Mutismus V psychiatrickém pojetí je mutismus často chápán jako: n symptom nejrůznějších klinických stavů Mutismus nneschopnost mluvení z psychických příčin n bez organického postižení centrální nervové soustavy Elektivní mutismus n V MKN–10 je včleněn do kapitoly F94 – Poruchy sociálních vztahů se začátkem v dětství a dospívání. Elektivní mutismus n u dětí předškolního a mladšího školního věku nriziko vzniku zvyšuje úzkostnost, přehnaná stydlivost nobavy z cizích lidí nporucha sociální adaptace nnejedná se o primární postižení řeči, ale o poruchu jejího používání n u některých dětí může být verbální komunikace nahrazena nonverbální n vývoj řeči nemusí být narušen Příčiny elektivního mutismu: nEndogenní příčiny (velká psychická senzibilita především vůči svým vlastním výkonům) nExogenní příčiny (přehnané požadavky na řečový výkon a na chování dítěte, psychicky zatěžující okolní prostředí) Hlavní diagnostická linie při stanovení dg. Elektivní mutismus: nnormální nebo téměř normální chápání jazyka nkompetence v mluvním vyjadřování, dostatečná pro sociální komunikaci ndisponování důkazem, že jedinec v některých situacích normálně nebo téměř normálně hovoří nprojevy min. 4 týdny V rámci diferenciální diagnostiky musíme vyloučit: nsyndrom Landau- Kleffner npervazivní vývojové poruchy nopožděný vývoj řeči nmentální retardaci nvývojovou dysfázii ndětskou vývojovou afázii Všeobecné zásady přístupu k dítěti, u něhož se vyskytuje mutismus: Rodiče a terapeuti by se měli vyhnout: npřemlouvání dítěte k řečovému projevu nsnažit se s dítětem nalézt logické vysvětlení mutismu nnucení dítěte k řečovému projevu ntrestání dítěte za absenci řečového projevu nobviňování dítěte za absenci řečového projevu nizolování či ignorování dítěte npříliš si všímat dítěte, když se snaží o komunikaci npodporování vrstevníků Rodiče a terapeuti by se měli zaměřit na: nneobviňovat dítě njednat s dítětem jako s rovnocenným partnerem njednat s dítětem jako s ostatními dětmi ndovolit dítěti používat jakýkoliv způsob možné komunikace nzachovávat trpělivost a klidný přístup nvědět, že celý proces může být dlouhodobý nklást důraz na sociální interakci nnikdy se nevzdávat