Bloomova taxonomie výukových cílů v kognitivní oblasti a některá „aktivní“ slovesa a slovesní vazby vhodné pro jejich vymezování +-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ | CÍLOVÁ KATEGORIE | AKTIVNÍ SLOVESO | | | | | | (slovesní vazba) | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |1. Zapamatování si (znalost) | | | | | | o konkrétních poznatků (termínů, faktických údajů) | definovat | | o postupů a prostředků zpracování konkrétních vědomostí (klasifikačních kategorií, kritérií, metodologie | | | apod.) | napsat | | o všeobecných a abstraktních poznatků (zákonů, zevšeobecnění teorií a vědomostních struktur) | | | | opakovat | | | | | | pojmenovat | | | popsat | | | reprodukovat | | | seřadit | | | vybrat | | | vysvětlit určit | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |2. Porozumění | | | | | | o převod (např. překlad z jednoho jazyka do druhého nebo převod z jedné formy komunikace do | dokázat | | druhé) | | | o interpretace (přeskupení, reorganizace nebo nový pohled na zapamatované, rozlišení podstatného | interpretovat | | od nepodstatného) | | | o extrapolace (odvození, odhad důsledků nevyhnutelně vyplývajících z trendů | ilustrovat | | a posloupností) | | | | objasnit | | | | | | odhadnout | | | | | | opravit | | | | | | přeložit | | | uskutečnit vyjádřit | | | (vlastními | | | slovy) | | | vyjádřit ( jinou | | | formou) | | | vypočítat | | | zkontrolovat změřit | | | jinak formulovat | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |3. Aplikace | | | | | | o využití abstraktních a všeobecných vědomostí (pravidel, principů, zákonů, teorií, metod, technik, postupů, všeobecných | aplikovat | | myšlenek) v konkrétních situacích | | | | demonstrovat | | | | | | diskutovat interpretovat | | | (údaje) | | | načrtnout | | | navrhnout | | | plánovat | | | použít | | | registrovat | | | řešit | | | uspořádat | | | vyčíslit | | | vyzkoušet | | | prokázat uvést vztah mezi | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |4. Analýza (rozbor konkrétní informace, systému, procesu) | analyzovat | | | | | o na prvky (části) | provézt rozbor | | o na vztahy mezi prvky | | | o z hlediska principů uspořádání prvků a jejich vztahu | rozhodnout rozlišit | | | rozčlenit | | | specifikovat najít principy uspořádání | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |5. Syntéza | | | | | | o složení prvků a částí do předtím neexistujícího celku (do ucelené výpovědi, plánu nebo do množství | kategorizovat | | operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, modelu | | | formou: - vypracování individuálně specifické | klasifikovat | | informace | | | | skombinovat | | - vypracování operačního plánu | | | | modifikovat | |- odvození souboru abstraktních vztahů | | | | navrhnout | | | | | | zorganizovat | | | | | | reorganizovat | | | shrnout napsat zprávu vyvodit | | | všeobecné závěry | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |6. Hodnotící posouzení | argumentovat | | | | | o posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů, metod, postupů, řešení a pod. z hlediska nějakého účelu | obhájit | | podle: | | | - vnitřních kritérií (věcná správnost, návaznost myšlenek, přesnost údajů, logická souvislost závěrů s předpoklady | ocenit | | apod.) | | | | oponovat | | | | | | porovnat | |- vnějších kritérií (srovnání posuzovaného s jinými analogickými výtvory, především s těmi, které jsou považované za | | |vynikající) | posoudit | | | | | | prověřit | | | | | | vybrat | | | | | | vyvrátit zdůvodnit | | | zhodnotit podpořit | | | názor | | | srovnat | | | (s normou) provést | | | kritiku uvést klady a zápory | +-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+