DYSKALKULIE DYSKALKULIE je porucha matematických schopností, která postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy, geometrii. Dyskalkulie praktognostická. Dyskalkulie verbální. Dyskalkulie lexická (numerická dyslexie). Dyskalkulie grafická (numerická dysgrafie). Dyskalkulie operační. Dyskalkulie ideognostická. ČLENĚNÍ PORUCH MATEMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ DLE NOVÁKA d- Kalkulastenie – jedná se o mírné narušení matematických dovedností, nepovažuje se za poruchu učení. Bývá zde nesprávná stimulace ve škole nebo v rodině. d- Hypokalkulie – mírné narušení schopností pro matematiku. Schopnosti se jeví jako podprůměrné, přitom všeobecné rozumové předpoklady jsou v pořádku. d- Dyskalkulie – specifická porucha učení. Jedná se o specifické postižení dovednosti počítat, které nelze vysvětlit mentální retardací ani nevhodným způsobem vyučování. Týká se základních početních výkonů. d- Oligokalkulie – nízká úroveň rozumových schopností včetně předpokladů pro matematiku. Vyšetření matematických schopností (PPP) + tvoří specifickou součást inteligence; + sledujeme obtíže v matematické paměti, problémy se zaměňováním pořadí číslic, orientaci v prostoru, problémy při čtení a psaní čísel, poruchu v oblasti matematických operací atd.; + využívají se následující testy: o Barevná kalkulie, Kalkulie IV. (Novák 2002), o Číselný trojúhelník (Novák 1997), o Rey-Ostheriethova komplexní figura (Novák 1997), o Soubor úkolů k diagnostice (PPP Praha, není standardizován) Reedukace SPU Cíl nápravy dyskalkulie 1. posunout dítě na úroveň třídy 2. odstranit u dítěte strach z matematiky 3. odstranit napětí v rodině dítěte ZÁSADY REEDUKACE § Diagnóza dyskalkulie neopravňuje dítě k nečinnosti; § k účinné pomoci dítěti je nutné provést podrobnou diagnostiku nedostatků, zjistit jejich příčiny; § nutné zvolit odpovídající formy pomoci dítěti, individuální přistup; § potřeba dlouhodobé a odborné pomoci za využití speciálně pedagogických přístupů a pomůcek; § vypracovat podrobný metodický plán a rámcový časový plán; § nutná spolupráce rodiče – učitel matematiky; § maximálně využívat názor a manipulativní činnosti; § poukazovat důsledně na použití matematiky v praxi, v běžném denním životě; § respektovat rozdílnost předpokladů dětí pro chápání matematických pojmů; § pozitivní hodnocení, ocenění snahy – příznivé klima; § nutná trpělivost a pochopení; § počítat s tím, že dítěti musíme víc dávat něž očekávat; § doučování není reedukace! FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ÚSPĚŠNOST REEDUKACE d- reedukace a kompenzace nahrazena doučováním; d- nerespektování spec. ped. metodických postupů; d- probíhající náprava bez podílu rodičů; d- komplikované rodinné zázemí; d- jen slabě průměrné nadání při výrazné formě dyskalkulie; d- poruchy pozornosti a aktivity, dyslexie, dysortografie; d- výrazné povahové zvláštnosti dítěte; d- pozdní odhalení poruchy. REEDUKACE DYSKALKULIE Číselné představy: - utváření pojmu číslo, - zápis čísel, - porovnávání přirozených čísel, - zaokrouhlování přirozených čísel, - rozklad čísel do 10 na dva sčítance. Základní matematické operace: - chápání operací, - provádění operací (sčítání, odčítání, násobení, dělení). Slovní úlohy. Převody jednotek. Kalkulátory. Geometrie. Odhady výsledků. METODIKA J. NOVÁKA TH Soustava speciálně vypracovaných a odzkoušených postupů a pomůcek (taktilní vjemy, zrakové vnímání, Barevné hranoly), TH pro učitele, rodiče, poradenské pracoviště. + S metodikou pracuje vždy dítě a dospělá osoba. + U cvičení setrváme, dokud se nestane pro dítě hrou (plynulost, málo chyb). + Pravidelně 5 – 6 krát v týdnu, 10 minut. + Náprava odpovídá úrovni matem. schopností dítěte. + Pro rodiče je dobrá spolupráce s odborníkem. Publikace k dostudování dalších informací: BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. NOVÁK, J. Dyskalkulie, metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. SIMON, H. Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Praha: Portál, 2006