Sluchová vada a další kombinovaná postižení - hluchoslepota · osoba je hluchoslepá tehdy, jestliže má současně vážné poškození zraku a sluchu · někteří hluchoslepí lidé jsou úplně nevidomí a úplně hluší, zatímco někteří mají částečně zachovaný zrak a sluch · hluchoslepota způsobuje výjimečné těžkosti ve školní výuce, odborné přípravě, práci, společenském životě a v získávání informací Dělení hluchoslepoty · podle období života, ve kterém se hluchoslepota projevila · podle stupně poškození smyslů zraku a sluchu · osoby s nízkou úrovní činnosti a nízkou intelektuální úrovní · osoby s průměrnou nebo vysokou úrovní činnosti a s průměrnou nebo vysokou intelektuální úrovní Dělení podle období života · osoby HS od narození - s vrozenou hluchoslepotou · osoby HS s vrozeným poškozením sluchu a se získaným poškozením zraku v pozdějším období života · osoby HS s vrozeným poškozením zraku a získaným poškozením sluchu v pozdějším období života · osoby HS se získaným poškozením zraku a sluchu v pozdějším období života Dělení podle stupně poškození zraku a sluchu · osoby s úplnou hluchoslepotou · osoby HS s úplnou hluchotou a slabozrakostí · osoby HS s nedoslýchavostí a úplnou slepotou · osoby HS s nedoslýchavostí a slabozrakostí Osoby s vrozenou hluchoslepotou o 5 % všech hluchoslepých o etiologie -intoxikace matky v době těhotenství, metabolické poruchy, předčasný porod, rubeola o důsledky - omezené možnosti poznávání okolního světa o komunikace s okolím a naopak („uvězněné duše“) o osoby s tzv. nízkou úrovní činnosti (pasivita, apatie, stereotypní chování, edukace obtížná) Osoby se získanou hluchoslepotou o příznivější situace než u osob s vrozenou h. o osoby, které určité období svého života měly normální rozvojové podmínky o cílem rehabilitace je o změna způsobů dorozumívání o rozvíjení samostatnosti a nezávislosti ve vykonávání každodenních činností o získávání a zlepšování samostatného pohybu v prostoru o znovuzískání smyslu bytí x izolace, osamělost Výběr komunikačního systému o čistě individuální o zohledňujeme stupeň sluchového a zrakového postižení o dobu jeho vzniku o individuální potřeby a projevy hluchoslepého dítěte o věk dítěte a další specifika Komunikace hluchoslepých osob o užívání reálných objektů – tzv. předmětová komunikace o gestikulace o znaková řeč o taktilní podoba znakového jazyka o daktylní abeceda o vpisování tiskacích písmen do dlaně o Lormova abeceda – dlaňový komunikační systém o Braillovo písmo o psané písmo, orální řeč Péče o hluchoslepé osoby o do roku 1948 u nás péče o HS nebyla o poté v kojeneckých ústavech a ÚSP (ne vzdělávání) o po roce 1989 vliv poznatků ze zahraničí - odkaz Heleny Kellerové (USA), Olga Skorochodová (SSSR) o v současné době v ČR – MŠ pro děti s více vadami v Berouně, třída pro hluchoslepé v Olomouci při škole pro SP o organizace pro HS – Lorm, Via, Klub přátel červenobílé hole, Záblesk Hypertextové odkazy: www.lorm.cz