PSYCHOPEDIE Klasifikace MR Mezinárodní klasifikace nemocí: F 70 – 79 F 70 → lehká mentální retardace (IQ 69-50) F 71 → středně těžká mentální retardace (IQ 49-35) F 72 → těžká mentální retardace (IQ 34-20) F 73 → hluboká mentální retardace (IQ 19 a méně) F 78 → jiná mentální retardace – stanovení stupně MR je nesnadné pro přidružené somatické, senzorické postižení, těžké poruchy chování, autismus F 79 → nespecifikovaná mentální retardace – MR je prokázána, není však dostatek informací pro zařazení do některého z uvedených stupňů MR Předškolní vzdělávání vmateřská škola, mateřská škola speciální, speciální třídy při mateřské škole nRVP pro předškolní vzdělávání •osvojení specifických dovedností se zaměřením na sebeobsluhu •základní hygienické návyky dle možností dítěte •vhodné kompenzační/ reedukační pomůcky •asistent pedagoga •snížený počet dětí ve třídě Povinná školní docházka vzákladní škola vzákladní škola praktická (dříve zvláštní) vzákladní škola speciální (dříve pomocná) §přípravný stupeň ZŠ speciální §Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální vtřída pro žáky se zdravotním postižením při základní škole vpřípravné třídy pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí Základní škola praktická nnejfrekventovanější – základní vzdělání žáci s LMR ncíl: umožnit žákům dosáhnout co nejvyšší úrovně znalostí, dovedností a osobnostních kvalit při respektování individuálních zvláštností npříprava na zapojení do běžného života n9 let, Vzdělávací program ZŠ praktické (zvláštní školy) nklasifikace nebo slovní hodnocení nod 2007/ 08 RVP ZV upravený pro žáky s lehkým mentálním postižením (pilotní školy) – dva stupně, ŠVP Základní škola speciální nzákladní vědomosti, dovednosti a návyky potřebné k orientaci v okolním světě, maximální míra samostatnosti, zapojení se do života (SMR, i TMR) nzáklady vzdělání nVzdělávací program ZŠ speciální (pomocné školy) •ovládnutí trivia, sebeobsluha, osobní hygiena, pracovní dovednosti •čtení, psaní, počty, věcné učení, smyslová, pracovní, výtvarná výchova, tělesná, hudební, řečová výchova nslovní hodnocení nRVP pro základní školu speciální Přípravný stupeň ZŠ speciální nTMR, autismus, více vad naž 3 roky, Vzdělávací program přípravného stupně ZŠ speciální nrozumová, smyslová, pracovní a výtvarná výchova, tělesná a hudební výchova n2 pedagogičtí pracovníci, druhá místnost pro individuální práci se žáky, 4-6 žáků Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální nžáci z přípravného stupně nebo ti, u kterých je zpočátku jasné, že nemohou nastoupit do ZŠ speciální n10 let, dva stupně, 4-6 žáků nrozumová, smyslová, pracovní a výtvarná výchova, pohybová a hudební výchova, rehabilitační tělesná výchova n2 pedagogičtí pracovníci – jeden orientován na rehabilitaci n2 místnosti, vybavení rehabilitačními pomůckami, hygienické zázemí nalternativní formy komunikace – nonverbální SOMATOPEDIE Centrální obrny Dětská mozková obrna (DMO) npříčiny vzniku: pre/ peri/ postnatální nv průběhu prvního roku → centrální koordinační porucha, centrální tonusová porucha ühybné postižení, tělesná neobratnost (jemná motorika), ünerovnoměrný vývoj, üzvýšená pohyblivost a neklid, nesoustředěnost, ünedokonalost vnímání, nedostatečná představivost, üstřídání nálad, výkyvy v duševní výkonnosti, üopožděný vývoj řeči, vady řeči Formy DMO SPASTICKÉ FORMY •forma diparetická •forma hemiparetická •forma kvadruparetická NESPASTICKÉ FORMY •forma hypotonická •forma dyskinetická (extrapyramidová) üčasto kombinace s poruchami duševního vývoje a sníženým intelektem, poruchami řeči, chování, epileptickými záchvaty, i smyslová postižení PERIFERNÍ OBRNY DEFORMACE nskoliózy a kyfózy nluxace a subluxace nprogresivní svalová dystrofie MALFORMACE namélie – částečné chybění končetiny nfokomelie – končetina navazuje přímo na trup AMPUTACE Chronické nemoci nkardiovaskulární onemocnění nonemocnění plic a dýchacích cest nporuchy imunity nkožní onemocnění nporuchy metabolických procesů nnádorová onemocnění nzáchvatovitá onemocnění notylost nděti postižené neurózami a nervovými poruchami nděti s poruchami psychiky a chování Včasná intervence a raná podpora nvčasná diagnostika a komplexní péče o dítě (medicínsko-terapeutická, pedagogicko-psycholo-gická) včetně poradenských služeb pro rodiče postiženého dítěte nSPC •požadavek plošného pokrytí •mezioborová spolupráce •nezastupitelná úloha rodiny v péči o dítě Předškolní věk vmateřská škola, vtřída mateřské školy pro děti s tělesným postižením, vmateřská škola pro děti s tělesným postižením, vdětský rehabilitační stacionář, vdomácí péče SPC pro tělesně postižené: npéče dětem s tělesným, zdravotním a kombinovaným postižením, rodičům, učitelkám MŠ s integrovanými dětmi s TP Povinná školní docházka vběžná základní škola, vzákladní škola pro tělesně postižené nvhodné sezení imobilních žáků npočítačová technologie njemná motorika ruky nrozumové schopnosti – snížená koncentrace, zvýšená unavitelnost, pomalé pracovní tempo nsocializační proces probíhá pomaleji npředmět dorozumívací dovednosti (součást IVP) Školy při zdravotnických zařízeních nzřizuje se MŠ, ZŠ pro nemocné a zdravotně oslabené děti v nemocničkách zařízeních nMŠ // ZŠ nherní terapie •zajištění ambulantních programů připravující rodinu a dítě na hospitalizaci •návrh plánu herních aktivit dle zájmu dítěte •doprovázení rodičů a dítěte na vyšetření •spolupráce se zdravotníky a jiným personálem nemocnice