Základy pedagogické metodologie Kvantitativní výzkum ORGANIZACE SEMINÁŘE ● Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum ● Systémy ve společenských vědách ● Nepravá korelace ● vývojová sekvence ● chybějící třetí člen ● dvojí příčina KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ ● KVALITATIVNÍ ● číselné údaje ● Příprava výzkumných metod ● Sběr výzkumných dat ● Interpretace údajů ● Psaní výzkumné zprávy ● KVALITATIVNÍ ● slovní (nečíselný) ● citlivý k jednotlivcům ● malý počet osob ● velmi dobře popsaný a pochopený soubor KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ ● KVALITATIVNÍ ● číselné údaje ● Příprava výzkumných metod ● Sběr výzkumných dat ● Interpretace údajů ● Psaní výzkumné zprávy ● KVALITATIVNÍ ● Účast ● Vcítění se ● Sblížení ● Pororozumění člověku ● Konkrétní případ KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ ● KVALITATIVNÍ ● číselné údaje ● Příprava výzkumných metod ● Sběr výzkumných dat ● Interpretace údajů ● Psaní výzkumné zprávy ● KVALITATIVNÍ ● vytváření nové teorie ● nové problémy (neformální vztahy ve třídě, komunity, subkultury, atd.) KVANTITATIVNÍ A KVALITATIVNÍ VÝZKUM ● Kvant. výzkum: Existence objektivní skutečnosti ● Ideálem jsou přírodní vědy ● Pozitivismus, A. Comte, J.S. Mill (19.stol.) ● Kvalit. výzkum - subjektivní skutečnosti (E. Husserl - první pol. 20. stol.), fenomenologie ● Komplementarita, válka paradigmat PŘIROZENÝ SYSTÉM ● není informačně uzavřený ● uzavřený systém - je takový systém, který není ovlivněn ničím zvenší bez vědomí výzkumníka ● pokud si dovedeme představit, že něco ovlivňuje to, co zkoumáme, pak to musíme zařadit do přirozeného systému PŘÍČINY ZKRESLENÍ V SOCIÁLNÍM VÝZKUMU ● Nepravá korelace ● Vývojová sekvence ● Chybějící stření člen ● Dvojí příčina Kvantitativní výzkum Musíme se smířit s redukcí informací a se silným zkreslením reality DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně