Poradenský rozhovor Faktory účinnosti Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech – Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta – Společné přibližování k řešení problému – Otevřená situace Poradce • vyjadřuje předběžné pochopení problému • nesmí se pokládat za všeznalého, bezchybného Znaky poradenského rozhovoru n Rámcové podmínky – čas, místo, zasedací pořádek n Svoboda klienta – vyjádření se k problému n Asymetrie dialogu – usměrňování témat poradcem, opakování n Předcházení identifikaci s problémem n Poskytuje informace o souvislostech n Tabu – problémy poradce Faktory účinnosti PR n Emocionální prožívání n Kognitivní zvládnutí n Regulace chování Emocionální prožívání n Verbalizace emocionálních zážitků – Opis citů, tělesné vjemy n Hodnotící úsudky n Výpovědi o náladách n Volný popis potlačovaných citů, nálad připravuje klienta na nový způsob nahlížení problému Kognitivní zvládnutí n Nové sebe vnímání n Změněné sebe chápání n Nový vzorec myšlení n Nové vnímání zvládnutí problému n Interpretace n Objasňování, vysvětlování n Diagnostické pokyny Průběh kognitivního zvládnutí n Reverbalizování – opis sdělení n Hledání, snaha o poznání, přemýšlení n Strukturování, poukazování na souvislosti n Interpretování, usuzování o pozadí, koncepty Regulace chování n Předávání pokynů klientovi n Navádění k určitým způsobům chování Prostředky – hraní rolí - fantazijní dialogy