Vývojová dysfázie Specificky narušený vývoj řeči projevující se: l ztíženou schopností l neschopností naučit se verbálně komunikovat (podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené) Etiologie vývojové dysfázie: l následek poruchy centrálního zpracování řečového signálu l difuzní postižení CNS l postiž. vývoje kognitivních funkcí vlivem poškození mozku (pre-, peri,- postnatálně) l vliv dědičnosti l predilekce u chlapců l poškození již v intrauterinním vývoji Diagnostika vývojové dysfázie- týmová spolupráce: l logoped l foniatr l psycholog l neurolog l pediatr l důležitá je diferenciální diagnostika Vývojovou dysfázii je třeba diagnostikovat jako celek l Opoždění jednotlivých složek osobnosti l 1.vývoj řeči l 2.vývoj zrakové percepce l 3.vývoj sluchové percepce l 4.vývoj jemné motoriky l 5.vývoj koordinace pohybů l 6.vývoj grafomotoriky l je nerovnoměrné Charakteristika vývojové dysfázie: l specifický řečový vývoj l aktivní slovní zásoba se rozvíjí velmi pomalu l děti mívají „vlastní slovník“ l agramatická řeč l nesrozumitelná řeč l nerovnoměrné rozložení celkových rozum. schopností l porucha F.S., nedokonalá diferenciace zvuků řeči Příznaky v hloubkové struktuře řeči: l nesprávný slovosled l odchylky ve frekvenci výskytu slovních druhů l nesprávné koncovky při ohýbání slov l vynechávání slov l omezení slovní zásoby l redukce stavby věty na dvou – nebo i jednoslovné Příznaky v povrchové struktuře řeči: l poruchy fonologického systému na úrovni rozlišování distinktivních rysů hlásek l výrazně patlavá až nesrozumitelná řeč l může docházet k záměnám či redukcím hlásek, slabik ve slovech Příznaky v dalších oblastech. l nerovnoměrný vývoj l diskrepance mezi verbálními a nonverbálními schopnostmi l narušení zrakového vnímání l narušení sluchového vnímání l narušení paměťových funkcí l narušení pravolevé orientace l chybné vnímání časových vztahů l narušení motorických funkcí l nízká úroveň kresby Terapie dítěte s vývojovou dysfázií: l týmová spolupráce (logoped, foniatr, neurolog, pediatr, psycholog) l zaměření se na celkovou osobnost dítěte, nezdůrazňujeme složku řeči l rozvíjení jednotlivých schopností a dovedností nelze cvičit izolovaně Terapii zaměřujeme na: l zrakové vnímání l sluchové vnímání l myšlení l paměťové funkce, pozornost l motoriku l schopnost orientace l grafomotoriku l řeč