PODMÍNKY UKONČENÍ PŘEDMĚTU 1. Docházka alespoň 75% 2. Odevzdání návrhu výzkumného projektu (3-4 stránky) a výzkumného nástroje (dotazník, experimentální plán, arch na záznam pozorování, otázky pro interview, atd.) 4. Test z pojmů (poslední seminář) 5. Odborná rozprava - kolokvium ve zkouškovém období CO MUSÍ OBSAHOVAT NÁVRH VÝZKUMNÉHO PROJEKTU 1. Vymezení zkoumané problematiky - Jemný úvod (o čem je výzkum; proč je realizován) - Formulace výzkumného problému - Definice pojmů obsažených ve formulaci výzkumného problému 2. Zhodnocení dosavadních poznatků o zkoumané problematice - Pro účel našeho semináře postačí čerpat především z české literatury 3. Stanovení cílů výzkumu - „tedy to, co se pokouší plánovaný výzkum objasnit, jaká data a poznatky chce přinést, jaký problém hodlá vyřešit nebo k jeho řešení přispět apod.“ (Průcha 1995 s. 107) (doporučujeme volit skromné cíle) 4. Formulování hypotéz (zejména u kvantitativního výzkumu - u kvalitativního výzkumu to někdy není možné) - hypotézy odráží vztah poznané problematiky - hypotézy formulijují jako pozitivní výroky o očekávaných závěrech - hypotézy se mohou formulovat i jako tzv. nulová hypotéza (předpoklad neexistence vztahu) - hypotézy vyjadřují vztah mezi proměnnými - hypotézy se na konci výzkumu přijmou nebo vyvrátí 5. Výzkumná procedura - popis metody zkoumání - popis vzorku (souboru výzkumu) - jakým způsobem se bude volit výběrový soubor, jak bude velký, kdo patří do základního souboru, atd. 6. Časový harmonogram výzkumu - kdy bude výzkum zahájen - ve kterých časových fázích budou realizovány jednotlivé části etapy výzkumu 6. Organizační, materiálové a finanční zabezpečení výzkumu (nepovinné) 7.Způsob publikování a využití výsledků (nepovinné) Např.: diplomová práce, sborník na konferenci, odborný časopis, atd. Zprocováno volně podle: PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3, str. 103 - 111 Mgr. Zdeněk Hromádka Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, MU v Brně