Přípravná cvičení l předchází výuce správné výslovnosti l dechová a fonační cvičení l cvičení na rozvoj motoriky a grafomotoriky l cvičení na rozvíjení fonematického sluchu l cvičení na rozvíjení zrakového vnímání Dechová cvičení l cíl: prohloubení fyziologicky správného vdechu i výdechu při mluvení l vhodná hra na zobcovou flétnu l nutnost po odstranění adenoidní vegetace l při cvičení se zapojením hlasu - měkký hlasový začátek Zásady dechových cvičení l vyvětraná, bezprašná místnost l podložka na cvičení vleže l nácvik správného nádechu a výdechu l osvojení si řečového dýchání l správné držení těla l při nácviku výdechu – ovládání výdechového proudu vzduchu v kombinaci s hlasovým cvičením – fonace různých zvuků Zásady hlasové hygieny l šetřit hlasivky, nepřekřikovat se l nezdržovat se v zakouřeném prostředí l neodkašlávat naprázdno l nepít příliš studené, horké nápoje l nemluvit dlouho v mrazivém počasí Rozvoj hrubé motoriky l pohyblivost celého těla l sledujeme koordinaci pohybů l při chůzi l při běhu l při poskocích l při hrách s míči Rozvoj jemné motoriky l jemná motorika ruky a prstů l potřeba připravit dítě na psaní l úzká souvislost funkce ruky a řeči l vytrhávání z papíru l modelování l kreslení, malování l hry se stavebnicemi, mozaiky l sebeobslužná činnost Rozvoj hybnosti artikulačních orgánů l cvičení pohyblivosti rtů l cvičení pohyblivosti jazyka l cvičení hybnosti čelisti, měkkého patra l vše hravou formou Grafomotorická cvičení l řízená pohybová cvičení vedoucí HK, pohyb je zaznamenáván graficky l začínáme pohybem vedeným z ramenního kloubu, vestoje, na velkou svislou plochu před tělem dítěte l dítě pracuje nejprve celou paží, později prstem, nakonec na papíře Příklady grafomotorických cvičení: l čmárání jedním směrem l čmárání oběma směry l kroužení jedním směrem l kroužení oběma směry l cvičení lze rytmizovat říkadly Fonematický sluch l schopnost diferencovat nejmenší funkční jednotky (fonémy), které mohou rozlišovat význam slov l základní předpoklad správného vývoje řeči l nutné rozvíjet zjm.u dětí s OVŘ, s SPU Rozvoj fonematického sluchu: l nejdříve rozlišování obecných zvuků (mačkání papíru, zvuk vody…) l rozlišení intenzity (hlasitosti) zvuku, výšky a délky l vnímání a napodobování zvuků a hlasů l využití hudebních nástrojů l hry se slovy (co jsi slyšel na začátku slova?) Zrakové vnímání l upevňuje sluchové vjemy l dítě zrakem kontroluje mluvidla ostatních i vlastní l schopnost zrakové diferenciace je důležitá při čtení a psaní l skládání celku z dílů l hledání rozdílů Doporučená literatura: l Antušeková: preventívna logopedická starostlivost l Beranová: Učíme se správně mluvit – logopedické hrátky l Kittel: Myofunkční terapie l Klenková, Kolbábková: Diagnostika předškoláka l Looseová a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku l Santlerová, Sýkorová: Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku l Synek: Říkáme si s dětmi. Logopedické hříčky l Šimonovy pracovní listy l Štěpán, Petráš: Logopedie v praxi