Diagnostika pedagoga (formativní diagnostika) Otázky? O kom? O čem? S jakým cílem? Cíle pedagogické diagnostiky •Zajistit vysoké očekávání ode všech žáků - cíle vzdělávání přiměřené schopnostem a možnostem •Zajistit odpovídající prostředí pro akceptování odlišnosti •Zajistit respektování a naplnění speciálních vzdělávacích potřeb individuálního žáka Osobnost žáka - odlišnosti (diference) Fyzický vývoj, Rodinné zázemí, Chování- Sociální kompetence Znalosti – odlišnosti (diference) Curriculum - Osnovy Dovednosti – strategie školní práce –Předměty – Učivo Prostředí – podmínky pro akceptaci odlišností Škola, Třída Ptejte se v oblastech: •sociální kompetence, znalosti , učební strategie, hodnocení, prostředí školy Sociální kompetence pasivita, aktivita •Jaké jsou sociální vazby žáka? s mikroprostředím - rodinou, třídou •Vyjadřuje žák svou individualitu? může a chce?, schopnost rozhodování •Jaká je žákova sociální interakce (přijímání, vysílání)? •Jaké je žákovo sebepojetí? jak vnímá hodnocení? jak vnímá svůj úspěch a neúspěch? Znalosti žáka Jaké jsou nedostatky v kontinuitě učiva? Jak, kdy, kde se nedaří? Není příčina v jiných nedostačivostech žáka? Mají chyby společný charakter? »Postupy, Přenosy znalostí, Charakter zadání Učební strategie žáka Organizace učení – prostředí, úkoly, Upřednostňované postupy učení, Reakce na změny činností, Orientace pozornosti, Samostatnost, Volní vlastnosti Hodnocení •Přijímání hodnocení , pozitivní, negativní, od autority, od vrstevníků •Úroveň sebehodnocení – přiměřenost •Schopnost využít hodnocení pro zpětnou vazbu •Úroveň hodnocení jiných Prostředí školy, třídy Není pohled na dítě a jeho problém jednostranný?, Není žák nálepkován?, Nevytváří prostředí podmínky pro vylučování? Metody diagnostiky pedagoga Pozorování, Analýza žákovských prací, Analýza verbálních a nonverbálních projevů žáka