Teorie umění a hudební sémiotika Seminární práce odevzdaná v zápočtovém týdnu (okruhy): * Diference a specifika artificiální a nonartificiální hudby * Masová kultura jako problém XXI. století * Umění a kýč Program přednášek: 1. Vztah estetiky a teorie umění. Umění, klasifikace umění, specifičnost uměleckého sdělování, výrazové prostředky jednotlivých druhů umění. Extenzivní a intenzivní přechody. 2. Funkce, potenciální a aktualizovaná hodnota, proměnlivost norem. Základy obecné sémiotiky (syntaktika, sémantika a pragmatika). Teorie znaku. 3. Vývoj obecné, uměnovědné a hudební sémiotiky 4. Základní typy znaků: ikon, index, symbol; teorie znaků (type, token, interpretant, sémantém, metaznak). 5. Umělecké dílo jako znakový systém, kódy v hudbě a ostatních druzích umění (problematika slohu, stylu). Denotace – konotace; prezentace – reprezentace ve vztahu k uměleckému dílu 6. Problematika analýzy uměleckého díla 7. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti 8. Masová kultura obecně 9. Kýč jako produkt masové kultury, problematika reklamy; tzv. midcult 10. Problematika vztahu artificiální a nonartificiální hudby; komerčnost v hudbě 11. Vnímání uměleckého díla (shrnutí) Doporučená literatura: Fukač, J. - Poledňák, I. K typologickým polarizacím hudby, zejména polarizaci hudby artificiální a nonartificiální. Hudební věda, 1977, č. 4. Chvatík, K. Strukturální estetika. Praha : Victoria Publishing 1995. Kulka, T. Umění a kýč. Praha : Torst, 1997. 183 s. ISBN 80-85639-17-3. Marek, Z. – Faltus, L. K sémantické analýze hudebního díla. Brno : PdF UJEP, 1982. Volek, J. Kapitoly z dějin estetiky. Praha : Panton, 1985. ISBN (úvodní kapitoly) MASOVÁ KULTURA Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1995. Eco, U. A Theory of Semiotics. Bloomington : Indiana University Press, 1976. McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. Postman, N. Ubavit se k smrti. Praha : MF, 1999. Scruton, R. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha : Academia, 2003. SÉMIOTIKA A OBECNÁ TEORIE UMĚNÍ Faltus, L. Hudební sémiotika pro skladatele. Brno : JAMU, 1993. Fukač, J. a kol. Základy hudební sémiotiky. I, II.,III., Brno : MU, 1992. Jiránek, J. Tajemství hudebního významu. Praha : Academia, 1979. Volek, J. Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém, Opus musicum, 1981, č. 5, s. 129-142; č. 6, s. 161-174; č.10, s. 289-295. Volek, J. Základy obecné teorie umění. Praha : SPN, 1968. Hawkes, T. Strukturalismus a sémiotika. Brno : Host, 1999. Okruhy ke zkoušce z předmětu Teorie umění a hudební sémiotika 1. Definice sémiotiky, rozdělení a vývoj disciplíny 2. Znak, definice znaku, referenční trojúhelník, znakový systém, typy znaku, konotace, denotace 3. Výklad znaku, interpretace, meta-znak, specifičnost hudby ve srovnání s ostatními druhy umění 4. Paradigma, syntagma, prezentace, reprezentace 5. Teorie umění ve vztahu k estetice, extenzivní a intenzivní přechody, pojem umění 6. Funkce, hodnota, norma, aktuální a potenciální hodnota, druhy postojů 7. Kýč, problematika kýče, vztah artificiální a nonartificiální hudby 8. Masová kultura – definice, zákonitosti, specifika masové komunikace) 9. Krize norem v umění a estetice 19. století, problematika negace vývoje 10. Vnímání uměleckého díla (shrnutí)