Vizuálně motorické komunikační systémy sluchově postižených (znakový jazyk, znakovaná čeština) Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb. Znakovou řečí se pro účely tohoto zákona rozumí český znakový jazyk a znakovaná čeština: o český znakový jazyk je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu o znakovaná čeština je umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími o znakovaná čeština využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována o spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka Znakový jazyk o Nejmenší jednotkou ZJ je znak (znak = slovo–jednotka mluveného jazyka) o ZJ umožňuje SP bezprostřední poznávání světa o počátky lingvistického výzkumu – Wiliam Stokoe - Sign Language Structure , 60. léta, USA Odlišnost ZJ od mluveného jazyka: o mluvené jazyky jsou lineární - v jazykové výpovědi není možný jiný způsob než řadit postupně jeden znak (slovo) za druhým o znakové jazyky jsou simultánní - znaky lze provádět současně, protože lze využívat trojrozměrného artikulačního prostoru - inkorporace – včleňování př.) - inkorporace časových údajů (minulý týden, příští týden, pozítří) - inkorporace počtu (dva roky, tři měsíce, čtyři hodiny) - inkorporace osobních zájmen (dát, ptát se) - simultánní artikulace záporu (nechci, nebavit, nemám hlad), apod. o Manuální nosiče – významy jsou neseny tvary, pozicemi a pohyby rukou o Nemanuální nosiče – mimika, pohyby a pozice hlavy, horní část těla Foneticko fonologická stavba ZJ Tvar rukou (při artikulaci) DEZ Poloha rukou (místo, kde je znak artikulován) TAB Pohyb rukou SIG Orientace dlaně a prstů (ve vztahu k tělu) ORI 1/ORI 2 Vztah ruky k ruce (u znaků artikul. oběma rukama) HA Využívání prostoru při znakování: Při znakování volně v prostoru jsou tři základní oblasti: a) před obličejem- kůň, slunce, zelený b) u krku - hodina, nedoslýchavý, poslouchat c) před tělem - továrna, umělec, kultura, auto o Některé znaky při artikulaci mění svůj základní prostor - bydlet, syn,nádraží,pes, šikovný. o Na těle lze identifikovat asi 26 míst, kde lze znak ukazovat. Odchylky ve znakovém jazyce: o regionální odchylky ( potom, kaše, vejce) o sociální odchylky, vzdělaní uživatelé ZJ berou více výpůjček z mluveného jazyka země, kde žijí o odchylky podle pohlaví - ženy někdy ukazují jinak než muži o odchylky generační - starší lidé používají staré znaky, někdy dochází k záměrné změně znaků mladší generací, která nechce, aby jim starší vždy plně rozuměli o dětský jazyk (znakujeme-li na děti, automaticky používáme jednodušší, vizuálně výraznější jazyk), jazyk dospělých Možnosti osvojení vizuálně pohybových jazyků: o metoda lingvistická (indirektní) – na základě mateřského jazyka se učí cizímu jazyku o metoda nativní (mateřská) – učí se napodobováním, vše probíhá přirozeně, vychází z reflexologických zákonitostí Etapy ontogenetického vývoje znakového jazyka ve znakovém prostředí: o pohyby, gesta, výraz obličeje o znakové žvatlání (4-6 měsíců) o protoznaky, nejsou to znaky, ale začínají se jim podobat (užívá je k označování sebe sama, lidí, místa a věcí) – příp. pointing o stupeň jednoho znaku (8-12 měsíců) o stupeň dvou znaků (16-24 měsíců) o stupeň tří znaků (24-30 měsíců) o osvojování morfologie znakového jazyka o používání delších komplexních výrazů o po 5. roce se upevňuje základní stavba jazyka o 10-12 let začínají se používat komplikované výrazy Doporučená literatura k problematice: MACUROVÁ, A. Proč a jak zapisovat českého znakového jazyka. Speciální pedagogika 6, 1996, č. 1, s. 5-19 MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika 11, 2001, č. 2, s. 69-75