Poruchy učení lheterogenní skupina obtíží, které se projevují při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání a matematiky lobtíže mají individuální charakter lmají řadu společných projevů lneprojevují se pouze v oblasti, kde je defekt největší Další projevy: lporuchy řeči lpravolevé orientace lprostorové orientace lobtíže v soustředění lnedostatečná úroveň zrakového, sluchového vnímání Dyslexie – porucha čtení lpostihuje rychlost čtení lsprávnost lporozumění čtenému textu Dysgrafie – porucha psaní lpostihuje úpravu písemného projevu losvojování jednotlivých písmen lspojení hláska - písmeno Dysortografie – porucha pravopisu lprojevuje se specifickými dysortografickými chybami lnegativně ovlivňuje i proces aplikování mluvnického učiva Dyskalkulie – porucha matematických schopností lpostihuje operace s čísly lmatematické představy lprostorové představy při práci s čísly i při geometrii Méně často se setkáváme s: ldyspinxií (porucha kreslení) ldysmúzií (výpad schopností v oblasti hudby) Řeč dětí s poruchami učení: lnarušení gramatické a syntaktické stránky řeči lporuchy sluchového vnímání – snížená schopnost rozlišování hlásek lmenší slovní zásoba lnepřesnost v užívání pojmů lobtíže se zapamatováním a vybavováním lkomolení slov Specifický logopedický nález – projevy: lartikulační neobratnost lspecifické asimilace Jazykový cit (jazyková, lingvistická kompetence) lschopnost dítěte více či méně přesně zvládat mluvnická pravidla bez teoretického osvojení lzkoušky jazykového citu pro předškolní věk a 1- 5 ročník ZŠ ljazykový cit lze rozvíjet řečí lnásledně čtením Příklady úkolů ze zkoušek jazykového citu pro předškolní věk: lčervená míč, červený míč, červené míč ltvůj auto, tvá auto, tvé auto lvěra včera bruslila. Věra včera bruslily. Věra včera bruslilo Příklady úkolů ze zkoušek jazykového citu pro 1 – 5 roč.: lV slánce je sůl. V polévce je mnoho………. lMáme doma kotě. Hrajeme si rádi s……… Ke zlepšení zvukové stránky řeči přispívá: lsprávný mluvní vzor ldůraz na klidnou a plynulou mluvu lcvičení jemné motoriky a oromotoriky lcvičení sluchového vnímání ldechová cvičení lhry, v nichž je dítě motivováno ke správné výslovnosti (Na televizního hlasatele….) lnelze doporučovat nácvik jazykolamů Rozvíjení obsahové stránky řeči: lvyhledávání protikladů (vysoký-nízký) lvyhledávání pojmů nadřazených (jablko, hruška….t.j. ovoce) lvyhledávání pojmů podřízených (nábytek – tj. stůl, židle….) ltvoření vět, které jsou charakteristikou sledovaného předmětu (tabule je černá….) lzpřesňování významu slov lvyprávění dle obrázku Doporučená literatura: lMatějček: Dyslexie – specifické poruchy čtení lPokorná: Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii lPokorná: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení lSindelarová: Předcházíme poruchám učení lZelinková: Poruchy učení lSborníky specifické poruchy učení a chování