Speciálně pedagogická diagnostika logopedická Specifická aktivita zacílená na identifikování: l druhu l příčin vzniku l průběhu l stupně l zvláštností l následků NKS Cíle diagnostiky NKS: l zjistit, zda se jedná o narušení a identifikovat narušení l zjistit etiologii NKS l stanovit, zda je postižení trvalé, přechodné l stanovit prognózu Cíle diagnostiky NKS: l určit, zda je postižení vrozené nebo získané l zjistit, zda NKS dominuje, nebo je symptomem l zjistit, zda si jedinec NKS uvědomuje l určit stupeň narušení (totální, parciální) Metody logopedické diagnostiky: l pozorování l explorační metody l diagnostické zkoušení l testové metody l kazuistické metody l rozbor výsledků činnosti l přístrojové a mechanické metody Principy diagnostiky NKS: l zásada komplexnosti vyšetření l zásada objektivnosti posuzování l je třeba brát v úvahu celou osobnost jedince l princip časově ekonomické diagnostiky l předcházení omylům unáhlené diagnostiky l průběžnost diagnostiky l zásada týmového přístupu Model kompletního logopedického vyšetření dle Lechty: O/ Navázání kontaktu O/ Anamnéza O/ Vyšetření sluchu (orientační vyšetření sluchu, vyšetření fonematického sluchu) O/ Vyšetření porozumění řeči O/ Vyšetření řečové produkce O/ Vyšetření motoriky (celkové motoriky, jemné motoriky, motoriky řečových orgánů, mimiky) O/ Vyšetření laterality O/ Vyšetření sociálního prostředí