Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz ORGANIZACE SEMINÁŘE ● Ukončení předmětu ● Doporučená literatura k semináři ● Co je to věda ● Paradigma ● Vědecký výzkum ● Etapy výzkumu UKONČENÍ PŘEDMĚTU ● Odevzdat projekt výzkumu ● Odevzdat výzkumný nástroj (dotazník, experimentální plán, arch na záznam pozorování, otázky pro interview, atd.) ● Docházka ● Test ● Odborná rozprava - kolokvium DOPORUČENÁ LITERATURA K SEMINÁŘI ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ● PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2004. ● MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesta pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ● ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ● CHRÁZKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ● DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. ● HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. CO JE TO VĚDA? ● Fyzika? Pedagogika, Filozofie? ● Co je to pravda? ● “Naše poznání nebude nikdy úplné.“ ● T. H. KUHN: „Normální věda je výzkum pevně zakotvený v jednom či více vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá pro svou budoucí praxi.“ ● Normální věda je takový vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma podle Disman 2002 PARADIGMA ● Platforma pro vědeckou práci (hřiště s přísně vymezenými pravidly pro hru) ● Paradigma - aktuální přijatá vědecká praxe - zákony, teorie, aplikace, atd. ● “Jen to, co odpovídá paradigmatu, je vědou“ ● “Paradigma omezuje množinu řešení problému“ ● “Věda je to, co pokládají za vědu vědci v daném oboru“ ● Pracovat mimo paradigma je velice riskantní - vědecká revoluce (např. Koperník, Einstein - jejich práce vedla ke změně paradigmatu v oboru) podle Disman 2002 VĚDECKÝ VÝZKUM ● Def.: “Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické zkoumání hypotetických výroků o vztazích mezi přirozenými jevy“ (Kerlinger 1972) ● Kdo dělá výzkum? ● Jaký může být rozsah výzkumu? ETAPY VÝZKUMU ● Stanovení výzkumného problému ● Informační příprava ● Příprava výzkumných metod ● Sběr výzkumných dat ● Interpretace údajů ● Psaní výzkumné zprávy DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně