Didaktika cl /ýchována L Sit Z D o pnj^^Bý oh o y a na L Stupni' Byuo 7 Ľ opravní ypjh J Naväzuj Z mateřských školách. . praxe a zkušeností vyplývá, že při výuce DV na I. St. ZS děti mají překvapivě mnoho vědomostí, které si přinesly z MS. "Jčivo DV: skripta str. 117-120. Problematika DV zařazena do různých předmětů. 'oporučení pro výuku DV Po dohodě s vedením školy v předmětech prvouka, vlastivěda, tělesná výchova... nebo jiných definovat cílové kompetence absolventa ZŠ. K jejich realizaci stanovit minimální počet hodin určených pro výuku DV. ajEQI IL témat í os o bi v ý úi o yak II o ^ hri h y r latické o :ální výc h souvislostech, vy zových aeTrioicraaciíeno o ' °l Ti,- I biupsn Zb. IrsDa za i lavíTiriout a r^aJi sipsdfeké p o dm Využit mult se všemi okruhy (není nutné v každém ročníku). ,ovat pracovní sešit D V pro žáky 1. stupně sestavený pro línky a možnosti své školy. íediální výukové programy „První cesta do školy" a „Jízdní kolo můj '(PdF MU), případně obdobné. : instruktážní kurzy a semináře pro učitele DV(katedra did. technologií). ematicky pracovat např. v kroužcích DV se soubory makrodiapozitivů "chodec" a „cyklista" nebo s edukačními materiály na jiných nosičích (pro PC). jiamaťacl Abs S požadavkem roz^ výuky, ktere s e os\ y/uč o y árií j bral podporo y ana p c je kompetencí u žáků jsou doporučovány nové metody a formy ' ičily v praxi:diskusní metody, problémová metoda, projektové .storming, didaktické hry, skupinová a kooperativní výuka, ituační metody, otevřené učení, učení v životních situacích, výuka ;í+o*em Vyiič metody a formy směřují k dosažení stanovených VV C J JlL cíl je cílová vlastnost objektu, který se učí (žák, žáci). Správně stanovený r ^vOvý cíl je formulován s pomocí aktivních sloves ve vztahu k žákovi (žákům). Takto mohou být stanoveny správné výukové cíle v dopravní výchově: Žák popíše povinnou výbavu jízdního kola. Zák objasní pojem účastník silničního provozu. Žák vyjmenuje zákazové dopravní značky.. .apod. V s yýi v kítiéiníi ce dopravní vycnovy ize vyuzn Kteroukoliv me liv jiném předmětu. Základem výuky jsou kla toda vvkladu. metodv názorně demo da, siegiiö jako výukové m si o cly (ní vyiižlvíiny, Jsjich hl^^^^^K: spočívá y tom, ž /" V /" ciaya za kuj monopolní posi; í pŕí yyiice yysiyéíio yysi y'" iveni ma u< . učitel ozorovatelů a opravní výchovy mají tyto metody své nenahraditelné místo. Metodou 31 £> ' ikům pravidla silničního provozu, seznamuje je s významem značek, objasňuje jim pravidla soutěživých her apod. ""ůfické postavení mají zejména názorně - demonstrační metody. Bez těchto -d si nelze představit např. objasňování pravidel silničního provozu apod. Při :h aplikaci učitelé používají různé obrázky a modely dopravních značek, které se umísťují na magnetické tabule, cvičné dopravní stoly, nástěnky apod. Na cvičných dopravních stolech lze demonstrovat různé dopravní situace. Na stůl lze umísťovat různé pomůcky, které je možno si vyrobit svépomocí (ve výtvarné výchově nebo praktických činnostech lze vyrábět modely dopravních značek, modely automobilů.. .atd.). ^oiicasm žáka. Tyto m Vt yýaco c Podstatné j měřuje k větší míře využití aktivizujících (nebo také 1 >u důraz na aktivní, samostatnou práci todv vedou ve vrcholné fázi k rozvoii tvůrčích schotmostí a raví výchovy lze s úspěchem aplikovat didaktické hry, soutěže a ^ /^tvwnině volená aktivita, jejímž sekundárním produktem je11ětná zrcátka, světla atd.). Dozorují žáci železniční přej' istení. Sledují ch yam níľn KTOTvtf^V* > ^ prej: zaen Zí b: lém ročníku základní školy organizuje vedení školy pro žál istou, nebo jiným odborníkem (např. učitel z autoškoly) k dopravní >ři této formě dochází k rozhovoru žáků s tím, kdo k tématu hovoří. Žáci většinou se obrací pozvaná osoba se svými dotazy i na žáky. dopravním hřišti 7áci nejsou ohroženi reálným provozem. nákladní výbava hřišť: dopravní značky-zejména ty, které určují přednost v jízdě na křižovatkách), dále potom stojany na značky, značkovací pomůcky (slouží k vyznačení cest, vodorovných značek a chodníků). Při výuce na dopravním hřišti je třeba žákům prezentovat vždy jen určitou část nové látky. Na hřištích se provádí praktická část lekce, jejíž teoretická část byla probrána v učebně. Žákům nejprve daný úkol převedeme a oni ho potom nacvičují. PüssiüicIva pro^l j mataríályř. Při prácí s projektoru, diaprojektoru, j j VjdaD'iaiihjjjJíä dostání kazety s dopravní tematikou pro zpestřeni vykladu. K h sekvencí o .irvcích moderních automobilů, správném použití idy sportovních automobilů apod. ultimédia:skýtají mnoho možností pro práci s žáky. Moderní multimediální počítače nabízí zvuk, obraz a interakci. Velké možnosti skýtá internet. nezpecj sjutosedaček m-'-'v- Trojrozměrné pomůcky: cyklistické helmy, autosedacky, části jízdního kola, modely dopravních značek, modely dopravních prostředků nebo křižovatek apod. dopravní it praveni, popis jízdního kola, ctěni ukázek, prace s textem s %liikou, hádanky, tajenky, procvičování pravopisr //ula prosí-r HV|J ýroba a modelovaní dopravních značek v návaznosti na TÄGSflwatk^ dopravn k