Média a komunikace Témata: • Úvod do problematiky, vzdělávání v informační společnosti. • Didaktická technika ve výuce- složka materiální a metodická. • Pedagogické a psychologické aspekty statického didaktického zobrazení. • Pedagogické a psychologické aspekty audiotechniky. • Prostředky vizuální paměti • Pedagogické a psychologické aspekty videotechniky. • Video- data projekce. • Pedagogické a psychologické aspekty multimédií výchovně- vzdělávacího charakteru. . • Samostatná práce na projektu. Vstupní znalosti: -Práce v OS Windows, MS Word, Excel, Power Point, Internet. -Základní přehled v problematice obecné didaktiky (výukové metody,výukové cíle, využití počítače ve výuce, pedagogická komunikace apod.) Požadavky k zápočtu: -Vypracování projektu k problematice vzdělávání v informační společnosti dle pokynů vyučujícího Vyučující: Mgr. Pavel Pecina, Ph.D., Katedra didaktických technologií. Poříčí 31 Kontakt: ppecina@ped.muni.cz Literatura: KONUPČIK, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: 2002. KOLEKTIV AUTORU. S počítačem do Evropy. Brno: Computer Press. 2004. ISBN 80-251-0227-0. POZNÁMKY Z PŘEDNAŠEK STOJAN, M. Učebna v řízení výchovně vzdělávacího procesu. Brno:UJEP, 1986. 1.Úvod do problematiky, vzdělávání v informační společnosti. • Jak se mění společnost a vzdělávání. • Co charakterizuje novou dobu. • Jak se mění obsah vzdělání. • Kurikulum, řešení problémů, tvořivě se rozvíjející člověk. • Rozvoj osobnosti. Jak se mění společnost a vzdělávání. Vzdělávání- záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvojem poznávacích, citových a volních procesů a směřující k společensky žádoucímu chování a jednání člověka. Didaktika- věda o vzdělávání, teorie vzdělávání Jak se mění společnost a vzdělávání • Polovina 15. století- v Evropě vychází ročně 1000 nových titulů. • Kolem roku 1950- v Evropě se vydává 120000 nových titulů. • Dnes - v celém světě 60 milionu tiskových stran ročně! • Na začátku 19. století přesáhlo množství věd. poznatků kapacitní možnost jednotlivce. • Koncem 19.stol. si člověk nedokázal osvojit během celého života výsledky výzkumu dosažené za jeden rok. • Doba použitelnosti poznatků se zkracuje, aktuálnost učiva rychle klesá. • Dnes odhadujeme průměrnou dobu použitelnosti poznatků, získávaných při výkonu povolání, asi 7. let. • Poznatky získané vysokoškolským vzděláním jsou platné asi dvojnásobně dlouho. • Poznatky všeobecně- vzdělávací asi čtyřikrát tolik. • Dnes předpokládáme, že vědecká informace lidstva se zdvojnásobí během osmi let. Co charakterizuje novou dobu • Rychlý vývoj zasahuje všechny oblasti společnosti i školství. • Do škol vstupují nové materiální prvky - moderní pomůcky, počítače, didaktická technika. • V moderní pedagogické můžeme studovat i moderní výukové metody a postupy. Jak se mění obsah vzdělání • Aktualizace učebnic, výukových textů a prostředků. • Jaké poznatky jsou nejdůležitější a jaké měně důležité? Problematika výběru obsahů vzdělání. • Pedagog musí za svůj život průběžně doplňovat a inovovat své poznatky ve svém oboru. • Nejrychlejší vývoj v technických oborech. • Technik za svůj život musí dnes „ještě jednou“ vystudovat svůj obor. Kurikulum, řešení problémů, tvořivě se rozvíjející člověk. • Kurikulum- viz didaktika • Tvořivost- schopnost vytvářet nové a zároveň užitečné věci. • Řešení problémů- překonávání obtíží(překážek). Pedagog je nucen v průběhu učitelské praxe překonávat problémy, které souvisí s inovací výuky. Je třeba hledat nové cesty, jak nejefektivněji předávat nové poznatky žákům a studentů. 2.Didaktická technika ve výuce-složka materiální a metodická. Složka materiální: O/ Školní potřeby. O/ Učební pomůcky (učebnice, modely, nástěnné obrazy…) O/ Zařízení učeben (tabule, nábytek, laboratorní přístroje…) O/ Výukové prostory (odborné učebny, dílny…) O/ Didaktická technika (audiotechnika, prostředky vizuální paměti, projekční technika, videotechnika, technika podporovaná počítačem) Složka metodická O/ Metodický návod, jak používat didaktickou techniku není možně jednoznačně stanovit. O/ Vždy závisí na učiteli, dostupnosti a operativnosti příslušné pomůcky. 3. Pedagogické a psychologické aspekty statického didaktického zobrazení • Druhy statické projekce: - Zpětná projekce. - Diaprojekce. - Epiprojekce. Zpětná projekce- ve škole nejrozšířenější s pomocí zpětných projektorů. Moderní přístroje- dokonalé, vysoký světelný tok, existují přenosné, zkládací. Promítat lze na plátno, bílou tabuli, v nouzi i čistou zeď. Používáme „slaidy“. Vyrobit možné kopírováním papírové předlohy na fólii nebo podle počítačové předlohy. Lze použít speciální tužku nebo fix. Zpětný projektor s vysokým světelným tokem Moderní přístroj s vysokým svě-telným tokem 3M. Tyto přístroje byly zpočátku určeny zejména ve spojení s LCD panelem pro projekci dat z počítače. Tyto přístroje potřebují minimální zatemnění. Skládací zpětný projektor. Tyto přístroje se dají složit do kufříku, ve školách se však používají málo. Jejich světelný tok bývá zpravidla menší a hodí se zejména pro velmi malé učebny. 4. Pedagogické a psychologické aspekty audiovizuálních didaktických prostředků Audiotechnika- přehled: • Složka přístrojová (auditivní technika) • Složka obsahu (kazety, CD, soubory MP3 apod.) Využití: • Ve výuce jazyků • Poslech hudebních děl v hudební výchově • Cvičení s hudebním doprovodem v tělesné výchově) • Při nácviku vyjadřování žáků Auditivní technika: zařízení,která se podílí na přenosu zvukové informace Didaktické specifikum audiotechniky: • Situace, kdy s ohledem na výukový cíl, učivo (není) možné optimálněji prezentovat. • Slouží k interpretaci tzv. zvukového názoru • Přebírá na sebe část učitelovy aktivity 5. Prostředky vizuální paměti • Učebny: -kmenové -odborné -speciální (se speciálnímí technickými prostředky) -posluchárny • Vybavení učebny: - pracoviště učitele - Pracoviště žáků - Statické prostředky vizuální paměti (tabule) Tabule- základní vybavení učebny. V současné době- nové konstrukce a použité materiály. Mění se vzhled a způsob záznamu na její plochu. Nejfrekventovanější zařízení. Pro záznam lze použít křídy(bílé, barevné), fixy, hotové prvky. Rozdělení tabulí: • Deskové nepohyblivé (jednolistové, dvoulistové, …atd.) • Deskové posuvné (dvoulistové, otočné). Oba typy bývají dřevěné s matným nátěrem (černá, zelená) pro záznam suchou křídou. Dnes se vyrábí i z matného smaltovaného plechu pro záznam speciálními popisovači. Plechové tabule mohou sloužit jako magnetické, k upevnění hotových prvků…atd. • Magnetické pravé (deska plastová, na spodní straně má hustě umístěny feritové magnety).Předměty se na ni přiloží. • Flanelové s povrchem vytvořeným napnutým flanelovým suknem.Na tabuli drží lehké předměty, podlepené kouskem smirkového papíru. • Korkové, polystyrenové z hobry. Slouží jako podklad pro připevnění volných papírových záznamů příšpendlením. • Tabule s adhezním povrchem. Jsou schopny udržet listy papíru přiložením. • Tabule typu Filip Chart. Konstruována jako smaltovaný plech v rámu s univerzálním úchytem pro velké bloky papíru, na které je možné psát fixou, tužkou apod. • Tabule listové. Mají větší pracovní plochu. Učitel si na jednotlivé listy může připravit předlohy pro více vyučovacích jednotek. • Projekční (promítací) plochy. Dnes jsou součástí moderní komplexní tabule. Tvořeny speciálním plátnem,bílým povrchem flanelové tabule nebo bílá smaltovaná plechová tabule. • Interaktivní tabule se snímací jednotkou. • Interaktivní tabule typu Copyboard. Flanelová tabule Korková tabule Tabule typu Flip 6. Pedagogické a psychologické aspekty videotechniky. Dynamická média- projekce pohyblivého obrazu, který je doprovázen zvukem. • Již v roce 1905 se začal ve škole pokusně používat film. • Od roku 1990- klesající cena videotechniky.Ve škole používáno. • Délka projekce závislá na schopnosti žáků zvládnout obsah promítané učební látky. • Zařazení do hodiny musí být takové, aby byl splněn stanovený cíl. • Při zařazení do výuky je třeba si uvědomit možné interakce mezi učitele a technikou a žákem a technikou. Vazby mohou být kladné i záporné (při nesystematickém a zjednodušeném použití). • Nejpoužívanější videoformy:videopořady všech typů, video jako systém přenosu informací, video v systému kontroly, snímání, přenos a záznam experimentů 7. Video-data projekce Video/data projekce umožňuje velkoplošný obraz na projekční ploše z těchto zdrojů: • videorekordér; • DVD přehrávač (rekordér); • vizualizér; • videokamera; • počítač. Dnes ve školách běžné. Zatím vysoká pořizovací cena. 8. Pedagogické a psychologické aspekty multimédií • Multimediální počítač • Periferie: www kamery, aktivní reproduktory, digitální fotoaparáty, videokamery, audio záznamníky, přenosný“Flash“disk, skener, tiskárna, elektronické pero. Multimediální počítač- vylepšený standardní počítač o zvukovou kartu, a další zařízení. Je rychlejší, má větší operační paměť a přes USB vstup(port) můžeme připojovat další komponenty pro multimediální aplikace (WWW kamery, digitální fotoaparáty, videokamery, digitální audio záznamník, vizualizér, přenosný „Flash“ disk., skener, barevná tiskárna, elektronické pero…atd.). Flash disk- nejzajímavější.Relativně malý. Dnes běžně kapacita běžně 500MB. Velká kapacita. Učitel může nosit u sebe všechny informace k předmětu. Počítač ve výuce • Programy na procvičování látky. • Simulační programy a didaktické hry. • Expertní systémy a výukové programy využívající umělé inteligence. • Elektronické učebnice a encyklopedie. • Programy pro řízení laboratorní výuky. • Programy pro výuku projektování. S nástupem počítačů se mění role učitele: • Organizátor a manažer VV procesu. • Partner žáka, jeho pomocník a rádce. • Didaktický programátor. • Technolog vyučovacích prostředků. • Výzkumník v oboru didaktiky.