Cvičení č.10 Název: Testování statistických hypotéz s využitím MS Excel Úkoly: 1. zapište obecný postup testování ( viz. přednáška nebo skripta BRÁZDIL A kol.) 2. Pro data uvedená v Tab. 1 vypočítejte : a. aritmetické průměry obou souborů b. směrodatné odchylky obou souborů c. stanovte hladinu významnosti pro porovnání aritm. průměrů na 95 %. d. formulujte nulovou hypotézu pro shodu průměrů. e. vypočítejte interval hodnot aritm průměru, který je hodnocen při 95% shodě jako shodný. f. Přijměte nebo odmítněte nulovou hypotézu. g. porovnejte shodnost rozložení četností souboru pro Brno – venkov se souborem pro ČR pomocí testu CHÍ – kvadrát ( CHITEST) h. Testujte významnost rozdílu rozptylů souborů pomocí F –testu (ftest) i. Testujte významnost rozdílu aritm. průměrů pomocí T - testu.( ttest) 3. Výsledky přehledně zpracujte do protokolu 4. Odevzdejte do odevzdávárny na IS 5. Pozn.: Pracujte s podporou statist. funkcí MS Excel. Použijte výše jmenované funkce. a. Tab. 1 : Rozdělení počtu narozených dětí v ČR okrese Brno – venkov v roce 2005, cvičná data % dětí % dětí narozených v narozených v okrese Brno - měsíc ČR venkov 1 8,39 8,52 2 7,91 8,81 3 9,02 9,01 4 9,03 8,72 5 9,15 9,12 6 8,64 7,94 7 8,45 7,84 8 8,04 7,93 9 8,28 7,74 10 7,93 8,13 11 7,41 7,44 12 7,75 8,81