Waldorfské školy Výchova ke svobodě a odpovědnosti Rudolf Steiner (1861 – 1925) „Ve škole nejde o to dostat veškeré vzdělání, ale připravit se tak, abychom je získali ze života “ Rudolf Steiner (1861 – 1925) o zakladatel waldorfské alternativní školy o rakouský filosof, pedagog, literární kritik, umělec, dramatik, sociální myslitel, esoterik o výrazně ovlivněn filozofií W. Goetha, jehož díla vydával o * 1861 Kraljevec (pomezí Rakouska a Uher) v rodině rakouského železničního úředníka o † 1925 Dornach (Švýcarsko) o maturita ve Vídni, matematika a přírodní vědy na VŠ + přednášky z filosofie, literatury, psychologie a medicíny Anthroposofie • z řec. anthropos = člověk, sofie = moudrost • věda o duchovní podstatě člověka • soustava filosoficko-pedagogických názorů na výchovu člověka • vychází z křesťanství, východní filosofie, egyptských a řeckých mystérií, přírodní mystiky, Goethova díla • středem pozornosti je člověk, ve kterém se jako v mikrokosmu zrcadlí obraz celého vesmíru, člověk je klíčem k řešení záhad světa Waldorfská škola o patří k nejvýraznějšímu proudu alternativního pedagogického myšlení 20. století (1. škola založena v roce 1919) o liší se v množství látky, výukou cizích jazyků, příroda se nerozpitvává do izolovaných částí o její specializací je tzv. eurythmie (esteticko-rytmické vyučování) o věnují velkou pozornost osobnosti učitele a proto si sami vytváří dvouletý výcvik učitelů. o „Jde o kultivaci duše, sociální dovednosti, hodnoty, nejenom se nabiflovat pamětně sumu poznatků. Jde o to, aby vnímali i ostatní okolo sebe.“ Waldorfské školy o sobě o všestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech o opírá se o anthroposofickou antropologii (osobitý pohled na člověka, vývoj pěstuje úctu ke svobodné lidské individualitě) o objevovat schopnosti žáka o nenadřazovat v učebních plánech žádný předmět nad druhý o dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a duchovními hodnotami o osvětlování základních principů pomocí zřetelných příkladů, nesnaží se zahrnovat žáky encyklopedickými přehledy Waldorfské školy o sobě o výuka hlavních předmětů probíhá v dvouhodinových blocích – tzv. epochy, které se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí o absence učebnic (knihy mohou být doplňkem,význam je přikládám žákovským pracovním sešitům, které si tvoří sami) o vysvědčení ve formě slovního hodnocení, nepropadá se o jeden třídní učitel po celou dobu školní docházky o důležitou součástí výuky je obraz, rytmus a pohyb, aktivita První waldorfská škola o otevřena 7. září 1919 na přání Emila Molta v obci Waldorf u Stuttgartu o Molt chtěl zřízením školy podle Steinerových ideálů umožnit novou adekvátní výchovu především dětem svých zaměstnanců o první waldorfská škola začala s 8 učiteli a 175 žáky o způsob, jakým byla první waldorfská škola vedena, byl na tehdejší poměry velmi volný o např. dobrovolné úkoly sestavené tak, aby vzbuzovaly zájem o odmítána přísná, zvnějšku vynucovaná kázeň o veškerou činnost školy udržuje v podstatě pouze bezprostřední lidský kontakt mezi učiteli a žáky Antroposofie jako základ waldorfské pedagogiky o soustava filozoficko pedagogických názorů, věda o podstatě člověka o souvisí s křesťanskou orientací, má prvky východní filozofie, obsahuje egyptská a řecká mystéria, přírodní mystiku, okultismus, filozofii J.W.Goetha o Rudolf Steiner založil začátkem 20. stol. první antroposofickou společnost o člověk je podle Steinera komplexem tří světů (tělem, duší, duchem) – představovány třemi druhy těla: fyzické, éterické, astrální + 4. článek - „Já“ o to souvisí s dělením dětského věku na tři stupně a sedmiletá vývojová období, podle kterých je přizpůsoben výchovně vzdělávací obsah Vývoj člověka z hlediska antroposofie a jeho výchova o do 7 let – rozvoj fyzického těla n důležité napodobování a příklad, ponechat co největší volnost; není účelné vysvětlování, působení na rozumovou stránku o do 14 let – rozvoj éterického těla n význam přirozené autority učitele jako vzoru, působení prostřednictvím podobenství a morálních příkladů; utváří se vůle, rozvoj paměti; význam je přiznáván hudbě a umění o od 14 let – rozvoj astrálního těla n preferují se složky estetické, mravní a náboženské; z pamětních a citových obsahů se generují autentické soudy a úsudky o věcech a jevech o kolem 21 let – zrození svobodného, tvořivého a samostatného člověka Podle názoru američana Trostliho jsou ve Waldorfských školách sledovány tři skupiny cílů o Rozvíjet schopnost jasně, logicky a tvořivě myslet, vést děti k sebepoznání o Objevovat a rozvíjet schopnosti hlubokého cítění, senzitivity ke krásnu, k radostem i ke smutkům tohoto světa, k druhým lidem o kultivovat sílu a ochotu činit to, co má být učiněno, pracovat nejen pro sebe, ale pro užitek celého lidstva a Země Členění, organizace a řízení waldorfské školy o mateřská škola – předškolní stupeň o dvanáct školních ročníků – kolektiv třídy zůstává zachován o 1.- 8. ročník – nižší (dolní) stupeň (ZŠ) n třídní učitel vyučuje téměř všechny předměty o 9.- 12. ročník – vyšší (horní) stupeň (SŠ) n výuka předmětů odbornými učiteli o 13. ročník s možností maturity o za vedení školy neodpovídá ředitel, ale celý učitelský sbor ve spolupráci se sdružením rodičů, učitelů a přátel waldorfského hnutí v daném místě Vnitřní organizace výuky o rozdělení předmětů na hlavní a odborné o hlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA (spojené dvě až tři vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu tří až šesti týdnů, epochy se opakují asi za půl roku) n mateřský jazyk, matematika, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie ad. o odborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení n cizí jazyky, praktické činnosti, náboženství, eurytmie ad. vč. matematiky a ČJ o každodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty o během školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety Metodika vyučování o staví na rytmickém sledu tří fází každého samostatného postupu – poznávání, porozumění a vytvoření dovednosti: 1. pozorování, prožívání, experimentování 2. vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování 3. zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií o žák se učí pracovat induktivně ve všech teoretických předmětech o hlavní vyučování – společná práce o odborné vyučování – činnost v menších skupinách o učební látku se žák učí sám zachytit, zaprotokolovat, popsat postupy a dokumentovat v epochálním sešitě Školní den na waldorfské škole o rytmické střídání vyučování hlavního (epochálního) a odborného – v souladu se základními životními biorytmy a hygienickými požadavky o zahájení dne – 15 až 30 min. jednoduché umělecké aktivity o hlavní předmět – dvouhodinový blok v tzv. epoše o odborné předměty po 45 min. (případně další dvouhodinový blok) o od 5., 6. třídy – odpolední vyučování (předměty praktické, umělecké a tělesné aktivity) Učební plán o Nemají přesné a jednotné učební osnovy, ale rámcové plány upravené podle potřeb dané školy o Antropocentrický o Snaha dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a náboženstvím Organizace výuky o rozdělení předmětů na hlavní a odborné o hlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA (spojené dvě až tři vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu tří až šesti týdnů, epochy se opakují asi za půl roku) o odborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení o každodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty o během školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety Epochy o dvouhodinový monotematický vyučovací blok o umisťovaná vždy na začátek rozvrhu dne o učitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka) o důraz hlavně na estetickovýchovné a pracovní předměty a na cizí jazyky o v jejím rámci se probírá vždy jeden z tzv. hlavních předmětů, obvykle po dobu 3-6 týdnů nepřetržitě, poté nastupuje do epochy další hlavní předmět o v epochách vyučuje obvykle všechny hlavní předměty třídní učitel Ad epochy o dělí se na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí o výhodou epoch - nerozdělování pozornosti žáka na mnoho předmětů § předmětem vyskytujícím se pouze na WŠ je eurytmie – umění vyjádřit pohybem myšlenku, hudbu či vlastní prožitek Hodnocení o žáci nejsou hodnoceni známkami o oceňují se charakteristikami, které se vztahují vždy ke schopnostem dítěte o nesrovnávají se s ostatními žáky o dostávají doporučení pro další rozvoj žáka o žák nepropadá, žáci spolu obvykle zůstávají jako skupina po celý průběh školní docházky o Výroční vysvědčení-učitelé výstižně a umělecky charakterizují své žáky Metody o používají obraz, rytmus a pohyb o tři fáze každého samostatného postupu – poznávání, porozumění a vytvoření dovednosti: 1. pozorování, prožívání, experimentování 2. vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování 3. zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií o součástí metod je řada pohybových aktivit o učební látku se žák učí sám zachytit, zaprotokolovat, popsat postupy a dokumentovat v epochálním sešitě Pomůcky o materiály, které si učitel vytváří sám, nebo ve spolupráci s ostatními kolegy o knihy mohou být doplňkem (např. cvičebnice a atlasy), nikoli hlavním prostředkem výuky o žákovské pracovní a epochové sešity Pomůcky na waldorfské škole o učebnice tradičního typu považovány za sekundární prameny a „pasivní“ učební prostředky – využívají omezeně o základ vyučovací práce tvoří tzv. „aktivní“ učební prostředky (sbírky textů, originální dokumenty, statistiky, encyklopedie, příručky, které vytváří učitel) o zpracovanou učební látku žáci zachycují v epochových sešitech (učitel kontroluje, vyžaduje opravy a doplnění) o ve vyučování se nevyužívají média Negativní stránky o malá návaznost např. základních škol na běžné střední školy o u některých žáků mohou vznikat frustrační pocity např. z toho, že se ve škole nic soustavného nenaučili, že nebudou schopni se vyrovnat absolventům jiných škol o přílišná volnost žáků na těchto alternativních školách vede k nižší úrovni vzdělávacích výsledků o vzdělání často zajišťují mladí pedagogové, kteří mají většinou málo zkušeností o neklade dostatečný důraz na standardní pedagogické vysokoškolské vzdělání (třídní učitel od 1. – 8. roč. vyučuje téměř všechny předměty, jako předpoklad maturitní vzdělání a absolvování seminářů pro učitele waldorfské pedagogiky) o názor, že vnucuje žákům určitý (až dogmatický) styl výchovy a vzdělávání, neotvírá se vědecké kritice, konfrontaci s jinými alternativními školami Mapa ČR, kde nalezneme Waldorfské školy o Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Jeseník, Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha, Příbram, Semily o V současnosti nejrozšířenější typ alternativní školy (přes 900 WŠ na celém světě, v ČR 35) Přehled Waldorfských škol o Mateřské školy Beroun, Boseň, Brno, České Budějovice, Karlovy Vary, Klatovy, Olomouc, Písek, Praha 3, Praha 6, Příbram, Rovensko pod Troskami, Sedlčany, Staré Ždánice, Semily, Strakonice, Turnov, Žďár n. Sázavou o Základní školy Brno, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha 5, Praha 6, Příbram, Semily o Střední školy Ostrava, Praha, Příbram, Semily o Speciální školy Praha Ukázky z některých typů Waldorfských škol o waldorfská třída - zvláštní barevné ladění (v každé třídě jiné, odpovídající psychice daného věku), květiny, reprodukce uměleckých děl i množství žákovských obrazů a výrobků o učení prožitkem o důraz na uměleckou a tvořivou stránku vyučování o rukodělné činnosti o výuka cizích jazyků Ukázky pohybové aktivity při výuce matematiky o děti stojí v lavicích a počítají sestupně čísla 37 – 0, přitom pohybují podle obrázku: o cvičení s rytmizací při sčítání - děti sedí se zkříženýma nohama a při odříkávání příkladů tleskají dlaněmi o sebe nebo o kolena a luskají prsty: 3 = 2 + 1 (lusk) (tlesk) (tlesk na kolena) (tlesk dlaněmi o sebe) (tlesk na kolena) Ukázka pohybové aktivity při výuce matematiky – 4. třída Ukázka výuky českého jazyka o vyvozování písmen: o každé písmenko má svůj příběh, charakteristiku a barvu o příklad písmeno „V“ n učitel povídá příběh, kde hraje důležitou úlohu voda, moře (např. O Malé mořské víle), zaměří se na barvitý popis vln n děti společně s učitelem předvádějí pohyb rukou a celým tělem a říkají: „Vlnu za vlnou vítr víří, vysoko stříká vodní sloup.“ n další den vše opakují a malují obrázky rozbouřeného moře n pomocí učitele objeví uprostřed vln písmenko „v“, které má modrou barvu Ukázky kreslení forem Ukázka kreslení forem – 4. třída První školou v naší republice, která začala pracovat na principech waldorfské pedagogiky – ZŠ Svobodná v Písku (od 1990/91) Literatura a jiné zdroje o GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Olomouc: HANEX, 1996. ISBN 80-85753-09-6. o PRŮCHA, J.: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3. o SVOBODOVÁ, J.: Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86633-93-0. o SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V.: Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2. o http://www.sssjak.cz/index.html o http://jiho.ceskyseznam.cz/vzdelavani/zakladni-skoly/ o http://www.waldorf.cz/cz/ o http://www.iwaldorf.cz/