SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA I Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Úvodní informace Helena Vaďurová §katedra SP (2. patro, dveře č. 207) §helena.vadurova@seznam.cz §konzultační hodiny: •středa 10:00 – 11:00 hod. •pátek dle domluvy Požadavky k ukončení předmětu §Anotace: 5 knih nebo internetových stránek ke zvolené problematice §Test Literatura Pipeková, J. (ed.): Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006 (1998). Vítková, M. (ed.): Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. Vítková, M. (ed.): Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. Vítková, M. (ed.): Otázka speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. Speciální pedagogika §je orientovaná na výchovu a vzdělávání, pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob, §předmětem je jedinec se speciálními vzdělávacími potřebami §současné pojetí SP: problematika znevýhodněného jedince od narození po stáří, problematika integrace/ inkluze do škol, do společnosti. Klasifikace speciální pedagogiky §Psychopedie §Somatopedie §Logopedie §Surdopedie §Oftalmopedie §Etopedie §Edukace jedinců s více vadami §Specifické poruchy učení nebo chování Vývoj názvu oboru: §speciální pedagogika – od 70. let 20. století, §dříve: pedopatologie, duševně úchylné děti, léčebná pedagogiky, nápravná pedagogika, defektologie. Vztah k jiným vědám: §spjata s obecnou pedagogikou a didaktikou, §biologické vědy (fyziologie, patologie), §společenské vědy (psychologie, patopsychologie, sociologie, sociální patologie, sociální psychologie). Definice postižení §v pedagogickém smyslu: všechny děti, mladí lidé a dospělí, kteří jsou v učení, sociálním chování, v komunikaci a řeči nebo v psychomotorických schopnostech tak omezeni, že jejich spoluúčast na životě je podstatně snížena – proto vyžadují speciálněpedagogickou péči, §jednotlivé druhy postižení se projevují určitým klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním, často se vyskytují kombinovaná postižení. Integrace §Z latiny, znovuvytvoření celku, §sociologie: procesy integrace lidí do jiných kultur společnosti, §psychologie: jednota mezi člověkem a jeho vztahem k okolí, §speciální pedagogika: začlenění osob se speciálními vzdělávacími potřebami do společnosti (opak segregace, někdy užíváme také termín reintegrace). §integrace má být cesta a cíl, §ve výchovném a vzdělávacím systému je třeba takových pedagogických postupů, které umožní společné hry, učení, život, §předškolní, školní věk, profesní orientace, §V současné době - inkluze Inkluze §Z latiny, ukončení nebo uzavření §nový rozsáhlý koncept vedoucí k integraci – chápe se jako integrace všech žáků do běžné školy §inkluzívní školy §inkluzivní vzdělávání §„co nejméně restriktivní prostředí“ Žák se speciálními vzdělávacími potřebami §osoba se zdravotním postižením §osoba se zdravotním znevýhodněním §osoba se sociálním znevýhodněním Jedinec se speciálně vzdělávacími potřebami §od 70. let pojem jedinec se speciálními vzdělávacími potřebami – vztahují se k osobě, jíž má být poskytnuta podpora, a k prostředí, které tuto podporu poskytuje Možnosti základního vzdělávání Základní škola speciální X Integrace {skupinová (třída, skupina), individuální} Formy speciálního vzdělávání §Forma individuální integrace: •v běžné škole, •ve speciální škole pro žáky s jiným druhem postižení, §forma skupinové integrace: •ve třídě pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo ve speciální škole pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení, §ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, §kombinací výše uvedených forem, §přednostně: forma individuální integrace v běžné škole. Podmínky integrace §příprava a uspořádání školy, třídy; §odborná připravenost pedagoga; §přijetí spolužáky, kolektivem třídy; §příprava kolektivu; §systematická spolupráce s rodinou; §zajištění potřebného materiálního vybavení; §nižší počet žáků ve třídách; §souhlas rodičů, ředitele dané školy, doporučení příslušného poradenského pracoviště. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR §realizuje se v průběhu povinné školní docházky na dvou vzdělávacích úrovních: •úroveň základního vzdělávání (základní škola, základní škola praktická) •úroveň základů vzdělání (základní škola speciální), §stále častější je integrované/inkluzivní vzdělávání v základní škole (legislativní úprava podmínek). Legislativa §Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). §Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. §Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Systém kurikulárních dokumentů