Ze2MP_DFS8 Oborová didaktika geografie, planetární geografie a fyzické geografie Požadavky ke zkoušce Pravidelná účast na seminářích, vypracování cvičení, kontrolní výstupy, test, závěrečný pohovor nad zadaným tématem. Cvičení: č. 1 a) Z knihoven vyberete tituly, které se týkají didaktiky geografie. Zjistěte rovněž i názvy českých a zahraničních časopisů, které se týkají didaktiky geografie. (Je třeba uvést autora, název knihy popř. časopisu, vydavatele, rok a místo vydání, počet stran). b) Na internetových stránkách www.vuppraha.cz projděte Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání. Napište stručně jeho zaměření a stáhněte si vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, Člověk a příroda a Člověk a společnost. č. 2 a) Zaměřte se na učivo planetární geografie a fyzického zeměpisu. b) Do tabulek doplňte názvy jednotlivých kapitol a zjistěte mezipředmětové vazby s ostatními předměty. c) Doplňte návaznosti na první stupeň ZŠ. d) Vypište k jednotlivým kapitolám nejdůležitější pojmy. č. 3 a) Didaktická analýza učiva: Na vybraném tématu z učebnice geografie připravíte scénář pro konkrétní vyučovací hodinu. Zpracuj ji pro dvě vyučovací formy – frontální a skupinovou. Vzor pro přípravu na hodinu – viz. příloha č. 1. Při stanovení cílů výuky vycházejte z textu a tabulky v příloze č. 2. Navrhněte projekt na vybraný tématický celek z učiva fyzické geografie. č. 4 Najdi na internetu podporu pro fyzickou geografii – uveďte www stránky a jejich stručné zaměření. č. 5 Překlad didaktického textu z angličtiny. Výstupy: č.1 Mikrovýstup na kameru - 3 P: - poprvé ve třídě - poprvé se představuji - poprvé seznamuji žáky s novým předmětem Scénář k výstupu je nutno vypracovat písemně. č. 2 Seznámení s vykonanou pedagogickou praxí – stručný popis školy, náslechů a odučených hodin – sebereflexe. Úprava jednotlivých výstupů podle přílohy č. 1. č. 3 Seznámení s místem bydliště – lze vypracovat jako PowerPointovou prezentaci. Osnova: Geografické vymezení a poloha Geologický vývoj a geologická stavba Georeliéf Klimatické poměry Hydrogeografické poměry Pedogeografické poměry Biogeografické poměry Historický vývoj Obyvatelstvo Hospodářství Doprava Rekreace a cestovní ruch Životní prostředí Prezentaci zpracujete jako učitel geografie, která bude určena pro případné návštěvníky dané lokality. Prezentace bude obsahovat text jen jako osnovu pro komentář každého studenta. Bude doplněna vlastní fotodokumentací i převzatou. Celá prezentace i s komentářem nepřesáhne délku 20 minut. Předána bude na CD nosiči a v dalších hodinách didaktiky prezentována autorem. Doporučené prameny: Územní plán, www stránky, turistické informace, statistické ročenky, odborná geografická literatura(např. Demek, J. a kol – Hory a nížiny, Culek,V. a kol. – Biogeografické členění ČR) atd. Lze použít ppt prezentaci, kterou jste zpracovali pro odbornou praxi. Cvičení budou zakládána do složky jejíž první list bude zpracován podle následujícího vzoru : Masarykova univerzita v Brně Pedagogická fakulta Katedra geografie Didaktika planetární a fyzická geografie Zadal: E. Hofmann Vypracoval: jméno stud. kombinace: roč.: Literatura: Literatura: Kalhous,Z.–Obst,O. Školní didaktika. Praha 2002, Portál 447 s. Kühnlová,H. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. UK, Praha 1996. Maňák,J.-Švec,V. Výukové metody. Brno 2003, 219 s. Pasch,M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha 1998, Portál, 417 s. Průcha,J. Učebnice:Teorie a analýzy edukačního média. Brno 1998, Paido. Šupka,J.-Hofmann,E. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. PdF MU Brno, 1990. Šupka,J.-Homann,E. Didaktika geografie I. Brno 1993, 104 s. Šupka,J.-Hofmann,E.-Matoušek,A. Didaktika geografie II., PdF MU, Brno 1994, 59 s. Švec,V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. PdF MU, Brno 1996. Vzdělávací programy I. a II. stupně Základní , Obecné a Národní školy. Turkota,J. a kol. Základy všeobecnej didaktiky geografie. SPN Bratislava 1980. Atlasy světa a ČR Časopisy pro didaktiku geografie. Učebnice zeměpisu (geografie) Internet: www.vuppraha.cz