Metody a techniky dramatické výchovy při osvojování cizího jazyka Současná cizojazyčná výuka, stejně jako dramatická výchova, se vyznačuje následujícími principy: orientace na žáka, kladení důrazu na proces učení, individuální přístup k žákům, činnostní pojetí výuky i učení se prožitkem, čímž se významně posiluje emocionální rovina vnímání, jež poté přispívá k lepšímu zapamatování informací – v našem případě o jazyce. Metody a techniky dramatické výchovy se tak stávají pedagogickým potenciálem, který může usnadnit, zkvalitnit či zpestřit vyučování i učení cizímu jazyku, a to jak u běžných žáků, tak i u žáků se specifickými poruchami učení. V odborné literatuře existuje řada klasifikací těchto metod a technik, pro naše účely využíváme upravenou verzi Valenty (1998). 1. Metody pantomimicko-pohybové (např. částečná pantomima, dotyková pantomima, narativní pantomima – přesný popis, volný popis, pantomimický překlad – volné sehrávání obsahu slova, úplná pantomima, předávaná pantomima – předávání předmětu, dárku, hrč udělá pohyb a třída jej rozvine, živé + nehybné obrazy – štronzo (Standbilder). 2. Metody verbálně-zvukové (např. brainstorming, čtení – hlasité, tiché, dialogické monology – monodialog (jeden hráč dvě postavy), qausidialog – telefonování, diskuse, dotazování a odpovídání – horká židle, interview, průzkum, extralingvistické hry – parafráze, hádka, konverzace, mluvící předměty – mluvení za loutku, za věc, za osobu, monolog – agitace, komentáře, reportáž, vyprávění, minidialog, neviditelné hlasy – komunikace ve tmě/za zády, zástupná řeč – nesmyslné zvuky, zpěv a hudební exprese.) 3. Metody graficko-písemné (např. deník, dopis, dotazník, esej, formulář, inventáře a seznamy, inzerát, myšlenkové mapy, plakát, projekt, recenze, reflexe, telegram, životopis) 4. Metody materiálově-věcné (např. práce s objektem, kostýmem, loutkou, maskou, papírem …) Během Vaší praxe pozorujte prosím výuku a vyplňte pozorovací dotazníky dle následujících pokynů. Ke každé oblasti (výslovnost, gramatika, slovní zásoba) nejprve zaškrtněte pozorovaný ročník (popř. ročníky) a doplňte dle údajů vyučujícího, kolik dětí ve třídě má diagnostikované poruchy učení a jejich nejčastější typy. Poté zaznamenejte do tabulky metody a techniky dramatické výchovy, které se v pozorované výuce objevují (dle výčtu výše). Stručně popište celou aktivitu, v případě nedostatku místa využijte obrácenou stranu pozorovacích listů. Děkuji. 1. Metody a techniky dramatické výchovy při osvojování správné výslovnosti Ročník Celkový počet žáků ve třídě Z toho počet žáků s poruchami učení 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Typy poruch: 1. Metody pantomimicko-pohybové 2. Metody verbálně-zvukové 3. Metody graficko-písemné 4. Metody materiálově-věcné 5. Hry 2. Metody a techniky dramatické výchovy při osvojování gramatiky Ročník Celkový počet žáků ve třídě Z toho počet žáků s poruchami učení 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Typy poruch: 1. Metody pantomimicko-pohybové 2. Metody verbálně-zvukové 3. Metody graficko-písemné 4. Metody materiálově-věcné 5. Hry 3. Metody a techniky dramatické výchovy při osvojování slovní zásoby Ročník Celkový počet žáků ve třídě Z toho počet žáků s poruchami učení 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Typy poruch: 1. Metody pantomimicko-pohybové 2. Metody verbálně-zvukové 3. Metody graficko-písemné 4. Metody materiálově-věcné 5. Hry