Masarykova Univerzita - Pedagogická Fakulta - Katedra Fyziky Interaktivní Dotazník BEZPEČNOST V ELEKTROTECHNICE Vážená paní učitelko, Vážený pane učiteli FYZIKY, jsem studentem závěrečného ročníku učitelství fyziky a historie na Pedagogické fakultě Masarykovy Univerzity. S projektem mojí diplomové práce (podrobně níže), při katedře fyziky, pod vedením děkana PdF doc. Trny, souvisí následující krátký dotazník jež je učen právě pro Vás. Dotazník má za úkol shromáždit nezbytné informace o úrovni poznatků, které jsou žákům ZŠ a SŠ poskytnuty v hodinách fyziky v tématu BEZPEČNOSTI V ELEKTROTECHNICKÉ PRAXI (manipulace s el. spotřebiči, přístroji a zařízení, legislativa, školní laboratoř); a také ZNALOSTI RIZIK A OHROŽENÍ ELEKTŘINOU, zde především EL. ROZVODY A EL. SÍTĚ (obeznámení o rizicích el. distribuční sítě vn, vvn, zvn, elektrifikace traťových, tramvajových a dalších vozidel). Chtěl bych Vás poprosit o vyplnění dotazníku, což by nemělo zabrat více než deset minut. Děkuji za Váš čas a ochotu, s Vaším přispěním nyní budu schopen dosáhnout požadovaných výstupů mojí práce. Doufám i pro Vás, Vaše děti i žáky přínosné. Děkuji za pomoc, přeji krásný den student Vojtěch Kříž [kolchida@atlas.cz] 12/01/2008 Blíže k obsahu diplomové práce: Práce se zabývá komplexní analýzou bezpečnosti v elektrotechnice. Přes epidemiologii úrazů a jejich kasuistiku, fyzikální podstatu úrazů elektrickým proudem k prevenci úrazovosti dětí a mládeže. Provádím hodnocení a identifikaci rizik v elektrotechnice, jako zdroj pro posuzování bezpečnosti. Dále, jakou měrou je fenomén informace o bezpečnosti zastoupen ve výuce fyziky, jak hluboce, v jaké oblasti, a je li pro něj prostor v RVP. Paralelním výstupem je obrazový didaktický materiál uřčený pro děti a mládež seznamující je s danou problematikou a příslušný krátký film. Tento materiál bude přístupný na weobvých stránkách [www.kolchida.kx.cz]. Vojtěch Kříž [kolchida@atlas.cz] Interaktivní Dotazník BEZPEČNOST V ELEKTROTECHNICE V dotazníku prosím označte možnost (jednu či více), které odpovídají Vašemu mínění, případně doplňte specifikaci. (nepoužívejte diakritiku, u ot. 3. zaznamenejte pouze čísla) Po vyplnění dotazníku stiskněte tlačítko (na poslední straně) pro odeslání výsledků a řiďte se pokyny aplikace. Pokud si nebude vědět s implementovaným odesíláním rady, prostě dotazník uložte a zašlete v příloze emailu na kolchida@atlas.cz Statistické informace Délka praxe: Žena MužPohlaví: méně než 5 let 5 - 15 let 15 - 35 let 35 a více let 1) Označte pro Vás neznámé pojmy. EL. VODIČ DISIPACE BEZPEČNÝ PROUD STŘÍDAVÝ PROUD EL. FÁZE OCHRANNÝ VODIČ SRDEČNÍ FIBRILACE KROKOVÉ NAPĚTÍ DOTYKOVÉ NAPĚTÍ POJISTKOVÁ SKŘÍŇ PŘEPĚTÍ EL. IZOLACE ZKRAT TAVNÁ POJISTKA VN - VVN - ZVN FELF PROUDOVÝ CHRÁNIČ JISTIČ Masarykova Univerzita - Pedagogická Fakulta - Katedra Fyziky Vojtěch Kříž [kolchida@atlas.cz] DIPLOMOVÁ PRÁCE: BEZPEČNOST V ELEKTROTECHNICE Informační a výukový materiál pro ZŠ a ŠS 2) Kdo zodpovídá za základní poučení dětí o práci s elektřinou, elektrickými stroji a přístroji a za obeznámení s riziky úrazu elektřinou? PRODUCENT A DISTRIBUTOR EL. ENRGIE UČITEL JINÉHO PŘEDMĚTU UČITEL FYZIKY RODIČE Jakého: Další: 3) Zmiňujete se v hodinách fyziky o rizicích v elektrotechnice (zdroje rizik, úraz elektrickým proudem, prevence a bezpečnost)? ANO NE Ve kterých ročnících? Vzestupně (např. 689): 4) Pokud se o rizicích v elektrotechnice zmiňujete, při jaké látce, v jakém tématickém celku? MÁM VLASTNÍ HODINU/NY URČENÉ PRO TOTO TÉMA. O BEZPEČNOSTI V ELEKTROTECHNICE MLUVÍM a to v tématu: 5) Jaké prostředky / metody používáte k výkladu o tématu rizika v elektrotechnice ? INFORMAČNÍ MATERIÁLY (např. ČEZ) jakou: ZAHRANIČNÍ UČEBNICI FYZIKY: VLASTNÍ VÝKLAD TEXTOVÉ VIDEO MULTIMEDIÁLNÍ INTERNET (kdesi cosi) ODBORNÉ PUBLIKACE JINÉ ZDROJE MULTIMEDIÁLNÍ VIDEO OBRAZOVÉ Anglické MULTIMEDIÁLNÍ VIDEO TEXTOVÉ Německé Jiné 6) Pokud mluvíte v hodinách fyziky o nebezpečí elektřiny, o prevenci úrazovosti elektřinou, ukazujete žákům odstrašující materiály (např. fotografie postižených elektřinou)? Zvolte: 7) Učíte ve fyzice o fyzikálním principu (byť zjednodušeném), úrazu elektrickým proudem (odpor lidského těla, rozdíl potenciálů, intenzita el. pole, ...) ANO NE 8) Myslíte, že Vaši žáci chápou, že lidské tělo může být za určitých podmínek elektrickým vodičem, že rozumí fyzikální podstatě jevu? ANO ANO je to obecně známo NE 9) Podtrhněte pojmy z elektrotechniky, u kterých se domníváte, že je děti znají. EL. VODIČ DISIPACE BEZPEČNÝ PROUD STŘÍDAVÝ PROUD EL. FÁZE OCHRANNÝ VODIČEL. IZOLACE PŘEPĚTÍ POJISTKOVÁ SKŘÍŇ DOTYKOVÉ NAPĚTÍ KROKOVÉ NAPĚTÍ SRDEČNÍ FIBRILACEZKRAT TAVNÁ POJISTKA VN - VVN - ZVN FELF PROUDOVÝ CHRÁNIČ JISTIČ 10) Domníváte se, že jsou děti o bezpečnosti v elektrotechnice seznámeny? Zvolte: 11) Změnilo se něco ve Vašem přístupu k tomuto tématu přechodem na RVP? ANO NE Změnilo a to... Časová dotace: Zahrnuto v látce: Jinou formou: 12) Co je podle Vás největším zdrojem nebezpečí v elektrotechnice? Domovní rozvod (elektro-instalace) Nadzemní vedení vysokého napětí (vn, vvn, zvn) Elektrifikovaná vozidla (tram., trolejbusy, metro) Škola, Školní laboratoř Elektrotechnické provozy (rozvodny, elektrárny) Železniční elektrifikace DIPLOMOVÁ PRÁCE: BEZPEČNOST V ELEKTROTECHNICE Informační a výukový materiál pro ZŠ a ŠS Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta - Katedra fyziky Vojtěch Kříž [kolchida@atlas.cz] DOTAZNÍK JE HOTOV!! DĚKUJI ZA SPOLUPRÁCI A PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN stačí stisknout tlačítko níže a výsledky odešlete na mou adresu 13) Při jakém proudu Vaším tělem již nebudete schopni se samostatně pustit el. zařízení. 1 mA 10 mA 100 mA 1 A 10 A Na velikosti proudu nezáleží, záleží na velikosti napětí Mezní proud je přibližně: Pokud se chcete k problematice sami vyjádřit: ZDE STISKNI