Komunikační formy sluchově postižených · communicatio – spojení, sdělování · obecně lidská schopnost využívat výrazových prostředků pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů · komunikační schopnost - užívat jazyk jako systém znaků a symbolů ve všech jeho formách · komunikační proces – sdělování a výměna informací Komunikace o verbální - mluvená řeč, psaná forma řeči, znakový jazyk o neverbální - pohledy, mimika, gesta, fyzický postoj, haptika Dělení komunikačních forem u SP (Krahulcová-Žatková, 2002) o Daktylní abeceda (daltylotika) – prstová abeceda o Pomocné artikulační znaky o Hand Mund systém, Cued speech o Mluvená hlásková řeč o Psaná forma řeči o Znakový jazyk o Znakovaný jazyk o Gestuno o Mimika o Gestikulace o Dramatizace o Pantomima Daktyl (prstová abeceda) o vizuálně-motorická komunikační forma o využívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření hlásek o Druhy daktylu: o jednoruční o dvouruční o smíšený o dlaňový daktyl hluchoslepých – taktilní forma Nevýhody užívání prstové abecedy o nutná znalost jazyka v psané podobě o hláskování slova, věty o pomalejší než mluvení o ovlivněno úrovní motoriky Přednosti užívání prstové abecedy o podporuje zapamatování slov a jejich analýzu a syntézu (při počátečním čtení) o snadno reprodukovatelný, rychlejší než písmo o pomáhá při artikulaci o slouží k pojmenovávání tam, kde chybí znak Pomocné artikulační znaky · gestické pomůcky k podpoře vnímání a produkce hlásek · používají se při tvoření, fixaci a automatizaci správné artikulace u SP · upozorňují na správnou - polohu mluvidel - rezonanci mluvidel - charakter výdechového proudu Hand Mund systém o manuálně orální systém o druh fonetické prstové abecedy, znázorňující činnost té části mluvidel, která je při artikulaci zraku nepřístupná o např. poloha jazyka znázorněna zvednutím prstů Cued speech - doplněné odezírání Mluvená hlásková řeč o kontakt s majoritní společností o rozvoj řeči v MŠ, ZŠ o individuální logopedická péče o nutný nácvik odezírání Odezírání o vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace o SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných o kinémů je 11 - 4 pro samohlásky (A,E,I,O+U) a 7 pro souhlásky. (Krahulcová, 1998) (Někteří autoři rozlišují 8 kinému pro souhlásky.) o o bilabiální kiném ( P,B,M) o labiodentální kiném (F,V) o lingvoalveolární kiném (T,D,N, Ť,Ď,Ň) o kiném ostrých sykavek (S,Z,C,Ř) o kiném tupých sykavek (Š,Ž,Č) o lingvoalveolární a vibrační kiném ( L,R,J) (někde právě bývá označována hláska J jako samostatný 8. kiném) o velární kiném (K,G) o bez viditelného kinému (např. H,CH,N) Stupně odezírání o Ideovizuální (globální, pasivní, primární) odezírání - dítě si na základě častého opakování spojuje pojem s faciálním obrazem osoby o Vizuálně-fonetické (technické, lexikální) odezírání - dítě, které začíná mluvit nebo už mluví, spojuje faciální obraz s konkrétním jevem a při vlastním vyslovování také s vnímáním své artikulace o Ideativní (rozumové, integrální) odezírání - dítě vnímá zrakem komplexně projev mluvící osoby a dokáže si (po pochopení obsahu) doplňovat to, co se mu nepodařilo odezřít Vnější podmínky pro odezírání o osvětlení - intenzita a směr o konverzační vzdálenost, poloha obličeje mluvčího o zrakový kontakt o mluvní technika - anatomické zvláštnosti mluvních orgánů - přiměřená artikulace - znalost konverzačního tématu Vnitřní podmínky pro odezírání · fyziologické – neporušené mentální funkce a zrak, schopnost využití zbytků sluchu a vibrační vnímání, celkový stav organismu · psychické – kvalita pozornosti, paměť, vrozené předpoklady, úroveň myšlenkových operací, schopnost převádět zrakové vjemy do pojmů, sociální zralost · verbální – slovní zásoba, znalost mluvnice užívaného jazyka, znalost větného kontextu, dosažený stupeň dorozumívacích schopností Psaná forma řeči - cílem je rozumět psanému textu a umět vyjadřovat myšlenky psanou formou Možnosti výuky čtení: - globální čtení - analyticko-syntetické čtení - čtení z hlediska celoživotního vzdělávání Gestuno o osvětlení - intenzita a směr o forma mezinárodního znakového jazyka Mimika o vyjadřuje pomocí výrazu obličeje emoce, např. zlé nebo radostné pohledy o mimika může být součástí znaku (tzv. nemanuální faktory) Gestikulace o umožní první porozumění řeči o podporuje schopnost nápodoby o připravuje půdu pro používání slov Dramatizace o nácvik sociálních dovedností Pantomima o kultura neslyšících Doporučená literatura k problematice: KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002