Intervence u dětí v riziku – zaměření na děti se sociálním znevýhodněním (Didaktiky podporující sociální kompetence) Strukturované hodnocení socializace (chování) dítěte 1. Základní témata · Jaké jsou základní problémy? Koho se týkají? Kdo se na nich podílí, proč? · Zjistit podrobnosti o problému – kdy vznikl, jak dlouho trvá, intenzita, okolnosti, následky · Postoje zainteresovaných osob – žáka samotného, jeho rodičů, učitelů, spolužáků 2. Historie vývoje · Událo se něco v životě žáka, co by mohlo mít vliv na jeho současný problém? · Jaké jsou zdroje pozitivních emocí? · Jaké jsou zdroje negativních emocí? (resp. podněty adaptivního/maladaptivního chování) 3. Školní výkon · Odpovídá jeho nadání? · Strategie učení? · Motivace k učení? [1] 4. Sociální chování · Vztahy k autoritě… · Vztahy v dětské skupině · Jaké jsou zdroje sociální opory: a) v rovině personální – kdo; b) v rovině instrumentální – k čemu a jak ji dokáže využít; c) v rovině situační – kdy a kde ji dokáže využít; · Dokáže sociální oporu sám/sama vyhledat? a) je aktivní při hledání; b) je pasivní při hledání; c) vytváří si vztah závislosti vůči opoře… · Jaké jsou zdroje sociálního stresu, resp. konfliktů: a) v rovině personální – kdo; b) v rovině situační – v jakých situacích; c) v rovině instrumentální – jaké podmínky, činnosti, režimové prvky se na vzniku konfliktu mohou podílet. 5. Zájmy a volnočasové aktivity · má nějaké zájmy; · zajímá se vůbec o něco; · jak tráví volný čas a s kým. 6. Traumatizující události · Nestalo se něco v blízké minulosti, co by mohlo být příčinou nynějších problémů? 7. Kontakty s širší rodinou · frekvence kontaktů; · forma kontaktu; · hodnocení kontaktů - těšení se, obavy, emoce spjaté se vzpomínkami… opět v distinkci zdroje a hrozby. 8. Chování dítěte[2] · nálady - smutek x veselí x morosní (naštvaný); · impulzivita x vyrovnanost; · introverze x extraverze; · aktivita x pasivita; · vytrvalost x přelétavost ve vývojově relevantních činnostech; · agresivita x podbízivost x otevřenost x ostych; ------------------------------- [1] Pokyn pro studenty realizující výzkum: řízeným rozhovorem zajistit - výroky, hodnocení učitelem - stačí několik vět [2]Najděte několik málo adjektiv, které dítě dobře vystihují; Specifikujte prostředí, ve kterém jste dané chování vysledovali: např.: ve třídě, ve volnočasových aktivitách, o přestávkách, při cestě ze a do školy.