Jazyková analýza textu Na pokraji moravské dědiny stojí bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. Je omítnutý pampeliškovou žlutí, má věžičky pokryté prejzy a korouhvičku s kohoutem. V zámečku je dětský domov. Žijí v něm děvčata a kluci od šesti do patnácti let, všeobecně zvaní Větrováci. 1. Znázorněte graficky 1. větu textu a graf popište. Na pokraji moravské dědiny stojí bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. 2. Ve větě V zámečku je dětský domov podtrhněte přísudek. 3. Podtrhněte v textu souvětí a určete jejich počet a druh. 4. Určete, jakým větným členem je v poslední větě všeobecně zvaní Větrováci. 5. Proveďte stavbu a slovotvorný rozbor slova zámeček. a) stavba slova: b) slovotvorný rozbor: 6. Které významy má toto slovo? 7. Co označuje slovo dědina? Napište k němu slovo základové. 8. Co se označuje slovem prejzy? 9. Uveďte spisovná synonyma k hovorovému slovu kluci. 10. Určete slovní druhy z textu (nad každé slovo číslo): na, bývalý, je, žluť, má, a. 11. Určete mluvnické kategorie u podstatného jména kohoutem a slovo zařaďte také ke vzoru. 12. Určete rod a vzor u podstatného jména děvčata. 13. Určete mluvnické kategorie u slovesa stojí a zařaďte sloveso do slovesné třídy a ke vzoru. 14. Zařaďte sloveso žít do slovesné třídy a ke vzoru. 15. Jsou v textu přídavná jména slovesná? Pokud ano, vypište je a napište, jak jsou utvořena. 16. Opravte chyby. Mount Everest stál osamnělý a záhadný až do 29 května 1953, kdy horolezecká výprava slezla jeho vrchol. Chlapci si představovali, jakby to vypadalo, kdyby podnikli výlet na divoký západ. Spočátku jezdila nejvýše 90ti kilometrovou rychlostí. S rukama skříženýma za zády sledoval vískající děti. Dennodenně se s ní loučil slovy: „A zítra nashledanou.“ Knihu L. N. Tolstoje by jste měli odevzdat nejpozději během čtvrtku. Řekl mě, abych na to zapomněla a abych to pustila z hlavy. Okna byly zateměny, nikdo v domě nebyl.