6 Logopedická péče u SP (Fixace a automatizace jednotlivých hlásek) Mechanizmus tvoření samohlásek u sluchově postižených (Krahulcová, 2002): -samohlásky představují základ artikulace a odezírání nzrakové napodobování tvaru rtů a velikosti čelistního úhlu naktivní polohování mluvidel – napodobováním mluvního vzoru a polohováním logopedickými sondami a špachtlemi + manuální polohování celkového postavení mluvidel nnapodobování zvuku na podkladě taktilně vibračního pociťování činnosti hlasivek: -odhmatávání pomocí rukou -fonátor převádí zvukové vjemy všeho druhu na vibrace, slouží u dětí se sluchovými a řečovými vadami k uvědomění charakteru řeči, umožňují autokontrolu řečového projevu -počítačový logopedický softwar – Speechwiever -FO-indikátor - indikátor základního kmitočtu, slouží k nácviku správné výšky hlasu, ke cvičení intonace noptimalizace orální rezonance N-indikátorem: -užívá se při fixaci nazálů, chvění snímá kontaktní mikrofon z nosního chřípí -na měkkou část nosu, nikoliv na nosní kost. Cílem nácviku je dosáhnout správné funkce měkkého patra.) nautomatizace do slovních stereotypů Přímé metody – předchází jim přípravná předartikulační cvičení – poté následuje přidání znělosti Př. hláska „b“ – nafukování tváří, foukání do předmětu» usilujeme o dosažení znělosti (slabika „ba“), pak teprve další samohlásky Substituční metody – využívá se jiné pomocné hlásky k vyvození potřebné hlásky Př. - hláska „m“ – tvoříme ze samohlásky „a“ – dítě vyslovuje dlouhé„ááááá“, sevřeme rty – ozve se zvuk „mmmm“ - hláska „f“ – „úúúú“ – zatlačením dolního rtu zazní „f“ Podpůrné metody – využití mechanického systému Vyvozování jednotlivých hlásek u SP: nP, B, M – počáteční skupina hlásek pro nácvik, pro SP nejlépe viditelné nF, V pomůcky kontrolující výdechový proud -artikulační postavení (spodní ret přitlačen k zubům) -znělost – neznělost nT - artikulační postavení bez znělosti (naučit se kvůli neznělému T na konci slov) -cvičení závěru (exploze), při nedokonalém upevnění uniká výdechový proud po stranách jazyka - spojení se vokálem A -pozor na nazalitu - měkké patro nevytváří dokonalý závěr -pozor na prodloužený výdech (th…) nD - přidat znělost k T - omezit nazalitu při artikulaci A nN - odhmatání artikulačního postavení (znělost + výdechový proud nosem) -vizuální kontrola (artikulační zrcadlo) -pozor na silnou explozi, která hlásku deformuje nS - důležitý stav dentice -artikulační postavení (hrot jazyka za dolní řezáky, výdechový proud pouze středovou úžinou, neznělost) -je možné vyvodit prodlouženou artikulací T nZ - vyvozujeme ze S přidáním znělosti nŠ - vyvozujeme ze S zaokrouhlením a vyšpulením rtů, posunutím hrotu jazyka do dutiny ústní, neznělá hláska nŽ - přidáním znělosti k hlásce Š nL - postavení hrotu jazyka na horním patře, pohyb jazyka, boční výdechový proud, znělost (důležité pro artikulaci R) -pozor na nazalitu, vyplazování jazyka, opačný pohyb jazyka nJ - vyvozování z hlásek z I+A -pozor na nazalizaci, při silném přitlačení jazyka k tvrdému patru – K -obtížně spojitelné s ostatními vokály nK - nejčastěji ve spojení s A, z T zatlačením jazyka mírně dolů a vzad -pozor na dávivý reflex, poloha vleže -při nedostatečném závěru zní jako „kch“ nG - přidáním znělosti ke K Doporučená literatura: KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996