CIAL c L S T V I FRAUS PR E N A R E CAS S U květen/červen 2009 odpovědná redaktorka: Mgr. Helena Brandlová Vážení čtenáři. V naší příloze, věnované románským jazykům, vám chceme představit novou učebnici pro výuku francouzštiny jako druhého cizího jazyka, kterou připravujeme pro školní rok 2009/2010. Ve druhé polovině téhož roku ji chceme připravit také v interaktivní podobě. Předpokládaný pětidílný soubor učebnic Le francais ENTRE NOUS vychází z nejnovějších poznatků didaktiky. Odpovídá požadavkům platných vzdělávacích dokumentů a od začátku vede žáky k získávání a upevňování jednotlivých kompetencí podle Rámcového vzdělávacího programu na ZŠ, k dosažení daných úrovní A1-B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a v neposlední řadě ke složení zkoušek DELF. První dva díly učebnice Le francais ENTRE NOUS jsou zaměřeny především na dvanácti- až třináctileté žáky -začátečníky základních škol a víceletých gymnázií. Věříme, že tuto dvoujazyčnou učebnici uvítají jak učitelé, tak jejich žáci. Další díly pak ocení pozdější studenti vyšších ročníků víceletých gymnázií, gymnázií a středních škol, kteří se budou připravovat ke státní maturitě. Učebnici vytvořil autorský tým čtyř zkušených učitelek a také didaktiček francouzského jazyka. Autorky využily při tvorbě nové učebnice svých zkušeností z výuky francouzštiny na různých stupních škol a praxe s učebnicemi českých i zahraničních autorů. Do učebnice se rovněž promítly postřehy a znalosti autorek získané ve Francii na studijních stážích či výměnných pobytech studentů, spolupráce s rodilými mluvčími a spoluúčast na různých mezinárodních projektech. Le francais ENTRE NOUS francouzština jako druhý cizí jazyk Mgr. Sylva Nováková, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni Mgr. Jana Kolmanová, Akademické gymnázium Štěpánská, Praha 1 Daniele Geffroy-Konštacký, Pedagogická fakulta UHK, Hradec Králové Mgr. Jana Táborská, Gymnázim a Sportovní gymnázium Nad Štolou, Praha 7 Pětidílná plánovaná řada učebnic Le fran-qais ENTRE NOUS je zaměřena na výuku francouzštiny jako druhého cizího jazyka a svou koncepcí i rozsahem zaručí plynulý postup výuky až k maturitní zkoušce (úroveň B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky). Dvojjazyčná učebnice, předpokládá, v optimálním pojetí, probrat každý díl za jeden školní rok (70 hodin výuky). 1.a2. díl(A1) 7., 8. a 9. ročník ZŠ a odpovídající ročníky VG 3. a 4. díl (A2) odpovídající ročníky VGaZS 5. díl (B1) odpovídající ročníky VG a gymnázií Učebnice rozvíjejí všechny klíčové kompetence a usnadňují práci s průřezovými tématy. Lišty na okrajích stránek tvoří prostor pro odkazy na četné mezipředmětové vztahy (i s AJ), zajímavosti z frankofonního prostředí, poznámky týkající se jazykového systému francouzštiny a strategie učení. Zadání ke cvičením je v prvních dílech dvojjazyčné. Výklad gramatiky je přiměřený dané úrovni a věku žáků, je postavený na příkladech a srovnání s mateřským jazykem. Učebnicový soubor je veden pravidly „nového pravopisu" ve francouzštině, přičemž ve slovníčku uvádí i variantu starší, s níž se žáci mohou běžně také ještě setkávat. Učebnice + audio CD pro žáky Le fran-qais ENTRE NOUS 1 (A1.1)\e rozdělena do 8 tematických celků (1. lekce doporučená jako audioorální-audiovizuální kurz), rozvíjejících všechny komunikativní řečové dovednosti. Každá lekce má 8 stran, vstupní strana s bohatým fotografickým materiálem je motivační - Co se naučíš; dalších 6 stran přináší texty a dialogy, slovní zásobu v kontextu, uvedení gramatiky různými přístupy, nácvik výslovnosti zábavným způsobem; cvičení jsou zde zaměřena na vyvážené osvojování všech komunikativních řečových dovedností (kromě dovednosti psaní, která je rozvíjena v pracovním sešitě) a přiblížení reálií frankofonních zemí. Na konci každé lekce najdeme písničky, básničky, jazykolamy a důležité shrnutí - Už umím s příklady, jehož prostřednictvím jsou žáci systematicky vedeni k sebehodnocení. Rozvoj autonomie žáků je podpořen i četnými prvky projektové výuky a samostatnou „projektovou" lekcí. Učebnici uzavírají francouzsko-české pokyny ve třídě a abecední slovníček s odkazy na příslušné lekce Pracovní sešit obsahuje aktivity na procvičování učiva z učebnice převážně v psané podobě; dále jednu stranu autoevaluačního testu a dvojjazyčný slovníček za každou lekcí. Uprostřed sešitu je vložena příloha s celkovým přehledem probrané mluvnice Příručka učitele + audio CD pro učitele zpracovává metodickéh postupy k jednotlivým lekcím, průřezová témata a konkretizuje klíčové kompetence. Vyučující zde nalezne testy k jednotlivým lekcím, přepis nahrávek cvičení na rozvoj dovednosti poslechu s porozuměním, pracovní listy s doplňkovými aktivitám a kopírovatelné předlohy. květen/červen 2009 Nakladatelství Fraus • kopírování povoleno PECIÁL cizí jazyky NÁPADY, ZAJÍMAVOSTI A PRAKTICKÉ NÁMĚTY PRO VYUKl 'áci se v úvodu všech lekcí seznámí s obsahem celku a výstupními dovednostmi. květen/červen 2009 © Nakladatelství Fraus • kopírování povoleno cizí jazyky JS PRO CTENARE CASOPISL Au clair de la lune patří mezi nejznámější francouzské písně a zpívá se dětem. Autorem je, podle některých zdrojů, Jean-Baptiste Lully (1632-1687). Tento hudební skladatel působil na královském dvoře, který vidíš na obrázku. Víš, jak se jmenuje, a kdo ho nechal postavit? Cest ma famillc Au clair de la lune ľn ■"**..- . - * * * * j * ! + * r ~ Au clair de la lu - ne, Mon a - mi Pier-rot, Pré-te -moi ta ť£~ - P * * ■ í ■ * * ' * plu - me Pour é-crire un mot; Ma chan-delle est mor - te, £'**'-L. \* ■■*■ * ''• -'- \* ? ' w\~ l Je n'ai plus de feu, Ou-vre-moita por-te Pourľa-mourdeDieu Petits exercices pour ta langue. Malá cvičení pro tvůj jazyk. Mon pere est maire, mon frěre est masseur. ®r~ Cest trop tard pour le tram trente-trois ! Uvést základní údaj e o členech své rodiny a j ednoduše popsat osobu. Cest mon onde. - II s'appelle Paul, II a 40 ans, II est médecin, íl est grand et mince. Počítat do 69. Pojmenovat některá zvířata. faí deux chíens, une tortue et un perroquet. Vyjádřit umístění v prostoru. Benjamín est devant sa mamíe. souboru se žáci naučí nejznámější francouzské lidové písně. Jejich funkce je mnohačetná i v rámci mezipředmětových vztahů, například: Motivace ke zpěvu a objevování francouzské kultury (viz obě poznámky na liště), možnost dalšího procvičování gramatiky a získávání rozšiřující slovní zásoby; z hlediska zvukové stránky uplatnění jevu vázání a navazování konsonantického i vokalického. Již od 1. dílu je žák systematicky veden ke správné percepci a produkci francouzštin; Jednoduché „jazykolamy" představu malá fonetická cvičení, která mají vždy určitou souvislost s probíranými jevy lexikálními a gramatickými. Vyučují jejich prostřednictvím žáky vedou neien ke jednotlivých hlásek, ale i k rozmanité realizaci jevů prozodických. květen/červen 2009 Nakladatelství Fraus • kopírování povoleno PECIÁL cizí jazyky NÁPADY, ZAJÍMAVOSTI A PRAKTICKÉ NÁMĚTY Předřečová cvičení s pobídnutím A TOI I žáky vedou k praktické aplikaci toho, co bylo Q« H Entraine-toi ä la presentation ďune personne. Ensuite, pose 5 questions ä ton voisin. Procvič si představení nějaké osoby. Pak polož 5 otázek svému sousedovi. Comment s'appelle ton frěre ? -> Mon frěre s'appelle Jirka. Comment s'appelle ta soeur ? Comment s'appelle ton professeur ? Comment s'appelle ta maman ? Comment s'appelle ton copain / ta copine ? Comment s'appelle ton papa ? Comment s'appellent tes grands-parents ? Comment s'appelle ton cousin / ta cousine ? A TOI ! květen/červen 2009 © Nakladatelství Fraus • kopírování povoleno JS PRO CTENARE CASOPISl Cest ma famille Photo de famille Je suis Benjamin. Aujourďhui, c'est mon anniversaire. Toute la famille est lá et mon oncle Patrick prend la photo. Sur la photo, je suis devant mamie. Mamie est au milieu, devant mes parents. Ma grande sceur Melanie est á gauche de maman. Devant papa se trouve mon chien Balou. Á droite, c'est ma tante Marie-Christine avec Richard, mon cousin. C'est unbébé. 10 Quel age ont-ils ? Kolik je jim let? Benjamin a 12 ans. 18 ans ■ 40 ans 3 ans 1 an 65 ans 42 ans 12 ans H Tu as une photo de famille ? Parle de ta famille. Máš rodinnou fotografii? Řekni něco o své rodině. ÄTOI Damien 12 Oú sont les lapins ? Kde j sou králíci? 1. est devant 2. est derriěre 3. est au milieu. 4. est á droite. 5. et sont á gauche. A TOI I k nácviku dovednosti mluvení. PECIÁL cizí jazyky NÁPADY, ZAJÍMAVOSTI A PRAKTICKÉ NÁMĚTY Q.C V Cest ma famille hoisis la forme correcte du verbe avoir puis complete le tableau, fber správný tvar slovesa avoir a potom doplň tabulku. avoir ne pas avoir je 0') suis ont ai tu sont es as il, eile, on ai a es nous étes avons ont vous avez sommes est ils, elles ont ai sont ^toi ! Dessine 1'arbre genealogique de ta famille, puis présente-le ä ton voisin. vakresli rodokmen své rodiny a představ ho sousedovi v lavici. Pracovní sešit přináší celou řadu cvičení, v nichž žák může uplatnit svou kreativitu. ! V ,'arbre genealogique « imaginaire ». Imaginární rodokmen. Nyní si můžeš nakreslit „vymyšlený" rodokmen. Místo skutečných členů rodiny doplň známé osobnosti nebo postavičky, které bys měl rád ve „své" rodině. ■ 21 květen/červen 2009 © Nakladatelství Fraus • kopírování povoleno ľENARE CASOPISl Cest ma famille 3 Qui est qui ? D'apres le texte, trouve le nom de chaque membre de la famille. Kdo je kdo? Podle textu najdi jméno každého člena rodiny. Mon grand-pěre Francois est á gauche de Marianne, ma grand-měre. Mon oncle Paul est derriěre mon papi. Ma taňte Sylvie est á droite de Paul. Enzo, mon cousin, est entre Sylvie et Paul. Mon frěre Pierre est devant mamie et papi, á gauche. Á droite de Pierre, c'est ma cousine Virginie. Mes parents ne sont pas ici. Cvičení na výcvik k dovednosti čtení s porozuměním ■ PjCherche ľintrus. Najdi, co do řádky logicky nepatří. 1. cinquante trente vingt-et-un quarante 2. měře ' grand-měre cousin taňte 3. grand fran?ais mince blond 4. médecin musicien acteur chanteur 5. lapin perroquet chat chien Í3 Trouve les 10 mots caches et écris-les. Najdi 10 ukrytých slov a vypiš je. ' ovni zásoba je procvičována zá formou. bavnou R P 0 I S S 0 N S Z J C H E V A L P E C H A M S T E R E R H G E R B I L L E P A C P E R R 0 Q U E T H T 0 R T U E C N Y I N M H E U M H T P E C B I U N B F B S N V M U I L A P I N květen/červen 2009 Nakladatelství Fraus • kopírování povoleno PECIÁL cizí jazyky NÁPADY, ZAJÍMAVOSTI A PRAKTICKÉ NÁMĚTY PRO VYUKL Žáci jsou seznamováni s příklady matematických operací od samého začátku Drobná zábavná cvičení na upevňování znalosti psané podoby jazyka. Cest ma famille Compte ä haute voix. Počítej nahlas. plus égale moins égale 25 + 36 = ________ 42 - 6 = 37 + 8 = ________ 58 - 9 = 10. Complete avec « . », « ? » ou « ! ». Doplň správná znaménka. Cílní- A/TáliTiía r»T íti flnii art Erafiírna - Salut, Melanie, ?a va - Oui, super, et toi - Trěs bien Tu es en France Oui, en Bretagne Avec qui Avec mes parents et ma cousine|_ Réécris le message de Sylvie. Přepis vzkaz od Sylvie. salutjemappelleSylvieetjesuisbelgejesuisgrandeminceetbruneddema indevantlécole V pracovním sešitě jsou využita i cvičení překladu a různé typy diktátů. B3|Trouve les noms des professions. Najdi názvy povolání. natejolisur_______________________ feucoifr ___ ecinméd _______________________ ofeprsesur ___ Tr; aduis. Přelož. 1. Jak se jmenuje tvoje teta? 2. Můj bratr je velký a hubený. 3. Kolik je ti let?_____________ 4. Jeho sestra je hezká._ 5. Já nemám sestru. ___ 6. Mám dvě kočky._____ EjJ/w ctée. Diktát. Ce_____mes cousins. Mon _ _ans. II _ mince, il est ■ 23 květen/červen 2009 © Nakladatelství Fraus • kopírování povoleno