Základy pedagogické metodologie PROMĚNNÉ (dokončení minulého semináře), HYPOTÉZY ORGANIZACE SEMINÁŘE ● Opakování - typy proměnných ● Závislé a nezávislé proměnné ● Co to jsou vědecké hypotézy ● Formulace hypotéz ● Chyby při formulování hypotéz ● Více hypotéz ● Nulová hypotéza OPAKOVÁNÍ KVANTITATIVNÍ PROMĚNNÉ ● Závisle proměnná - kriteriální, cílová ● Nezávisle proměnná - prediktor POKUSTE SE VYMYSLET ZÁVISLOU A NEZÁVISLOU PROMĚNNOU: HYPOTÉZY ● Hypotéza je vědecký předpoklad ● VÝZKUMNÝ PROBLÉM HYPOTÉZY ● „Hypotézy rozměňují na drobné výzkumný problém“ ● Příklad výzkumného problému: „Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků.“ ● Formulace hypotézy: „U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování.“ (podle Gavora 2006 s. 51) HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZA HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZA VYVRÁCENÍ T. HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZA VYVRÁCENÍ T. NOVÁ T. FORMULACE HYPOTÉZ ● Základní vlastnost hypotézy: vyjadřuje vztahy mezi proměnnými. ● Příklad výroku, který nemá vlastnosti hypotézy: „Dobří učitelé využívají ve třídě humor“. ● Výrok přeformulovaný do hypotézy: „Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepších učebních výsledků než učitelé, kteří nepoužívají humor.“ ● V hypotézách se mezi proměnnými vyjadřují vztahy (někdy také ve formě rozdílů či následků). (podle Gavora 2000 s. 52) ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZ ● Hypotéza je tvrzení. Vyjadřuje se oznamovací větou. Na konci výzkumu musíme toto tvrzení přijmout nebo zamítnout ● Hypotéza vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. ● Hypotéza se musí dát testovat (empiricky zkoumat). Její proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat. (podle Gavora 2000 s. 53) POKUSTE SE VYMYSLET A SPRÁVNĚ FORMULOVAT HYPOTÉZU: TYPICKÉ CHYBY PŘI TVORBĚ HYPOTÉZ ● Chyby vyplývající z nedodržení zlatého pravidla ● Formulace hypotézy je složitá a dlouhá ● Hypotéza obsahuje mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy (Podle Gavora 2000 s. 53) Při tvorbě hypotéz se už musíme zabývat tím, jak je budeme testovat! VÍCE HYPOTÉZ ● V případě, že výzkumník cítí, že například nějaká závislá proměnná je ovlivněna několika intervenujícími proměnnými, je lépe hypotézu rozdělit na několik hypotéz dílčích. ● Můžeme tedy hypotézy rozdělit na hypotézy hlavní a dílčí (někdy také pracovní) ● grafické rozlišení úrovně hypotéz: např. HII, h2 (podle Pelikán 2004, s. 44-45) POKUSTE SE VYMYSLET HLAVNÍ HYPOTÉZU A ROZDĚLIT JI NA HYPOTÉZY DÍLČÍ: NULOVÁ HYPOTÉZA ● Často se ve výzkumech využívá nulová hypotéza, tedy hypotéza, která předpokládá neexistenci vztahu. ● Příklad nulové hypotézy: „U žáků druhého stupně ZŠ neexistuje vztah mezi úrovní vědomostí o živozním prostředí a jejich přímou participací na ochraně životního prostředí.“ POKUSTE SE VYMYSLET NULOVOU HYPOTÉZU: ETIKA PŘI TESTOVÁNÍ HYPOTÉZ Je neetické a nemoudré zamlčet hypotézy, které se nám nepodařilo potvrdit, nebo se ukázalo, že jejich testování je příliš složité. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně