomůcky: Učebnice Občanská a rodinná výchova pro 8. ročník, potravinová pyramida. Teoretická příprava na hodinu: Občanská a rodinná výchova pro 8.ročník. Fraus. Rozpracování scénáře hodiny: Úvod 1 Motivace - vysvětlení a objasnění žákům důležitost probíraného učiva. 2 Seznámení s cílem hodiny – vyjmenování hlavních pojmů, které se budou v následujících minutách probírat 3 Kontrola žákovské přípravy na hodinu – kontrola, zda mají žáci alespoň jednu učebnici v lavici Hlavní část 1 Procvičování – probírané učivo navazuje na hodinu předcházející, zopakování pojmů z předešlé hodiny 2 Expozice – samotný výklad učiva 3 Fixace – zdůraznění a upevnění základních a nejdůležitějších pojmů 4 Aplikace Závěr 1 Zopakování látky – upevnění hlavních pojmů 2 Zhodnocení hodiny 3 Zadání úkolu Výklad: Žáci si během výkladu budou dělat zápis, který bude předem připraven na tabuli. Minulou hodiny měly žáci za úkol překreslit do sešitu potravinovou pyramidu. Tuto hodiny vysvětlím princip potravinové pyramidy. Velký plakát potravinové pyramidy visí na tabuli, názorně na něm ukazuji jednotlivé složky, ze kterých by se měla skládat denní strava. Po výkladu principu pyramidy přejdu k shrnutí učiva o zdravé výživě. Vztahy mezi výživou a individuálním jedincem trvají od narození až do smrti. Nutriční a psychologické vlastnosti jednice se tvoří v období před narozením. Výživa těhotné ženy ovlivňuje celkový vývoj potomka. Nesprávná výživa může způsobit vznik určitých onemocnění u dítěte. V prvním roce života je další mezník vývoje potravního chování. V tomto věku se vytváří základ pro dlouhodobé a pevné vzorce zdravého způsobu stravování a chování. Základními energetickými zdroji v potravě jsou cukry a tuky, v případě jejich nedostatku je nahrazují bílkoviny. V lidském těle dochází k trávení (začíná v ústech), zažívání (játra štěpí živiny na molekuly, které mohou být využity k získání E v buňkách), transportu (pomocí srdeční činnosti proudí krev obohacená živinami po celém těle), metabolismu (buňky vychytávají molekuly živin a okysličováním-spalováním získávají energii, během metabolismu tělo samo vyloučí zbytečné složky). V našem světě je boj protikladů. Na jedné straně se státy potýkají s civilizační chorobou zvanou obezita a na straně druhé je zde mnoho lidí, kteří trpí podvýživou. Podvýživa je způsobená nedostatkem živin. Každý člověk má svou ideální hmotnost, která se udává tzv. hmotnostním indexem BMI (Body Mass Index). BMI = hmotnost v kg / výška v metrech čtverečních. U dětí se řídíme dle Brocova indexu. BI = výška v cm – 100=přiměřená hmotnost v Kg. Obezita a podvýživa jsou životu nebezpečné. Obézní lidé mají problémy se srdcem, cévami, zadýchávají se, podvyživení lidé trpí nedostatkem živin v těle, jsou bez energie e mohou vyhladovět k smrti. S potravou souvisí i nemoci, kterými trpí v drtivé většině případů dívky. Jaké nemoci mám na mysli? (anorexie, bulimie) Do příští hodiny si oprašte znalosti z oblasti těchto onemocnění, zaměřte se na jejich příčiny, vývoj a možnost prevence.