4. Proměny cílů předškolní výchovy, humanisticky orientované vzdělávání Empirismus * považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit * dítě je jako tvárný objekt má být zformován do určitého tvaru * zastánci tohoto směru vysoko hodnotí utváření návyků a proces učení kouskují do účelných kroků (Bacon, Lock) Nativismus * vývoj člověka je dán předem a je nezávislý na aktuální zkušenosti * dítě si musí hrát a tvořivě se rozvíjet samo, vztahy mezi dítětem a dospělým jsou založeny na úctě k dítěti, k jeho osobnosti * zastánci přirozené výchovy, kteří předpokládají, že vše je v dítěti již dáno Tolstoj, Rousseau, Dewey, Ericson Interakcionismus * střední cesta, která předpokládá, že něco je dáno, něco je ovlivněno vývojem * na dospělého se zde nepohlíží jako na zkušeného instruktora, poskytujícího dítěti informace a znalosti, ale spíše jako na prostředníka, s jehož pomocí dítě může rozvinout své vlastní strategie, iniciativy a vytvořit svá vlastní pravidla * J. Piaget, L.S. Vygotskij 4. Proměny cílů předškolní výchovy 1. Reformní hnutí 2. Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy (1938) - činnostní metody (děti rozlišují, třídí, jmenují…) 3. Prozatímní pracovní program pro MŠ (1945) 4. Pracovní program pro mateřské školy (1948) – jednotná škola 4. Proměny cílů předškolní výchovy 4. Prozatímní osnovy pro mateřské školy (1953, 1955 – Osnovy pro MŠ) - výchovné složky - úkoly pro učitelku - věkové rozdělení dětí - pevný časový harmonogram - mizí pojem spontánní hra (tvořivá) 4. Proměny cílů předškolní výchovy 5. Osnovy výchovné práce (1960) + Metodika „Rok v mateřské škole“ - pojetí hry volnější (1963 – i pro jesle) 6. Program výchovné práce v jeslích a mateřských školách (1967) - přibývá množství úkolů (1975 druhé zaměstnání pro nejstarší skupinu) 7. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy (1978,1984) + obsáhlé metodiky 4. Proměny cílů předškolní výchovy Rizika kolektivistické výchovy (Šulcová, 1989): - chybějící postupná adaptace - vysoký počet dětí na třídách a absence individuální práce s dětmi - výchovná zaměstnání, která dostatečně nerespektují individuální tempo dětí, čímž vzniká chronická situace spěchu - mylné chápání MŠ jako přípravy na základní školu - převládající řízené činnosti ve vnuceném tempu místo činností spontánních - přílišné akcentování rozvoje intelektových funkcí na úkor ostatních, zejména emocí 4. Proměny cílů předškolní výchovy, humanisticky orientované vzdělávání Východiska – humanistická psychologie: A. H. MASLOW - hierarchie lidských potřeb C. R. ROGERS - bezpodmínečné přijetí dítěte takové, jaké je - rozvoj osobnosti dítěte na základě vnitřní motivace 4. Proměny cílů předškolní výchovy, humanisticky orientované vzdělávání Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku (2000) „…prakticky vůbec žádné zohlednění k individuálním potřebám dětí. Nakonec ani větší důraz, jež kladou učitelky a ředitelky spíše na názory a potřeby zřizovatele než na návrhy rodičů, nevyznívá příliš ve prospěch skutečně individuálnímu přístupu k dětem“. 4. Humanisticky orientované vzdělávání Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha (2001) * Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit. * Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte). Zároveň stanovit podmínky, za nichž může být předškolní vzdělávání uskutečňováno. Zabezpečit aplikaci rámcového programu podle konkrétních podmínek škol a dětí – školní kurikula. * Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách univerzit nebo na vyšších odborných školách s akreditací pro bakalářské studium. Toto opatření chápat i jako snahu o zvýšení jejich sociálního a profesního statutu. Školský zákon (2004) * Jako zásadní se jeví formulace obecných cílů vzdělávání, mezi něž patří např.: * zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce * vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech účastníků vzdělávání * zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod * pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost Osobnostně orientovaný model (Opravilová) *model si klade za cíl překonat důsledky předcházející etapy, která nerespektovala přirozené potřeby dítěte a přehlížela některé vývojové zákonitosti v zájmu skupiny a tím tlumila svobodný, individualizovaný rozvoj osobnosti *základem je rozvoj individuálních zájmů a předpokladů dítěte prostřednictvím spontánních zkušeností, ale i záměrného učení. Důraz klade na vymezení pravidel a hranic, které dítěti pomáhají orientovat se v tomto světě ZÁSADY OOM: * Vztah k dítěti * Vztah k rodině * Vztah MŠ k počátečnímu vzdělávání * Hra a učení * Alternativnost * Samostatnost, spontánnost a tvořivost * Individualizace Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová): - holistické pojímání zdraví - rozvoj zdravých životních návyků PRINCIPY N A ZÁSADY PZMŠ: Respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa Rozvíjení komunikace a spoluprác • učitelka podporující zdraví • věkově smíšené třídy • rytmický řád života a dne • tělesná pohoda a volný pohyb • zdravá výživa • spontánní hra • podnětné věcné prostředí • bezpečné sociální prostředí • participativní a týmové řízení • partnerské vztahy s rodiči • spolupráce mateřské školy se základní školou • začlenění mateřské školy do života obce LITERATURA HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 Pracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč.IV1948 Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1984. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha: Studovna učitelek, 1938.