TEORIE A METODIKA VÝCHOVY SZ2BP Pd21 PROBLEMATIKA KÁZENĚ, UKÁZNĚNOSTI KÁZEŇ Definice Normy : Zpracovaný úkol _: * srovnání problémů začínajících učitelů, hledání odpovědi * na otázky : Které nové přibyly ? Příčiny , odkud se berou projevy takového chování nelze jednoznačně určit. Pravděpodobnost vidíme : Rozdílné pohledy na kázeň . ukázněnost poslušnost Které jsou základní podmínky vyučování : * efektivní hodiny založené na dobře koncipovaném učebním programu * dobré organizační schopnosti učitele * dobré vztahy učitel – žák * kázenˇ(které téměř nelze dosáhnout, pokud nebudou první tři podmínky splněny * Petty 1996,s.81 Z celé řady empirických závěrů, ke kterým Petty dospěl , otevřít diskusi k některým námětům . (korespondují se základními podmínkami vyučování) * Náměty k diskusi : V této souvislosti G.Petty doporučuje a nabádá učitele k : * projevujte opravdový zájem o práci každého žáka a oceňujte hlavně žákovy osobní příspěvky k vyučování, iniciativu a jeho pokusy něčemu se naučit projevujte zájem o názory, pocity a potřeby žáků, snažte se poznat jejich vlastnosti, povahu a zájmy Proč mnohdy selhávají zmíněné podmínky a doporučení : Náprava trestejte jen v krajních případech, když byly vyčerpány ostatní výchovné možnosti nevhodně užívaná výchovná metoda ztrácí svoji účinnost a zevšední žáci a studenti zpravidla ocení netypické a velkorysé řešení výchovných konfliktů netrestejte v hněvu ani ve stavu rozčilení, ale neodkládejte dlouho případné potrestání nezaměřujte se jen na jeden způsob při odměňování nebo trestání I./73-74 POUŽÍVANÉ(použitelné) PROSTŘEDKY TÉMA : výchovné problémy žáků 9.třídy Rozdílné pohledy na ukázněnost .