15 Včasná intervence u sluchově postiženého dítěte Komplexní péče zahrnuje: O/Zdravotnická péče O/Speciálně-pedagogická péče O/Sociálně právní péče O/Rodinná péče O/Organizace SP Zdravotnická péče O/Depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL,foniatr) O/Screening (OAE, BERA, SSEP) – před propuštěním z porodnice - příp. po prodělání infekční meningitidy, u dětí s nepříznivou anamnézou Současná situace: O/u 30% SP dětí je sluchová vada do konce 2. roku O/do konce 4. roku u méně než poloviny O/nejdříve je odhalena těžká nedoslýchavost a hluchota O/rodiče často odhalí SP velmi brzy Speciálně-pedagogická péče Služby rané péče O/sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením O/sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte O/klientem je celá rodina O/služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní X ambulantní) O/spolupráce se systémem zdravotní péče Středisko rané péče pro SP Středisko rané péče pro SP –Tamtam - (www.tamtam-praha.cz) -Praha – od r. 2001 -Olomouc – od r. 2005 O/podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením do 4 let, resp. do 7 let při kombinovaném postižení O/frekvence návštěvy v rodině 1x za 4 – 6 týdnů O/služba sociální prevence – zákon č. 108/2006 Činnost SRP poskytována: O/SP dítěti a jeho slyšící rodině O/slyšícími dítěti a SP rodičům O/dítě s hluchoslepotou a jeho rodině Činnost SRP O/konzultace v rodinách, poradenská intervence O/ambulance klinického logopeda, psychologa, foniatra, fyzioterapeuta, sociálního poradce, nácvik audiovyšetření O/skupinové terapeutické sezení s psychologem O/pobytové akce týdenní a víkendové O/videotrénink interakcí O/propagace včasné diagnostiky a všeobecná prezentace problematiky sluchově postižených O/půjčování literatury, speciálních didaktických pomůcek, ozvučených hraček, počítačových logopedických a didaktických programů O/prodej vlastních logopedických a didaktických pomůcek O/výuka a tlumočení znakového jazyka Speciálně pedagogické centrum O/zajišťuje komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství do ukončení přípravy na povolání O/SPC zřizovány při školách pro SP O/obvykle v SPC působí 2 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovnice O/vyhláška č. 72/2005, www.msmt.cz Činnost SPC O/poradenská a konzultační činnost O/speciálně pedagogická a psychologická diagnostika O/depistáž – vyhledávání klientů O/terapie – reedukace sluchu, logopedická péče, výuka ZJ, příprava na KI a následná logopedická péče, řešení výchovných a výukových problémů O/pomoc při řešení sociálních otázek O/péče o integrované děti a žáky Předpoklady úspěšné rehabilitační péče: O/včasná diagnostika O/včasné přidělení sluchadel -včasné přidělení sluchadla – do 1/2 roku -včasně zavedený KI mezi 1-2 rokem O/včasná reedukace sluchu a řeči Důvody rané péče O/fázovitost vývoje a velká plasticita mozku – intenzivní stimulace do 2 let (senzitivní vývojová perioda) O/kritické období do konce 8. měsíce O/důsledky opožděné péče – poruchy vnímání, poruchy sociálních vztahů, emocionální poruchy, opožděný vývoj řeči,… Doporučená literatura: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006