Metody hodnocení a analýzy chování žáka Cíl •zhodnotit: –zda je chování skutečně problémové, –poruchové, –jaký má charakter, –zda je nutná intervence Zásady popisu chování ·Správný popis je podmíněn schopností pozorovatele – vyžaduje zkušenost – trénink ·Objektivita pozorování – zajistíme dvěma pozorovateli ·Sledujeme žáka v akci, při konkrétní činnosti, v přirozeném prostředí ·Neužíváme odborné termíny – vedou často ke generalizaci Otázky, které nás vedou Co dítě dělá, jak se projevuje jeho negativní chování, k čemu se vztahuje? Popisuji skutečně ty negativní projevy chování, jejichž sledování je mým záměrem? Jak dlouho takové chování trvá? Kdy se nejčastěji objevuje? Kde se nejčastěji objevuje? V jakých souvislostech se nejčastěji objevuje? Smysl popisu chování •Uvědomění skutečných projevů v chování •Zjištění strategií chování žáka •Vytvoření základu pro rozhodnutí o způsobech pozorování - měření »aktivity »průběhu chování Pozorování - základní metoda •Jde o druhý krok první fáze behaviorálního managementu •identifikace problémového chování je preciznější, podrobnější •může změnit náš názor na chování žáka •jak často, kde a kdy •umožní stanovit priority intervence •může odhalit model chování žáka, který sám nabízí intervenční postupy Zjišťuje se: •stupeň poruchy, ·frekvence nežádoucích projevů chování (NPCH), ·dynamika NPCH, ·upřednostňované způsoby chování popř. NPCH, ·situace, které předchází NPCH atd. Rámec metod měření chování Aktivita •pozorování a měření aktivity tj. NPCH, •jak často se určité chování projevuje v určitém časovém úseku – jaká je jeho frekvence Čas •jak dlouho se určité chování projevuje v daném časovém úseku Metoda intervalového vzorku •V jednom týdnu - pozorování 15 minut denně v hodině matematiky. •15 minutový úsek je rozdělen na 3 pětiminutové intervaly. 1. bude na začátku hodiny, 2. uprostřed, 3. na konci. Důvodem je podchytit reprezentativní profil chování v hodině. •Každý pětiminutový blok je dále rozdělen na jednominutové sekce. •Žák je sledován v pětiminutovém bloku a na konci každé minuty se zaznamenává, zda se sledovaný projev chování objevuje – lekování (L), šaškování (Š)- když se neobjevuje, záznamový arch zůstává prázdný. •Získáme časovou proporci času – úkol, lelkováním, šaškováním. •Když se všechna pozorování v týdenním úseku zprůměrují, získáme přesný výsledek, který odráží, kolik času v hodině matematiky věnuje žák šaškování a lekování na úkor školní práce. Zásady při užití metody intervalového vzorku – průvodce1 Přesně definovat chování, které má být pozorováno chování výskyt alespoň několik sekund Rozhodnout, zda bude sledován jeden nebo více projevů chování určit jednoduchý kód pro rozlišení Udělat rozhodnutí o časových relacích Kdy se bude pozorování realizovat. Zda bude realizováno ve více blocích. Jaký interval bude sledován každý den. kombinace např.5min blok může být rozdělen do deseti 30sekundových intervalů nebo pěti 1minutových atd. Zásady při užití metody intervalového vzorku - průvodce2 Rozhodnout o formě záznamu dat záznamový arch (protokol) způsob záznamu Pozorování provádět pouze v předem dohodnutých časových blocích mimo tyto bloky konfliktní chování nezaznamenávat Kalkulace incidentů průměr sledovaných projevů chování Vytvoření diagramu NPCH tabulka nebo graf, po provedené intervenci jsou tato data podkladem pro vyhodnocení její účinnosti