Vybrané teze k FOV Doporučená literatura • Patočka, J. Filosofie výchovy. Praha 1997. • Palouš, R. K filosofii výchovy. Praha 1991. • Stark, S.- Demjančuk, N., Demjančuková, D. Kapitoly z filozofie výchovy. Pelhřimov 2003. • Störig, H. Malé dějiny filosofie. Praha 2000. • Tretera, I. Nástin dějin evropského myšlení. Praha 2002. Výchova má směřovat k určité ideji smyslu života, filosofie se pak ptá, hledá tuto ideu smyslu života. Prótagoras (481-411 př. n. l.) „Měrou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou.“ Sókratés (469-399 př.n.l.) • Destruktivní – vyvracející část (elenktická). • Konstruktivní – přivedení k poznatkům (maiutetická). • Anamnesis – rozpomínání (u Platóna). Platón (431-404 př.n.l) Výchovné pojetí součástí jeho spisů: Ústava, Zákony Platónovo pojetí duše • Rozumná duše. • Vznětlivě vášnivá duše. • Smyslově žádostivá. Podstatou Platónovy výchovy má být postupné přibližování se ideji Dobra. Aristotelés (384-322 př. n. l.) Teorie výchovy a vzdělání v dílech: • Politika a • Etika Nikomachova Složky duše: • vegetativní (rostliny, živočichové, lidé) • seznitivní (živočichové, lidé) • rozumová (lidé) trpný rozum činný rozum Výchova má směřovat k harmonii, celistvosti, má přispívat k socializaci jedince, jako tvora společenského – zóon politikon. Křesťanské pojetí • Člověk IMAGO DEI – stvořený Bohem, • EDUCATIO – vyvádění člověka z ponoření se do hmotného světa směrem k Bohu, • SCHOLÉ – prázdnost, volnost, osvobození. Aurelius Augustinus – sv. Augustin (354-430) Výchově a vzdělání se věnuje v dílech: • De magistro • De doctrina christiana • De ordine Předpokládá aktivní účast žáka, učitel poskytuje pouze základ o nějž se má žák opřít při vyvozování dalších souvislostí. Rozum je v závislosti na víře: „Věříme, abychom poznávali, nepoznáváme, abychom věřili .“ Člověk nalézá boží pravdu prostřednictvím „duchovního světla“ - iluminismus Tomáš Akvinský (1225-1274) • Vrcholné dílo Theologická summa, • zastával názorovou pozici umírněného realismu, • lidští učitelé pomocí aktivizace rozumových schopností žáků skrze vysvětlování a názor jej přivádějí k pravdám přirozeným – nezjeveným. • Pravdy nadpřirozené – zjevené může poznat pouze prostřednictvím víry skrze boží milost, Krista • obě pravdy vycházejí z Boha. Petr Chelčický (1390-1460) • dílo: Sieť viery pravej • Zásada nenásilí, obrácení člověka ke křesťanským principům prostřednictvím výchovy. Jan Amos Komenský (1592 – 1670) • Kněz a biskup Jednoty bratrské, • vybraná filos. díla: • Labyrint světa a ráj srdce • Obecná porada o nápravě věcí lidských • snaha o PANSOFII – vševědu • OMNES všichni • OMNIA všechno • OMNINO všemi způsoby • pojetí rovněž v PAMPEDII - vševýchově • člověk má jít cestou světla - VIA LUCIS • vševýchova jako urovnaná cesta k rozvádění vševědného světla po lidských myslích, řečech, skutcích • vševěda a vševýchova mají vést k všenápravě – PANORTHOSII. Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) • Fenomenologie ducha • Základy filosofie práva • světové dění je seberozvíjením ABSOLUTNÍ IDEJE • seberozvíjení se uskutečňuje dialekticky, ve třech stupních: • I. Idea se projevuje sama v sobě (logika) • II. Idea se projevuje navenek, popírá sebe sama (filosofie přírody) • III. Idea překonává svůj hmotný stav a na vyšší úrovni se vrací k sobě (filosofie ducha) Filosofie ducha • I. subjektivní duch • II. objektivní duch • III. absolutní duch • Proces výchovy má vést ke zdokonalení člověka a především k jeho zapojení se do společnosti. • Pedagogika má výchovou poskytnout jedinci, prostřednictvím rozumového osvojování, to, co potřebuje ke svému zařazení se do společnosti. • Výchova je tvořena: rodinou, občanskou společností, státním zřízením. • Prostřednictvím výchovy dochází k vývoji a zdokonalování lidského vědomí, které je součástí procesu seberozvíjení absolutní ideje. Wilhelm Dilthey (1833-1911) • Dílo: Život a dějinné vědomí, • filosofie života, • důraz na intuici, prožívání • splynutí s duší druhého, • duchovědy, duchovní vědy, duchovědná pedagogika, • hermeneutika, • „…plánovitá činnost, v níž se dospělí pokoušejí vytvářet duševní život dospívajících.“ Tomáš Garrigue Masaryk (1850-1937) • Sociolog, politik, filosof • dílo filosofické: Otázka sociální • Ideály humanitní • konkrétismus, • smysl lidského života - naplnění humanitou, lidskostí, soulad mezi rozumem a citem, zušlechťování sebe sama a celé společnosti, • základem morálka založená na zásadě „miluj bližního svého“, • důraz na jednání, praktickou realizaci této zásady, • výchova vyvážením rozumové a citové složky člověka.