Nácvik odezírání u odezírání je vnímání orální mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky tváře, výrazu očí, gestikulace rukou i celého těla Podpůrné složky odezírání: u mimoslovní komunikace (gesta, doteky, pohledy) u mimika u gestikulace ( přirozené posunky, doprovodná gestikulace k obsahu) u při odezírání SP vnímá především kinémy = pohyby mluvidel, které přebírají funkci signálů zvukové řeči u kiném je jednoduchý mluvně pohybový útvar, zrakem odlišitelný od jiných mluvně pohybových útvarů. Jednomu kinému neodpovídá jediný foném, ale několik fonémů (Alich in Krahulcová) u kinémů je 11 - 4 pro samohlásky (A,E,I,O+U) a 7 pro souhlásky (Krahulcová, 1998) u (někteří odborníci uvádí 8 kinému pro souhlásky) u bilabiální kiném ( P,B,M) u labiodentální kiném (F,V) u lingvoalveolární kiném (T,D,N, Ť,Ď,Ň) u kiném ostrých sykavek (S,Z,C,Ř) u kiném tupých sykavek (Š,Ž,Č) u lingvoalveolární a vibrační kiném ( L,R,J) (někde právě bývá označována hláska J jako samostatný 8. kiném) u velární kiném (K,G) u bez viditelného kinému (např. H,CH,N) Stupně odezírání - ideovizuální (globální) – přirozená a účinná příprava na vyučování řeči, dítě vnímá celkový faciální obraz, základy pojmotvorného procesu - vizuálně fonetické (lexikální) – v období vyvozování hlásek a slov, artikulační cvičení zaměřené na izolované prvky, slabiky a skupiny hlásek, slov – důležité vizuálně technické zapamatování - ideativní (rozumové)- nejvyšší stupeň odezírání – schopnost rozpoznat faciální formu mluveného slova, uložit do zrakové paměti globální obraz slova (věty) a vyvodit obsah výpovědi Metody odezírání - čisté odezírání - s příležitostnou pomocí (Hand Mund systém, Cued Speech, chirografie, POMOCNÉ ARTIKULAČNÍ ZNAKY Složky odezírání – technická, psychická Nácvik odezírání: u systematický a dlouhodobý výcvik (u dětí převážně dopoledne) u respektovat individuální schopnost udržení pozornosti (max. 20 min) u odezírání z různých poloh u akceptovat aktuální psychický a zdravotní stav dítěte u výcvik odezírání probíhá zároveň s výcvikem sluchu – „mluvení zrakem“ (převážně u nedoslýchavých splyne zvuk slova s zrakovým vjemem) u trénování zrakového vnímání jako příprava na odezírání mluvy - cvičení s identickými dvojicemi lišícími se v jednom parametru - rozlišování tvarů, rozlišování rozdílů - poznávání nesprávností ve vztahu obrázek - skutečnost - sestavování celků z částí u znalost konverzačního tématu a upozornění na jeho případnou změnu u při komunikaci ve skupině upozornit na změnu mluvčího u nutnost zachycení především první slabiky (nedochází u ní k artikulační deformaci a tudíž je pro pochopení celého slova důležitá) u hůře se identifikuje krátké slovo, při delším slově je možno využít kombinační schopnosti dítěte, slovo si domyslí podle jeho identifikované části u vyvarovat se komplikovaných souvětí a modulačních faktorů řeči, které mění význam sdělení u dodržovat zásady komunikace se SP – vhodné osvětlení, adekvátní mimika, komunikace tváří v tvář, překážky v obličeji, apod. Literatura u STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. u STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet.Praha: Česká unie neslyšících, 1995. u STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. u JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. u KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.