Integrované terénní pracoviště PdF MU Terénní výuka Pracoviště vzniklo za účelem provozování terénní výuky ve všech jejich formách. Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tematické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Terénní výuka Terénní výuka je velmi specifická: - vyžaduje spoustu času na přípravu; - je náročná jak pro žáky tak pro učitele; - vyžaduje dokonalé plánování, přípravu pomůcek a metodických materiálů; - zahrnuje výběr míst pro krátkodobou a dlouhodobou terénní výuku a zpracování jejich charakteristik; - je náročná i z finančního hlediska; - je nutné dodržovat bezpečnostní hlediska; - má výrazný integrační charakter; - pěstuje u žáků různé druhy dovedností. Terénní výuka Z hlediska časového ji můžeme dělit na: 1. Krátkodobou – probíhá ve škole a v okolí školy, na školním pozemku, který je pro terénní výuku upravený – meteorologická budka, místní poledník, pískoviště pro modelování, arboretum, geopark atd. Její délka je zpravidla 1-2 vyučovací hodiny. 2. Středně dlouhou – vycházky do okolí školy, exkurze, návštěva muzea, planetária – obvykle trvá celý vyučovací den. • Dlouhodobou – vícedenní školní výlety, škola v přírodě,terénní cvičení atd. Terénní výuka Z hlediska krajiny, ve které probíhá jde o výuku: A. - V přírodní krajině více či mně pozměněné. - V kulturní krajině silněji či slaběji využívané. - V silně pozměněné krajině. B. - V městské krajině. - Ve venkovské krajině. Terénní výuka Z hlediska vedení terénní výuky jde o výuku kterou: - Připravují a vedou žáci. - Připravují společně s učitelem a vedou žáci. - Připravuje a vede učitel. Vytváření metodických materiálů Geografie a terénní výuka Stanovení cílů terénní výuky (objectives): 1. Znalosti s porozuměním např.: Uvědomění si a porozumění pojmu poloha, místo – každé místo v ČR i na Zemi má svoje specifické přírodní a kulturní podmínky a prošlo svým osobitým vývojem. 2. Dovednosti které vedou k tomuto cíli jsou popsány níže. 3. Postoje – vytváření vztahu ke krajině a k odpovědnosti současné generace za stav životního prostředí pro další život lidí na této planetě. Příprava studentů PdF MU a terénní výuka - Aby byli studenti učitelství schopni pracovat s dětmi v terénu, musí projít stejnou výukou. - Ve výuce geografie na PdF MU jsou to nejdříve odborná terénní cvičení. - Tato jsou završena terénním cvičením na Integrovaném odborném pracovišti, které je zaměřeno na metodiku práce v terénu. - Studenti mohou rovněž pomáhat učitelům ZŠ a SŠ, kteří jsou na pracovišti se svými třídami. Podobně je tomu i u studentů biologie a u studentů učitelství 1. stupně. -Studenti učitelství chemie a fyziky se připravují na fakultě v rámci laboratorních cvičení. Po 12 letech zkušeností s toto formou výuky můžeme konstatovat, že si nalezla místo v Učebních plánech našich absolventů. Stále se však záleží na zájmu studentů o tuto výukovou formu. Zejména geografie a biologie vyžaduje systematickou práci v terénu, která trvá i několik let. Záleží také na kvalitní podpoře vytvářených učebních materiálů. Příprava studentů PdF MU a terénní výuka - učební podpory Období 1995 – 1999 – ověřování metodických listů pro práci v terénu – završeno publikací – Hofmann,E.a kol. Jedovnice modelová oblast pro terénní vyučování. Akademické nakladatelství, CERM, Brno 1999, 128 s. Období 1999 – 2003 – důslednější propojování učiva vychází v podobě učebnice - Hofmann,E. a kol. Integrované terénní vyučování. Brno, Paido 2003, ISBN 80-7315-054-9 Období od roku 2003 – vytváření elektronické verze zpracované metodami GIS. Zpracování metodických materiálů a tvorba pomůcek pro terénní výuku. Elektronická podpora terénní výuky určená studentům PdF MU a učitelům z praxe Elektronická verze vznikla v průběhu zpracování diplomové práce na téma - Terénní výuka v modelové oblasti. Data, která poskytla k tomuto účelu firma GEODIS Brno, jsou chráněná. Po jejich zakoupení bude učebnice doplněna. V současné době pracujeme na kompletaci metodických materiálů a pomůcek. Elektronická podpora terénní výuky určená studentům PdF MU a učitelům z praxe Pracovní listy jsou označeny ikonami jednotlivých předmětů. To však neznamená, že jsou určeny jen jednomu předmětu. Pod ikonou Vv, je to např. činnost v lomu Seč. Při práci s materiálem se však zajímáme o to, proč tam je, jaký má charakter – tedy neživá příroda – geologie. Zajímá nás k čemu se využíval atd. Biologická pozorování a sběr dat využijeme jako doplnění tematického mapování např. při hodnocení kvality životního prostředí sledované lokality atd. Nezbývá než začít Před tím je však nutné dodržet všechny požadované předpisy. Vytvořit předpis školy pro terénní výuku, napsat rodičům, vybrat třídu, lokalitu, připravit se na výuku atd. To všechno vyžaduje odhodlání a především „odvahu“ učitele pracovat s žáky v terénu. Pokud vše dobře dopadne – kladný výsledek se určitě dostaví.