Kontrakt v poradenském vztahu s dítětem, s osobou blízkou Navazuje na diagnostiku problémového chování – přechází do intervenční fáze Postupy - průvodce l Výběr jednoho problému l Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná l Diskuse a vyjednávání výběru se žákem l Pojmenování problému, který chceme napravit – verbalizace problému musí přesně vyjadřovat, co chceme odstranit (v čase nebo frekvenci) Kontrakt – signalizuje možnost změny, ukazuje směr cesty změny zavazuje účastníky k úsilí l Oficiální dokument – formální data, úprava l Předmět dohody – 1 – 3 problémy l Účastníci dohody – přesně vyjmenovat l Konkrétní závazky ! o změně ! o času ! o způsobech kontroly ! o vyhodnocení dodržení kontraktu ! o odměnách a sankcích Účel · umožní žákovi zapamatovat si pravidla · v dítěti roste pocit úspěšnosti · povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování · podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já · motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší · zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem · dávají možnost soustředit se na konkrétní kladné chování a postoje · pomáhají zlepšovat chování ve slabších dnech · povzbuzují všechny účastníky procesu · učí žáky k zodpovědnosti · umožní žákovi okamžitou zpětnou kontrolu o tom, jaké výsledky dosahuje · smlouvy znázorňují, kam dítě pokročilo · poskytuje kontrolu i rodičům · motivují i pedagoga Kontrakt a tabulky l Tabulka – dává přehled očekávaného chování, pomáhá udržet pozornost · vytvářet společně s dítětem · nepřeplňovat problematickými rysy chování · stručnost · srozumitelnost Tabulka pozitivní chování Chování l dával jsem pozor l hlásil jsem se l počkal jsem, až budu vyvolán l mluvil jsem slušně l byl jsem včas připraven na hodinu l se spolužáky jsem si povídal l udělal jsem si radost Bodové hodnocení četnosti Jméno žáka Jméno učitele Týden Smlouva_1 Petr se zavazuje l 1. Chodit pravidelně do školy l 2. Řešit konflikty a hádky bez násilí l 3. Každý den napsat hodnocení svého chování Pan učitel Novák se zavazuje l 1. Každý den hodnotit Petrovo chování l 2. Chválit Petra za dobré řešení konfliktů l 3. Informovat ostatní o zlepšeném chování po 3 týdnech plnění smlouvy. Podpis obou účastníků, popř. rodičů: Datum: Smlouva_2. Třída Dohoda č. Datum V týdnu od – do: Co udělám: Pokud to udělám, dostanu: S výše uvedenými podmínkami souhlasíme. Učitel Student Svědek Smlouva_3 Toto je smlouva mezi Františkem P. a učitelem V.P. l Podmínky smlouvy jsou následující: l Student udělá: l Na oplátku, učitel udělá: l Za těchto stanovených podmínek 1….. 2….. 3….. l Tato dohoda je považována za neplatnou, pokud student nesplní stanovené podmínky. l Tato dohoda bude přezkoumána dne … Podpis studenta Podpis učitele Formativní účinek smluv l Musí poskytovat zpětnou vazbu – podmínkou je vyhodnocování účinku opatření l Průběh vyhodnocování ! místo a čas podle dohody uvedené ve smlouvě ! účastníci – žák, učitel, rodiče ! aktivně je zapojen žák – sám hodnotí ! učitel je facilitátor ! rodiče i žák l příjemci signálu o změně l dostávají inspiraci pro perspektivní cestu a strategie ! písemný závěr jednání – podklad pro další postupy