5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog Krize rodiny: - nízký počet manželství - jedno dítě - životní styl (konzumní společnost) Funkce rodiny: - biologicky – erotická (reprodukční) - ekonomicko – zabezpečovací - emocionální - Výchovná Výchovný styl: „Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení.“ RVP PV str.6 RVP PV – podmínka č.7 Spoluúčast rodičů * Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, dle svého zájmu zde vstupovat do her svých dětí. Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů apod. * Pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. * Pedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad. * Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě; nabízí rodičům poradenský servis i nejrůznější osvětové aktivity v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí. 5. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI - Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících KVALITU (profesionalitu) - Kompetence učitelky MŠ (Vašutová, 2001) - Standard učitele (www.standarducitele.cz) - Požadavky vyplývající z RVP PV 5. Předškolní pedagog Pokuste se z výše uvedených informací (především RVP PV) doplnit kompetence: • Kompetence didaktická a oborově předmětová • Kompetence diagnostická a evaluační • Kompetence psychosociální a komunikativní • Kompetence manažerská 5. Předškolní pedagog PRACOVNÍ DOBA a PRACOVNÍ NÁPLŇ: 31 hodin -přímá práce u dětí 9 hodin – nepřímá práce: * Plánování * Příprava pomůcek * Vedení dokumentace (TK, záznamy o dětech, hodnocení…) * Další vzdělávání, samostudium * Účast na ped. a provoz. radách * Organizační záležitosti třídy – výzdoba, spolupráce s kolegyní… * Spolupráce s rodiči – schůzky, hovorové hodiny…. * Specifické úkoly – vyplývají z náplně práce (BOZP, Inventarizace, knihovna, výzdoba školy….) LITERATURA ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X KOŤÁTKOVÁ, S. Humanisticky orientovaná proměna učitelky. In Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Praha: APV, 2002. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8 VAŠUTOVÁ, J. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In WALTEROVÁ, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha : PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-059-5