Evidenční znaky: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Výzkumný záměr MŠMT ČR č. MSM0021622421 Dotazník pro učitele 1. stupně ZŠ na téma školní tělesná výchova Pokyny k vyplnění a cíl dotazníku: Ø Odpovězte, prosím, upřímně na níže položené otázky, které se vztahují k Vámi vedeným hodinám tělesné výchovy (dále jen TV). Ø Vyplňte i požadované osobní údaje - vždy jen jednu vybranou odpověď označte křížkem v příslušném rámečku a údaj případně doplňte. Dotazník je anonymní. Ø Vaše odpovědi budou sloužit jako východisko k posouzení aktuálního vývoje TV na ZŠ. Děkujeme Vám za spolupráci. 1.1. Jste: muž žena 1.2. Absolvoval(a) jste: gymnázium střední pedagogickou školu jinou střední školu 1.3. Absolvoval(a) jste: pedagogickou fakultu jinou fakultu (doplňte prosím): ................................................................................................... ....................... nemáte prozatím vysokoškolské vzdělání (v tomto případě neodpovídejte na otázku 1.4. a 1.5.) 1.4. Vysokou školu jste absolvoval(a) ve městě (doplňte prosím): .......................................................................... 1.5. Vysokou školu jste ukončil(a) v období: před r. 1960 1960 - 1969 1970 - 1979 1980 - 1989 1990 - 1999 2000 - dosud 1.6. Škola, na níž nyní vyučujete, se nachází v kraji (doplňte prosím): ................................................................... 1.7. Aktuálně vyučujete tělesnou výchovu v ročníku (třídě): 1. roč. 2. roč. 3. roč. 4. roč. 5. roč. 1.8. Vyučovat tělesnou výchovu je pro Vás činnost oblíbená? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 1.9 Sportujete nebo se jinak intenzivněji pohybujete ve svém volném čase? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 2. Na jaké učivo zaměřujete Vámi vyučované hodiny TV? 2.1. Na sportovní a pohybové hry (fotbal, florbal, vybíjená, košíková,…) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 2.2. Na gymnastiku (šplh, akrobacii, přeskok …) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 2.3. Na atletiku (běh, hod, skok …) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 2.4. Na tanec a rytmická cvičení s hudbou určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 2.5. Na podporu správného držení těla určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 2.6. Na kondiční cvičení (především sílu a vytrvalost) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 2.7. Na něco jiného (pokud ano, doplňte níže na vytečkovaný řádek) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne ………………………………………………………………………………………………………………….. 3. Myslíte, že ve svých hodinách TV předáváte žákům vědomosti: 3.1. O svalech a jejich správném posilování a protahování? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 3.2. O správném nebo vadném držení těla? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 3.3. O vlivu pohybu na zdatnost (zejména sílu a vytrvalost)? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 3.4. O tom, jak mohou žáci měřit a posuzovat svoji zdatnost? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 3.5. O pravidlech sportů a her? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 3.6. O bezpečnosti při pohybu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 3.7. O správných hygienických návycích v souvislosti s pohybem? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 3.8. O něčem jiném (pokud ano, doplňte níže na vytečkovaný řádek) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne …………………………………………………………………………………………………………………….. 4. Myslíte si, že jsou Vaším prostřednictvím žáci v hodinách TV vedeni: 4.1. Ke každodennímu sportování a pohybu i mimo školu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 4.2. K dobrým kamarádským vztahům při sportu a pohybu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 4.3. Ke správnému (fair-play) chování při sportu a pohybu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 4.4. K něčemu jinému (pokud ano, doplňte níže na vytečkovaný řádek) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne …………………………………………………………………………………………………………………….. 5. K čemu podle Vašeho názoru hlavně slouží hodiny v TV, v nichž vyučujete? 5.1. Ke zlepšování sportovních výkonů žáků určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 5.2. K aktivnímu odpočinku a pohybové zábavě při hrách a cvičení určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 5.3. Ke zlepšování zdatnosti žáků určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 5.4. Ke zlepšování sociálních vztahů mezi žáky určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 5.5. K podněcování pohybové aktivity žáků v jejich volném čase určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 5.6. Ke kladnému prožitku z pohybu určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 5.7. K něčemu jinému (pokud ano, doplňte níže na vytečkovaný řádek) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne ................................................................................................... .............................................................................. Děkujeme za pravdivé vyplnění dotazníku. Hodně úspěchů přejí pracovníci Masarykovy univerzity v Brně. Evidenční znaky: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Výzkumný záměr MŠMT ČR č. MSM0021622421 Dotazník pro žáky 6. ročníku základní školy Úkol: Ø Dotazník se týká tělesné výchovy (TV). Vybranou odpověď označ, prosím, křížkem v rámečku a případně odpověz na otázku čitelným (hůlkovým) písmem. Ø Vyber vždy jen jednu odpověď z nabídky „určitě ano - spíše ano - spíše ne - určitě ne“. 1. Označ, zda jsi: chlapec dívka 2. Uveď název kraje, v němž se nachází Tvoje škola: .................................................................................................. 6. Na jaké učivo byly podle Tvého názoru zaměřeny hodiny TV v Tvé třídě v 1. až 5. ročníku ZŠ? 6.1. Na sportovní a pohybové hry (fotbal, florbal, vybíjená, košíková …) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 6.2. Na gymnastiku (šplh, přeskok, akrobacie …) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 6.3. Na atletiku (běh, hod, skok …) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 6.4. Na tanec a rytmická cvičení s hudbou určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 6.5. Na správné držení těla určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 6.6. Na rozvoj zdatnosti (především vytrvalosti a síly) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 6.7. Na něco jiného (pokud ano, doplň to na níže vytečkovaný řádek) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne ................................................................................................... .......................................................................... 7. Myslíš, že jsi v hodinách TV v 1. až 5. ročníku získal(a) nějaké nové vědomosti? 7.1. O svých svalech a o tom, jak je posilovat a protahovat? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.2. O správném nebo vadném držení těla? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.3. O vlivu pohybu (např. jízdy na kole, běhu apod.) na Tvoji zdatnost? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.4. O tom, jak měřit a posuzovat svoji zdatnost? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.5. O pravidlech sportů a her? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.6. O historii sportů a her? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.7. O bezpečnosti při pohybu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.8. O správných hygienických návycích v souvislosti s pohybem? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 7.9. O něčem jiném (pokud ano, doplň níže na vytečkovaný řádek) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne ................................................................................................... .......................................................................... 8. Myslíš, že Tě učitel(ka) v hodinách TV v 1. až 5. ročníku k něčemu podněcoval(a)? 8.1. Ke každodennímu sportování a pohybu i mimo školu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 8.2. K dobrým kamarádským vztahům při sportu a pohybu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 8.3. Ke správnému (fair-play) chování při sportu a pohybu? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 8.4. K něčemu jinému (pokud ano, doplň níže na vytečkovaný řádek): určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne ................................................................................................... .......................................................................... 9. K čemu podle Tvého názoru hodiny v TV v 1. až 5. ročníku hlavně sloužily? 9.1. Ke zlepšování Tvých sportovních výkonů určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 9.2. K odpočinku a zábavě při hrách a cvičení určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 9.3. Ke zlepšování Tvé zdatnosti (vytrvalosti, síly, obratnosti ...) určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 9.4. Ke zlepšování kamarádských vztahů mezi spolužáky určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 9.5. K podněcování Tvé pohybové aktivity a sportování v Tvém volném čase určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 9.6. K něčemu jinému (pokud ano, doplň): určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne ................................................................................................... .......................................................................... 10. Byly hodiny TV v 1. až 5. ročníku pro Tebe příjemné a radostné? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne 11. Sportuješ nebo se jinak intenzivněji pohybuješ ve svém volném čase? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne Děkujeme za pravdivé vyplnění dotazníku. Hodně úspěchů přejí pracovníci Masarykovy univerzity v Brně.