Dramatická výchova směrem k divadelnímu tvaru Mirka Kolmanová Učitelství pro 1.st. Z UČO: 162456 SCÉNÁŘ Zaříkávač hadů ( indická pohádka, z knížky Kouzelný svět pohádek) Postavy: • VYPRAVĚČ- měl by stát na kraji pódia, v každé scéně na stejném místě pro přehlednost diváků a nemusí být převlečen do nějakého kostýmu. (Záleží na vypravěči, co si sám zvolí.) • RÁDŽ- vydělává peníze jako zaříkávač hadů, měl by mít na sobě tepláky a delší šaty,tak nad kolena a v pase uvázanou barevnou stuhu,nebo šátek a na hlavě udělaný ze šátku turban, a protože jsou chudí,tak by měl být bosý. • AKBA- Rádžova žena, měla by mít na sobě dlouhou barevnou sukni, nějaké tričko a kolem těla ještě uvázaný dlouhý šátek, na hlavě pak udělaný z barevného šátku turban a na čele červenou tečku mezi očima, jak to indické ženy mívají. • HAD- nějaká menší štíhlá postava, natřený zelený obličej a oblečen nejlépe do nějakého zeleného kompletu Pozn: Místo nějakého gumového hada jsem raději zvolila přímo postavu hada, aby se had mohl do rytmu píšťaly pohybovat. A určitě to bude tak zajímavější se ,, živým‘‘ hadem. • 3 LUPIČI- opět na hlavách turbany a kostýmy v podobě indického oděvu jako u Rádže • ,,LIDÉ‘‘- přihlížející na návsi a ve městě na hada, hází Rádžovi mince. Opět indické kostýmy, namícháni muži se ženami. Pozn: ve scéně ,,Náves‘‘- 5 lidí ve scéně ,,Město‘‘- 10 a více lidí Scény: Pomocí štronza při rozehrávání a ukončování jednotlivých scén společně s pomocí střídání světla za tmu a naopak se nám scény oddělí. Při vyprávění vypravěče si herci zatím připravují další scénu. Na jevišti bych si představovala co nejméně rekvizit, pro jednoduchost, finanční nenáročnost a aby to bylo všem dostupné. • scéna A- Náves: Bez rekvizit, rozdíl mezi návsí a městem bude znázorněn počtem procházejících lidí a vypravěč i jasně říká, kde se scéna odehrává. • scéna B- Chaloupka: Postačí jen židle a stoleček. • scéna C- Město: Opět bez rekvizit, pouze kolemjdoucí lidi. • scéna D- Les: Jako kulisy tak 2-3 stromy. Osnova: 1) scéna A – Vypravěč seznámí diváky s hlavní postavou příběhu. A Rádž si na návsi vydělává peníze jako zaříkávač hadů. 2) scéna B + scéna C- Rádž oznámí své ženě, že tentokrát půjde vydělat peníze do města, a tak i učiní, vydělá spoustu peněz, ale bohužel si nevšiml třech sledujících lupičů. 3) scéna B + scéna D- krádež zlata, ale lupiči zjistí,že se při krádeži spletli a místo zlata si odnáší jedovatého hada. 4) scéna B- zjištění krádeže a návrat hada Vlastní scénář: 1) Scéna A- Vypravěč: V malém bílém domě u řeky Gangy žil Rádž (vstoupí na jeviště) se ženou Akbou ( vstoupí na jeviště). Byli velmi chudí, ale přesto pořád šťastní.(Obejmou se a políbí se). Rádž si vydělával peníze jako zaříkávač hadů. Každé ráno vzal koš se smrtelně jedovatým hadem, kobereček a píšťalu a odešel na náves.(Rádž tak vše učiní). Tam si rozložil kobereček, posadil se, sundal z koše víko a začal hrát na píšťalu.(Rádž vezme koš,kobereček, posadí se, sundá z koše víko a začne hrát na píšťalu, tak, jak to vypravěč postupně vypravuje, zhasnou se světla a je pouze slyšet hraní na píšťalu. Tma dává prostor hadovi, aby vlezl do koše. Poté se světla rozsvítí. Přicházejí lidé a dívají se. Had pomalu vystrkuje hlavu a začne se pohupovat do rytmu hudby). Vypravěč: Všichni věděli, že had je velmi jedovatý, a tak se moc nepřibližovali, ale raději hodili Rádžovi pár mincí. (Lidé se chodí dívat postupně po jednom po uplynutí určité doby a hází Rádžovi po jedné,max. dvou, mincí.) K večeru Rádž přestal hrát.(Světla se ztlumí a Rádž přestane hrát, had zmizí nenápadně z jeviště) Rádž ho přikryl víkem, sroloval kobereček, zastrčil píšťalu a nesl koš s hadem domů.(Rádž dělá přesně to, co vypravěč říká).Když Rádž zastrčí píšťalu, světla se už zcela vypnou a herci připraví jeviště na scénu B. Hudba! 2) Scéna B+ scéna C- (Rozsvítí se světla). Vypravěč: Jednou večer se Rádž obrátil na Akbu. Rádž: Zítra půjdu s hadem do města. Je tam více lidí než ve vesnici a mají více peněz na rozdávání.( světla zhasnou a odklidí se židle se stolkem, pak se rozsvítí světla). Vypravěč: Příští den za svítání Rádž vyrazil.(Rádž si sebere koš, kobereček, zastrčí si píšťalu a kráčí do města). (Rádž se posadí a opět začne hrát, světla se zase zhasnou a nechá se diváky poslouchat pouze Rádžovo hraní na píšťalu, had si zase přeleze do koše, po chvilce hraní se světla rozsvítí, had se vztyčí). (Kolem se seběhnou lidé, už všichni najednou a vytvoří tak dav. Lidé se smějí, povzbuzují a hází Rádžovi mince.Vyjdou na jeviště 3 lupiči a sledují Rádže ze zadního rohu jeviště a potichu si něco štěbetají. Nikdy v životě ještě neviděl tolik peněz. Večer Rádž posbíral zlato, (světla se ztlumují a Rádž sbírá zlato) sebral koš, kobereček a píšťalu a spěchal domů. (Rádž si sbalí píšťalu a kobereček, světla zhasnou, had vyleze a odejde z jeviště). Nevšiml si ale tří lupičů, kteří ho sledovali.(Světlo zamíří pouze na tři lupiče). Lupič: Ten zaříkávač hadů vydělal spoustu peněz. Ukradneme mu je. (Světlo zhasne, pouze zamíří na vypravěče). Vypravěč: Bručel jeden a lupiči sledovali Rádže až k domovu (Herci ve tmě připraví scénu B). Hudba! (píšťala) 3) Scéna B+ scéna D- (Rozsvítí se světla) Vypravěč: Rádž ukázal Akbě všechno zlato, které na tržišti vydělal.(3 lupiči nakukují do chaloupky). Měla obrovskou radost. Akba: Jsme bohatí. Nyní se můžeme dobře najíst a já si koupím nové sárí. Ty jsi tak chytrý.(objímá Rádže a zlato nasype do velkého koše. Akba: Zítra musíme na peníze najít nějaký bezpečný úkryt. Vypravěč: Nevšimla si tří lupičů, kteří ji potají sledovali oknem. (Světla se ztlumí, po chvíli jeden z lupičů upadne a je slyšet rachot). V noci, když už spali, uslyšela Akba před domem nějaký zvuk. Akba: Co to je, Rádži? Rádž: To je asi jen zatoulaný pes. Jdi spát. (A zívne) Akba: Bojím se o to zlato. (Vstane z postele a sebere koš se zlatem, pak se podívá na koš s hadem). Ten má také velkou cenu, přenesu oba koše nahoru (Akba přenese oba koše). Vypravěč: Myslela si, že tam budou v bezpečí. (Akba se pak vrátí do postele a jde spát).Lupiči: 1.Ta hloupá ženská odnesla zlato do patra. 2.Postavíme se jeden druhému na ramena , abychom se dostali do okna. 3.Já jsem nejmenší a vylezu po vás dvou nahoru, proklouznu oknem a koš vám předám.(Lupiči se šeptem domlouvají a potichounku provádí svůj plán, nejmenší lupič popadne koš a všichni pak i s lupem pak utíkají do svého doupěte.) Lupiči: Jsme boháči, jsme boháči. (Křičí, radují se a tancují, světla pomalu zhasínají,herci odklidí stoleček se židlí a vymění za stromy,had vleze do koše). (Rozsvítí se světla) (Jeden z lupičů sundá z koše víko, aby se podívali na peníze.Místo zlata ale vyleze had). Lupič: utíkejte, utíkejte, co vám nohy stačí! (zakřičí jeden z lupičů a had se začne plazit směrem k nim). (Postupně se začnou ztlumovat světla až do úplné tmy, herci vymění stromy zpět za stolek s židlí) Vypravěč: Tři lupiči byli tak vyděšeni, že vyběhli ze svého doupěte do lesa a už o nich nikdy nikdo neslyšel.(Světlo osvítí vypravěče). Hudba! 4) Scéna B-(světla osvítí jeviště) Vypravěč: Ráno se Rádž chystá opět odejít s hadem do města.( Rádž si jde pro koš s hadem). Rádž: Je tady jen jeden koš. Někdo musel ten druhý ukrást.(Volá na Akbu).(Akba sundá víko z koše a podívá se dovnitř.) Akba: Je plný zlata, vzali špatnou nádobu, ten zloděj musel být ale nemile překvapen (směje se).(Rádž rozbalí svůj kobereček před domem, posadí se a začne pískat na píšťalu. Had se po malé chvíli připlazí).(Světla se ztlumí). Vypravěč: Rádž s Akbou byli šťastní a připravení na další den plný práce. Motivační aktivity ● Přečtení pohádky- Paní učitelka čte dětem pohádku, děti pozorně poslouchají, potom si sednou do kroužku a o pohádce si povídají. P. uč. sdělí dětem, že se jedná o indickou pohádku a popisuje jim, jak se žije v Indii, ukazuje ji na mapě, a tak postupně seznámí děti s Indií. Pokládá dětem různé otázky a tím dává možnost dětem o zemi uvažovat. Potom si poví už o samostatné pohádce, co se v ní dělo, jaké postavy se v ní objevily apod. ● Štronzo- učitelka píská na píšťalku a děti vyplňují prostor a pohybují se do rytmu hudby. Po chvíli učitel vysloví určité slovo a úkolem dětí je pomocí sochy toto slovo ztvárnit. Př: had, lupič, koš, píšťala, mince … ● Improvizace- děti vytvoří dvojice a volně improvizují na dané téma. Př: Rádž přistihne lupiče při činu: Rádž — lupič Rádž přijde domů ,,s prázdnou‘‘: Rádž — Akba … ● Živé obrazy- děti se rozdělí do malých skupinek, každá skupinka dostane zadaný určitý obraz, který mají ztvárnit a ostatní skupinky hádají, která část to z pohádky je. Př: Rádž na návsi, jak vydělává peníze Lupiči, jak kradou koš s hadem … ● Komunikativní kruh- p.uč objasní dětem princip práce zaříkávače hadů: Rozhodně vylézající had není fascinován hudbou. Hadi jsou totiž pravděpodobně hluší jako poleno. Nemají ani ušní otvor, ani bubínek. Mají ovšem jinou užitečnou schopnost - dokážou zaznamenávat i ty nejjemnější otřesy země. Kromě toho hadi také dobře vidí. Kobra zaříkávače hadů se vztyčí, protože to činí vždycky, když ji něco vyruší nebo rozčílí, a kopíruje kývavými pohyby svého těla pohyb flétny, aby si možné nebezpečí podržela na očích. Takže jaképak zaříkávání. - potom si p. uč. s dětmi povídá o hadech, jestli už někdo viděl živého hada, zda ho má někdo doma, čím se živí, jak žije apod.