Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007 obecně l Vymezuje terminologii l Popisuje instituce v systému prevence a úlohu ped.pracovníka l Definuje Minimální preventivní program l Doporučuje postup škol a školských zařízení (dále jen „školy“) při výskytu rizikových forem chování Metod.pokyn se zaměřuje na předcházení těmto soc.patol.jevům: l Záškoláctví l Šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus l Kriinalita, delikvence l Užívání návykových látek (tabák, alkohol, OPL= omamné a psychotropní látky) a onemocnění HIV/AIDS aj.infekcemi spojenými s užíváním návykových látek l Závislost na politickém a náboženském extremismu l Netolismus (virtuální drogy) a gambling Metod.pokyn se zaměřuje na intervenci v případech: l Domácího násilí l Týrání a zneužívání (vč.komerčního sex.zneužívání) l Ohrožování mravní výchovy mládeže l Poruch příjmu potravy pojmy l Nespecifická primární prevence = aktivity podporující zdravý životní styl, pozitivní sociální chování a organizace Vč l Specifická primární prevence = předcházení specifickému rizikovému chování l Efektivní primární prevence = kontinuální, interaktivní programy, zaměřené na zkvalitnění komunikace, zvládání konfliktů, odmítání návyk. látek, zvyšování zdr.sebevědomí, zvládání stresu l Neúčinná primární prevence = zastrašování, citové apely, pouhé předávání informací, jednorázové akce, potlačování diskuse Metodik prevence l Nelze jej slučovat s funkcí výchovného poradce (vzhledem k rozsahu práce) l Další vzdělávání l Příplatek 1000 – 2000 Kč Příklad řešení rizikového chování: Konzumace alkoholu ve škole, vč. příchodu do školy pod vlivem alkoholu l Okamžité zamezení další konzumace l Posouzení zdravotního stavu žáka, případné přivolání lékařské služby první pomoci l Nehrozí-li akutní nebezpečí: je vyrozuměno vedení školy a šk.metodik prev., je zajištěn záznam s vyjádřením žáka (zjm.odkud má alkohol) l Možnost provést orientační test na přítomnost alkoholu (předchozí písemný souhlas zákonných zástupců) l Vyrozumění zák.zástupců (event. vyzvání, aby si žáka vyzvedli, protože není zdravotně způsobilý k pobytu ve škole) +doporučení možností odborné pomoci l Nejsou-li rodiče dostupní, škola kontaktuje OSPOD a řídí se jeho pokyny l Pokud jde o opakovanou sit., je vyrozuměno OSPOD hned l Vyvození sankcí stanovených školním řádem Příklad řešení rizikového chování: Krádeže a vandalismus ve škole l Prevence: školní řád – krádež=protiprávní jednání; nošení cenných věcí je na vl.zodpovědnost; podporovat žáky ve všímavosti vůči protiprávnímu jednání v okolí; zodpovědnost za škody způsobené vl.úmyslem či nedbalostí; diskuse nad poškozováním majetku veřejnosti…. l Vandalismus – vymáhání škody na viníkovi (při nespolupráci soudní cestou)