Sociálně - afektivní učení a vyučování ® utváření systému hodnot, hodnotové preference a orientace, ® vzorců chování, potřeb a zájmů, ® životních cílů a ideálů, ® emoční, motivační a aspirační složky sociálních rolí a pozic, ® volních a konativních kvalit, charakterových rysů,mezilidských vztahů Afektivní cíle - rozvíjení ® všímavosti, vnímavosti, ® zájmu, ® pozitivního vztahu k určité věci, ® estetického cítění, ® morálních a jiných postojů, ® názorů, pocitů a hodnot. „Minimální" hodnotové kurikulum ® pozorně vnímat a citlivě prožívat svět při rozlišování pravdy od lži, dobra od zla, spravedlnosti od bezpráví, krásy od ošklivosti ® uvědomovat si své pozitivní síly, šance a maximálně je využívat; zdokonalovat se ® respektovat názory, postoje a práva druhých, být tolerantní a vstřícný ® racionálně myslet, konstruktivně se rozhodovat, věcně, slušně a čestně jednat ® produktivně pracovat a spolupracovat v zájmu společenského pokroku ® pečovat o své zdraví, výkonnost, zdatnost, kulturně žít a ze života se těšit ® aktivně se podílet by vybudování demokracie v zemi, na ochraně přírody, na lidské vzájemnosti, osobně přispívat k zachování míru na celém světě. Operacionalizace cílových kategorií ® a) pro emocionální učení - ovlivňování empatie, reflexe antipatie a sympatie: vžít se do situace druhého, vyjádřit svůj postoj k určitému jevu, ocenit význam... ® b) pro sociální učení - ovlivňování spolupráce, kooperace, řešení dilemat v konfliktech, asertivita: pracovat ve dvojici, spolupracovat ve skupinách na úkolu, řešit společně konflikt, přesvědčit ostatní o své pravdě... ® c) pro hodnotové učení - ovlivňování axiologických otázek, hodnot, hodnocení, evaluace: zhodnotit, vyhodnotit, posoudit, porovnat hodnoty, sestavit hodnotový žebříček, řešit morální dilemata, formulovat smysl a význam pedagogické situace.