KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV Typologie pojetí klimatu K L I M A Š K O L K L I M A T Ř Í D Y & ÚVOD & TEORETICKÝ ÚVOD & ŠKOLNÍ TŘÍDA JAKO MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA & ZPŮSOBY ZJIŠŤOVÁNÍ a) POHÁDKOU b) SOCIOMETRICKÁ METODA • jednoduchém provedení •kvantitativní vystižení sociopreferenčního chování VĚDOMÍ Učitelé si dobře uvědomují, že jedním z předpokladů úspěšného pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu je věnovat patřičnou pozornost sociálním vztahům, ve kterých žáci žijí a které na ně působí SOCIOMETRICKÁ METODA JE ZALOŽENA NA PRINCIPU výběru někoho druhého k určité spolupráci či ke kontaktu s ním může učiteli pomoci získat informace o postavení žáka ve třídě i o třídě jako celku JACOB LEVY MORENO 1892 - 1974 Americký psychiatr rumunsko – rakouského původu propracoval metodiku skupinové terapie, psychodramatu a je považován za zakladatele sociometrie „Nejvýstižněji charakterizují tuto metodu patrně ty definice, které (v různých formách) vymezují sociometrii jako kvantitativní postižení sociopreferenčního chování, a které upozorňují na rozdíl mezi výskedky získanými pozorováním a výsledky založenými na sdělení“ J.Janoušek: Sociální psychologie CÍL PŘEDNÁŠKY ] zjistit specifické klima školy, třídy ] zjistit strukturu třídy ] vytipovat nejoblíbenější (nejméně oblíbené) osobnosti kolektivu ] stanovit jejich vliv ] náhled na kritéria, podle kterých si žáci vybírají svoje kamarády ] možných vůdčích osobností Při interakci v lidské skupině existuje cosi,co je silně jednotlivci pociťováno, co označujeme jako : nálada ovzduší atmosféra klima Vytváří jej : n všichni žáci konkrétní třídy a) dílčí skupiny b) žáci mimo skupiny c) vyučující ve třídě C Í L P R Ů Z K U M U n PARCIÁLNÍ ZJIŠTĚNÍ K L I M A T U T Ř Í D Y n NA I. STUPNI ZŠ n NA II. STUPNI ZŠ n a) výchovné problémy n b) sociální vztahy P R Ů B Ě H n ZPRÁVA O STAVU ŠKOLY n hledejte prameny doplňte případně vlastními prameny ZJIŠTĚNÉ HODNOTY grafické zpracování s komentářem ANALÝZA STAVU ŠKOLY závěr, doporučení, opatření ap KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY Termín klima zahrnuje : nustálený způsob vnímání hodnocení a reagování na situace : K co se ve třídě děje n K co se dříve stalo n K co se očekává n  co se odehraje TO JSOU OBSAHOVÉ ASPEKTY ČASOVÉ ASPEKTY -jsou typické pro konkrétní školní třídu a jejího učitele, mohou trvat i několik měsíců i let POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY n Počet otázek : 10 n 1. – 5. otázka otevřená /odpovědi a,b,c n 6. – 10. otázka uzavřená / hodnotová škála známkou 1 – 5 /nejlepší x nejhorší/ UKÁZKA n POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY Sociometrická metoda n Je to způsob zjišťování bezprostředních emocionálních vztahů uvnitř malé skupiny n J,L,Kolomlinskij : n Sociometrie měří neviditelné nitky sympatií a antipatií, které lidi vzájemně svazují, a určují ty, kteří jsou oblíbeni, i ty, kteří jsou psychologicky izolováni S O C I O M E T R I E „Existují tři druhy přátel : ti, kteří vás mají rádi, ti, jímž jste lhostejní, a ti, kteří vás nenávidí Nicholas Chamfort SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY nDYÁDY n - dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury n l  ŘETĚZ osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. l       A B C D K L I K A nejméně tři osoby, které se navzájem volí l   H V Ě Z D A jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací l S Í Ť všichni členové skupiny se volí navzájem l            I Z O L Á T O R nikdo je nevolí K     SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY n DYÁDY–dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury n PÁR – dvě osoby, které se navzájem volí n ŘETĚZ – osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. n KLIKA– nejméně tři osoby, které se navzájem volí n HVĚZDA– jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací n SÍŤ – všichni členové skupiny se volí navzájem n IZOLÁTORY – nikdo je nevolí HYPOTÉZY n Sociální vztahy ve školní třídě: n budou roztříštěné n s nízkou mírou koheze, n integrovanosti n a slabou vnitřní strukturou U K Á Z K Y SOCIOGRAM PRACOVNI KRITERIUM POZITIVNI 1.VOLBA 9.A SOCIOGRAM PRACOVNI KRITERIUM NEGATIVNI 1. VOLBA 9.A SOCIOGRAM REKREAČNÍ KRITERIUM POZITIVNÍ 1. VOLBA 9.A SOCIOGRAM REKREAČNÍ KRITÉRIUM POZITIVNI 1.a 2. VOLBA 9. A Rekreační kritérium negativní 1. volba Z Á V Ě R n KLIMA TŘÍDY, které při vyučování panuje, má zásadní vliv na motivaci žáků a na jejich postoj k učení n KLIMA TŘÍDY se dá ovlivňovat n Jedna z nejdůležitějších dovedností učitele je schopnost podporovat dobré KLIMA TŘÍDY n KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY je záležitost dlouhodobá F O R M Y Podporující dobré KLIMA TŘÍDY : Dobrý příklad učitele Umět žáky motivovat Vzájemná úcta a respekt Umět používat humor Být přátelský Chápat život žáků i mimo školu Vzhled třídy, školy, upravenost žáků, učitelů atd